torsdag den 29. december 2011

Kage med Asti

Får hvert år til jul en flaske Asti (eller anden mousserende vin) i gave via mit job. :o) Derfor har jeg i år valgt at lade lidt Asti indgå i min nytårskage - altså i selve kagedejen. ;o)

Portionen giver 3 bunde i Ø16 cm springform
Bundene bliver ca. 2,5 cm høje

1,5 æggeblomme
115 g smør (blødt)
150 g sukker
210 g hvedemel
1,5 tsk bagepulver
0,33 tsk salt
1,5 dl Asti (eller anden mousserende vin)
40 g mørk chokolade

*75 g sukker
*1,5 æggehvide

Pisk smør og sukker luftigt og tilsæt æggeblommerne lidt ad gangen. Sigt mel, bagepulver og salt i lidt ad gangen sammen med Asti. Rør til det er en glat masse.

Hak (ikke for fint) chokoladen og rør i dejen.



*Pisk æggehviderne stive. Tilsæt sukkeret lidt efter lidt. Pisk til massen bliver hvid og sej.


Vend æggehvidemassen forsigtigt i dejen.

Læg bagepapir i bunden af springformen (eller smør den). Fordel dejen i 3 springforme (eller brug samme form og bag af 3 omgange).


Bages ved 180 grader i ca. 20 min.


Vend bunden ud på bagerist og afkøl.

-------------------------------------

Webshop: www.momsesunivers.dk

7 kommentarer:

  1. Kan man smage den mousserende vin eller hvordan "bidrager" den til kagen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Har vist overset dit spørgsmål, beklager.
      Astien giver smag til kagen.

      I stedet for Asti kan man f.eks. lave en god og stærk kop te (af "løs te") - afkøles og tilsættes dejen.

      Slet
  2. Hvilket fyld kan man bruge til disse bunde?

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er faktisk rigtig mange muligheder, lime, hindbær, pinacolada, dulce de leche, chokolade o.m.a.

      Se evt. også min nytårskage 2011. Klik på de grønne ord under det sidste billede for links til det anvendte fyld/opskrifter.
      http://www.momses-univers.blogspot.dk/2011/12/kage-til-arets-sidste-dag.html

      Slet
  3. Hej
    Rigtig fin blog:-)
    Skal det forstås sådan at hele dejen kommer i en ø16 og bagefter deles i 3, eller dejen deles i 3 forme á ø16?
    Tænkte på at lave den i en ø30 og dele den i 2, hvis den er dele-engnet :-)

    Mvh. Christina Makholm

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina

      Jeg bagte bundene enkeltvis: Fordel dejen i 3 springforme (eller brug samme form og bag af 3 omgange).

      Du kan godt bage dem af én gang, altså hele portionen i én form, men så skal det være en form med høje sider, da en enkelt bund blev ca. 2,5 cm + bagetiden skal nok også være længere (tjek med bagetester/tandstikker).

      Mange hilsner
      Bettina

      Slet
  4. IHH jeg kan ikke få de bunde til at fungere. Først lavede jeg dobbelt portion og ville flække dem i bunde bagefter. De fik 1 time og var stadig rå i midten men flot gyldne udenpå... nu laver jeg dem enkeltvis i en 20 cm form og de har fået 30 min og er stadig rå i midten og helt blege.. :(

    SvarSlet