lørdag den 3. december 2011

Sådan laves brystkagen

Da jeg lavede min brystkage, bagte jeg en firkantet kage (anvendes til udskæring af både "krop og bryster"), da min hjertespringform ikke passede i størrelsen til de 2 mindre glasskåle, jeg ville anvende.

Bredden på én skål/bryst x 2 = bredden på den øverste del af hjertet/kroppen.

En kage med bryster kan laves på følgende måde:

Flæk den firkantede kage i 3 dele - læg dem oven på hinanden.
Skær et hjerte ud.

Min kage var ikke bred nok på den ene led,
hvorfor jeg bare lagde et stykke til i bunden af hjertet.
Når kagen er smurt op, ses det ikke. ;o)

Læg kagen sammen med den ønskede creme/mousse. Stil på køl.
Læg en frysepose i glasskålene, så er det nemt at få kagen ud igen.
Læg skiftevis et kagelag og creme/mousse. Afslut med et kagelag.
Træk fryseposen op over kagen, så den er lukket til.
Stil skålene i køleskabet - gerne til dagen efter.
Smør hjertet/kroppen op. Læg brysterne på.
Smør også brysterne op.
Stil på køl - opsmøringen skal bare lige stivne.
Giv evt. et lag mere, hvis du ikke synes 1. gang er godt nok.
Stil på køl igen.
Overtræk kagen med et tyndt lag fondant.

HUSK at skal du have flere lag, er det vigtigt at fondanten er udrullet tyndt.
Flere lag fondant godt kan blive for sødt/"vammelt", når kagen skal spises.

Sørg for at glatte godt efter med en smoother,
så evt. ujævnheder forsvinder, og kagen får en pæn glat overflade.

Nu kan du give kagen tøj på, og pynte som du har lyst til. :o)

17 kommentarer:

  1. Hejsa. kan man stille spørsmål til dine kager her,
    Hilsen Iben

    SvarSlet
  2. Hej Bettina.. Hvaa farver bruger du til At få en "hudfarve"..??? Bare svagt lyserød... ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Her har jeg anvendt Creamy Peach fra Wilton. Man kan f.eks. også anvende Paprika Flesh fra Sugarflair.
      http://www.kageoplevelser.dk/shop/sugarflair-paprika-flesh-489p.html

      Slet
  3. hejsa :) når du skal have bryserne på selve kagen. vender du dem så ud af skålen inden eller efter de er sat på ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jennifer, jeg vender kagerne/brysterne ud af skålen. Det nemmeste er at smøre dem op, inden de bliver lagt på kagen/kroppen. Løft evt. de opsmurte "bryster" med en paletkniv og læg dem på "kroppen".

      Slet
    2. okay det lyder da også som den mest logiske måde at gøre det på, jeg siger mange tak :)

      Slet
  4. Hej Bettina
    kan man lægge den sammen med fyld og så fryse den ned og så tage op et par dage før den skal bruges og så smøre op og pynte ?
    hvad slags fyld ville du så evt. anbefale ?
    super god side du har her
    hilsen
    Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Gitte, du kan godt lægge den sammen (+ evt. også smøre den op med psc)og fryse den. Tages op et døgn for anvendelse.

      Har ikke selv gjort det, men ved at mange fryser kage med pynt og det hele ned. Tages også op et døgn før.

      Personligt er jeg til nybagt kage med nylavet fyld. MEN man kan jo komme i bekneb. ;o)

      F.eks. chokoladekage med fyld af hvid tobleronecreme er et hit hos os.

      Takker :o)

      Slet
    2. tak for hurtig svar, og ja en frisk kage er det bedste, men er lidt i bekneb med tiden til denne kage, så det må blive sådan denne gang :-)

      Slet
  5. Hej.

    Er der også fyld i "Brystet" eller er det bare ren kage som er bagt i en skål..?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Wickie

      Jeg har IKKE bagt i skålene. Som jeg skriver i indledningen er der først bagt firkantet kage, der efterfølgende er skåret ud.
      Der er også "fyld" i brysterne, som det fremgår af det andet billede. :)
      Mhv Bettina

      Slet
  6. Hej... Jeg forstår ikk helt det med brysterne?! Tag du bar det kagedej du skære fra, og ligger i rund skål også ligger skiftevis fyld og færdig dej?! Kan det godt holde, tænker det ville smuler fra hinanden.. Er hele nybegynder så skal lige ha det ind me skeer haaha :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      Bemærk der anvendes ikke dej, det er færdigbagt kage/bunde. Begynd med kage/bund, læg fyld... gentages - afslut med kage/bund.

      Kagehilsner Bettina

      Slet
  7. flot kage. Hvad har du brugt til at præge selve det turkise med?
    Tak

    SvarSlet
  8. Tak. En større prægemåtte (klar plast) købt hos Din Kage for ca. 6 år siden, mener mønsteret hedder "Parsley" (eller noget meget tæt på), mærket kan muligvis være CK.

    SvarSlet
  9. Mønsteret hedder "Paisley", så det var tæt på "Persille". ;)

    SvarSlet