torsdag den 1. december 2011

Lav-selv julekalender

Så blev det den 1. december med al den hygge, julelys og de mange særlige gøremål, der hører sig med for denne måned. :o)

Da mine børn var yngre, hyggede vi os også med at lave en julekalender selv. Hvert barn fik et valg til forside - enten en helt blank de selv frit kunne tegne på eller også en illustration, som de kunne farvelægge. Uanset hvilken de valgte, ville jeg sørge for, at der var tegnet 24 felter med tilhørende tal.

Jeg fandt billederne til brug for "bag lågerne"... og holdt det selvfølgelig hemmeligt for børnene. De skulle jo ikke på forhånd vide, hvad der gemte sig bag hver dags låge. ;o) "Bag låge" billederne kunne godt være et bestemt tema, hvis børnene havde et sådant ønske, f.eks. heste, biler, vores egne dyr, hvor "julen" selvfølgelig indgik. Hvis de ingen ønsker havde, så fandt jeg bare nogle julebilleder. Jeg lavede vores julekalender på computeren og printede efterfølgende ud.

Men du kan også selv tegne kalenderen i hånden og evt. klistre billeder på "bag låge" delen. Billederne kan så evt. findes i diverse ugeblade og reklamer.

Nedenstående lav-selv julekalender lavede jeg til mit ene barn i 2002. Det kan nogle gange godt være en fordel at gemme og ikke bare slette sine filer på PC'en. ;o)

Find ud af om barnet selv vil tegne forsiden,
eller om der skal være en illustration, der kan farvelægges.

Jeg har valgt en illustration til farvelægning på ovenstående eksempel.

Indsæt 24 felter/firkanter med tal - print på kraftigt papir, 160-200 g.
Lad barnet/børnene tegne selv eller farvelægge en illustration.

Skær med kniv øverst vandret, højre lodret og nederste vandrette streg.
Venstre lodrette streg "ridses" kun let med kniven,
så lågen kan bukkes eller helt afrives senere, når den åbnes.
Sæt et lille stykke tape i kanten af lågen i højre side
for at sikre at lågen forbliver lukket, indtil den skal åbnes. ;o)
Når du laver forsiden med lågerne, så genbrug felterne/firkanterne til billederne.
Bruger du computeren så tag en kopi af forsiden og slet evt. illustration og tal.

Genbrug felterne/lågerne, da billederne skal placeres nøjagtig samme sted
og skal have samme størrelse som lågerne. Find billeder og indsæt i felterne.

Print på kraftigt papir, 160-200 g.

Kom lim på mellem billederne og i kanten, hvorefter forsiden lægges på.

VOILA - nu har barnet sin helt egen unikke julekalender! :o)

Mon ikke f.eks. bedsteforældre vil blive begejrest for at modtage en julekalender, hvor barnebarnet/børnebørnene har tegnet en flot juletegning på forsiden... med forskellige fotografier af selvsamme barn/børn gemt bag hver enkelt låge. :o)

I flere år lavede mine børn hver deres egen julekalender + lavede nogle stykker i fællesskab som de så forærede til både oldemor og bedsteforældre den 1. søndag i advent. :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar