fredag den 30. december 2011

Jordbærcreme m/ friske bær

Så fik jeg lavet cremen til det andet lag til min nytårskage. Det eneste jeg havde tænkt på og forberedt, var indkøb af nogle lækre friske og smagfulde jordbær. Har i dag gået og tænkt lidt over, hvordan jeg kunne lave en jordbærcreme, med det jeg nu havde til rådighed. ;o) Synes faktisk resultatet blev godt med den dejlige friske smag, som jordbærstykkerne giver.

Opskriften passer til 1 lag i Ø16 cm kage (der var lidt i overskud)

50 g hvid chokolade
1 dl piskefløde
2 spsk jordbærmarmelade (blendes hvis der er større bærstykker i)
Rød frugtfarve (kan undlades)
125 g friske jordbær

Smelt chokoladen over vandbad. Afkøl chokoladen.


Pisk fløden stiv (ikke overpiske). Rør marmeladen stille og roligt i flødeskummet. Tilsæt evt. nogle FÅ dråber rød frugtfarve til at give skummet et pænt og indbydende "lyserødt" udseende. ;o)


Skyl de friske jordbær og dup dem evt. tørre med køkkenrulle. Skær jordbærrene i tern.


Tag en 1 spsk af jordbærskummet og rør det med den smeltede og afkølede chokolade.


Vend chokoladen forsigtigt i resten jordbærskummet og tilsæt de friske jordbærstykker.


Sæt jordbærcremen på køl en times tid (eller 10 min. i fryseren), inden det fyldes i kagen. 

23 kommentarer:

  1. Øj det ser lækkert ud!!! :)

    SvarSlet
  2. Tak Christina. :o) Både min familie og jeg syntes, at det blev en rigtig velsmagende blanding. :o) Det var nogle yderst smagfulde og velsmagende friske jordbær. Lidt imponerende årstiden taget i betragtning. ;o)

    SvarSlet
  3. Tror jeg vil bruge denne fyld og asti til studenterhatten, jeg vil prøve og lave, synes det lyder rigtigt lækkert den sammensætning :-)

    SvarSlet
  4. Unknown: Takker. :o)Hvis du kan li' Asti, så kan du roligt lave den kombi. Det smager rigtig lækkert. De friske jordbær giver lige prikken over i'et - og lidt modspil til det søde. ;o)

    SvarSlet
  5. Jeg overvejer at lave den til en kage hvor der også indgår nougatcreme i.
    Jeg kom til at tænke på om denne creme bliver så stiv at kagen ikke falder sammen når den har stået i køleskabet?

    SvarSlet
  6. Anonym: Cremen bliver fast. Konsistensen lidt a la chokocreme. Min kage faldt ikke sammen. ;o)

    Et lille tip, hvis du er nervøs for at dine kager skal falde sammen. Tyl en lille kant hele vejen rundt med din opsmørring, f.eks. PSC, eller lav en lille kant af kage. Fordelen ved kagenkanten er, at kagen efterfølgende kun kræver et meget tyndt lag opsmørring, da moussen jo sådan set er blevet "indkapslet".

    SvarSlet
  7. Lyder lækkert:-) Skal sikkert prøve det, når der er jordbær sæson:-9 (Køber kun det danske jordbær)

    SvarSlet
  8. Pia R. bare glæd dig. Den smager så godt med de friske bær. :o)

    SvarSlet
  9. overvejer om denne omskrift kan laves med blåbær i stedet...!

    SvarSlet
  10. Simone: Det tror jeg godt, den kan. :o)

    SvarSlet
  11. Nøj den lyder lækker :) Er det en Cream, hvor man kan lægge kagen sammen dagen inden den skal bruges .?

    Tak for en kanon blog, er inde og kigge hver dag for at se om der er kommet nyt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan du godt.
      Jeg lavede cremen til denne nytårskage:
      http://www.momses-univers.blogspot.dk/2011/12/kage-til-arets-sidste-dag.html

      Jeg takker også :o)

      Slet
  12. Jeg skal lave en kage lørdag, den skal både spises og samles lørdag. Kan man lave denne creme fredag ?
    Og hvilken creme ville passe godt til ? ud over asti? :)
    Hilsen Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan godt lave den fredag.
      Du kan evt. også vente med at komme de friske jordbærstykker i, hvis du alligevel først samler kagen lørdag. ;o)

      Hvad med pinacoladacreme
      http://www.momses-univers.blogspot.com/2012/01/pinacoladacreme.html
      limemousse
      http://www.momses-univers.blogspot.com/2011/12/limemousse.html
      eller hyldeblomstmousse
      http://www.momses-univers.blogspot.com/2011/12/limemousse.html

      Slet
  13. Jeg tænkte lidt på den Nougat creme du har her, bliver det for meget ? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den kan du også sætte til. Der findes heldigvis et utal kombinationer. :o)

      Slet
  14. Hej Bettina.

    Faldt over denne opskrift da jeg leder efter en abricosmousse, som jeg har planer om at bruge sammen med nøddebunde og en nougatmousse.
    Men kan jeg mon bare erstatte jordbær med abrikoser?.

    Venlig hilsen

    Mette Warming Nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Det vil jeg mene. :o)

      Som alternativ til abrikosmarmeladen kan du f.eks. blende lidt abrikos og røre lidt vanille og evt. 1 lille tsk citronsaft i.

      Slet
  15. Kan man lave cremen om aftenen og sætte den i køleskabet natten over og så først fylde den i kagen dagen efter?? ☺️

    Mvh Belinda.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Belinda
      Ja, det kan man godt. Når du nu har muligheden, så vent med at blande de friske jordbær i. 😊
      Vh Bettina

      Slet
    2. Tusind tak for hurtigt svar. Det vil jeg gøre ☺️

      Mvh Belinda.

      Slet
  16. jeg har lavet cremen men den skiller for mig har nu prøvet et par gange er der nogen ide om hvad jeg evt gør forkert

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis man overspisker fløden, så vil den skille og/eller blive grynet.

      Slet