lørdag den 3. december 2011

Appelsinsirup

Appelsiner er én af de dufte, jeg forbinder med jul. Synes derfor der bør laves ét eller andet med appelsiner. Bl.a. denne skønne velduftende og velsmagende appelsinsirup. :o)

Anvendte saften fra 8 appelsiner (ca. 4,5 dl) og tilsatte lige lidt over 2 dl sukker.

Kom ingredienserne i en kasserolle og kog blandingen til der er ca. halvdelen tilbage. Det tager omkring 45 min. til 1 time.

Køl af.

Lav evt. en mindre portion, hvis du ikke har brug for den mængde opskriften giver.

Kan bl.a. bruges som ingrediens til en lækker appelsinmousse... uhm. ;o)




4 kommentarer:

  1. Jeg gør det samme med frosne bær ;)
    Synes ofte at der mangler mere bærsmag i mousserne, så koger en pose frosne bær, ca. 30 min.
    Sir bærne fra og tilsætter sukker.
    følger samme fremgangs måde som dig ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er lækkert. Lavede faktisk en hindbærsirup for en god måneds tid siden. Skulle bruge den til en isdessert. Var løbet tør for "den på flaske", men havde jo bær i fryseren. Tror faktisk jeg siger "flasker go home" i fremtiden ;o) og laver det selv... og så er der jo uanede smagsvarianter. :o)

      Slet
  2. Hej Bettina lækker side du har her :-P hvor længe kan det sirup holde sig

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ditte :o)

      Appelsinsiruppen kan holde sig ca. 2 uger i køleskab.

      For lidt længere holdbarhed slyng evt. glas/flaske med Atamon (eller vodka). Tilsæt evt. også Atamon til selve siruppen. Se vejledning på Atamon-flasken.

      Appelsinsiruppen smager i øvrigt også godt oven på f.eks. tykmælk og is.

      Slet