tirsdag den 6. december 2011

Champagnemousse

8 blade husblas
4 pasteuriserede æg, stuetemperatur
250 g sukker
0,5 dl limesaft (eller evt. citronsaft)
2 dl champagne (eller en mousserende vin), stuetemp.
3,5 dl piskefløde

Udblød husblassen i koldt vand i 10 minutter. Kram vandet af og smelt over vandbad sammen med limesaften.

Pisk æg og sukker lyst og luftigt. Pisk champagnen i æggesnapsen.

Rør den smeltede "lime-husblas" med 2-3 spsk af æggesnapsen. Rør denne blanding i resten af æggesnapsen.

Pisk fløden til skum og vend i æggesnapsen.

Stil på køl minimum 4-6 timer - men gerne til næste dag.

---------------------------------

Der er også denne variation (fundet i en kagegruppe), hvis man vil undgå fløden. Dog synes jeg, at konsistensen/resultatet blev noget klumpet og geléagtig. Smagen ok, men der bør laves nogle justeringer i opskriften. ;)

8 blade husblas
4 pasteuriserede æg
250 g sukker
0,5 dl limesaft (eller evt. citronsaft)
1,5 dl champagne (eller en mousserende vin)

Alle ingredienser skal have stuetemperatur inden påbegyndelse.

Udblød husblassen i koldt vand i 10 minutter.

Pisk æg og sukker hvidt og luftigt. Tilsæt limesaft og champagne mens der røres forsigtigt.

"Kram" vandet af husblassen. Hæld 0,5 dl kogende vand over husblassen. Rør til husblassen er opløst.

Tag 1-2 spsk af champagnemoussen og rør med husblassen. Rør forsigtig i resten af champagnemoussen.

Stil på køl minimun 4-6 timer - men gerne til næste dag.

9 kommentarer:

  1. Jeg har lige lavet champagnemousse med fløde. Jeg fulgte opskriften slavisk. Men alligevel skilte den. Det så ud som om, det var æggene, der faldt til bunds og blev noget underligt klumpet noget.
    Heldigvis skulle jeg ikke bruge så meget, så jeg kunne tage det fra.
    Jeg brugte Verdi Sparkletini.
    Har du et bud på, hvad der gik galt?
    mvh Bente Philipsen

    SvarSlet
  2. Svar
    1. De fleste mousser kan sagtens fryses.
      Jeg har dog ikke selv prøvet at fryse denne, så kan ikke give dig et sikkert svar, desværre.

      Slet
  3. Skal lave en kage hvor jeg gerne vil have to smagsvarianter. Hvad vil gå godt med champagne mousse?

    SvarSlet
    Svar
    1. F.eks. jordbær og blåbær eller de lidt mere friske/syrlige hindbær

      Slet
  4. Hej er det pasteuriserede æggehvider eller blommer man skal bruge til Moussen med fløde. ?
    Hilsen Randi

    SvarSlet
  5. Og kan må gøre det med Asti, istedet for champagne. 😀

    SvarSlet
  6. Randi - det er hele pasteuriserede æg og du kan bruge Asti i stedet for champagne - det står der også (mousserende vin = eks. Asti)

    SvarSlet