torsdag den 15. december 2011

Drømmekage-bunde

Opskriften er fundet på nettet

Ø20 cm springform
4 æg, stuetemperatur
300 g sukker
2 tsk vanillesukker
2 dl varm/lun mælk*
80 g smeltet smør
250 g mel
2 tsk bagepulver

Ø22 cm springform, kagehøjde ca. 6 cm

Ø26 cm springform
6 æg, stuetemperatur
450 g sukker
3 tsk vanillesukker
3 dl varm/lun mælk*
120 g smeltet smør
375 g mel
3 tsk bagepulver

*Mælken kan evt. erstattes med appelsinsaft/-juice (stuetemp. eller lunes) samt lidt revet appelsinskal. Eller 2/3 vand og 1/3 limesaft samt revet limeskal i stedet for mælken.

Æg, sukker og vanillesukker piskes tykt og hvidt.

Smørret og mælken varmes og vendes i dejen skiftevis med mel og bagepulver.

Dejen kan evt. tilsættes lidt revet marcipan og groft hakket chokolade.

Bages i 45-60 min. ved 185 grader.

Til denne kage er anvendt appelsinjuice
+ der er tilsat finthakket chokolade og revet marcipan.
Kagen er flækket i 2 og lagt sammen med chokoladecreme.


33 kommentarer:

  1. Hej. Tænker hvorfor skal mælken koges ??? den skal vel afkøles ?? jeg har ikke før set at det skal være kogende men bare varmes. Så er det en fordel ?? mvh. Mille

    SvarSlet
    Svar
    1. Mille, som der står længere nede i opskriften skal mælken bare varmes. Ordet "kogende" er vist lidt misvisende, så det skynder jeg mig fluks at rette.

      Slet
  2. Jamen den prøver vi da så at lave idag :-) dog med appelsinsaft og lidt reven appelsin skral og lidt mørkt lækker hakket chokolade. Mums jeg jeg elsker dine opskrifter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker. :o) Det kan du roligt tilsætte, smager lækkert. ;o))

      Slet
  3. Har prøvet opskriften og den er super lækker. tænkte på om man kunne erstatte noget af melet med kakao, for at få mørke bunde?? hvis ja, hvor meget?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville bare tilsætte 3 spsk kakao (til Ø22 cm) ;o)

      Opskriften tilsat groft hakket chokolade smager også lækkert. :o) Chokoladestykkerne vendes med melet, inden det tilsættes.

      Slet
  4. Hej igen:-)
    Hvis jeg ganger opskriften til 26cm 3 gange, kommer det så til at passe med en bradepande?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jennie, ja det burde være nok. :o)
      Hvis jeg beregner arealet af min bradepande og Ø26 cm bliver det 2,5 x opskrift.

      Slet
  5. Tusind tak, du er guld værd for os andre:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker, der blev jeg lige 5 cm højere ;o))

      Slet
  6. Hej
    Jeg er en smule frustreret. Hver gang jeg bager disse kage bunde, kommer der altid en stor bule på og kagen sprækker. Hvad gør jeg forkert?

    Mvh Helena

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vigtigt at alle ingredienser har stuetemperatur.
      Prøv at læse her:
      http://www.momses-univers.blogspot.dk/2011/11/kagen-hver-pa-midten.html
      Jeg lægger oftest bagepapir i bunden (3-5 mm fra kanten) og sprayer siderne med sprayfedt. Man kan også anvende denne blanding til at smøre siderne med:
      http://www.momses-univers.blogspot.dk/2011/11/smring-af-bageform.html

      Slet
    2. Mange tak for dit svar. Jeg glæder mig til at prøve det af ;)
      Fantastisk side du har!

      Mvh Helena

      Slet
  7. Hej Bettina jeg har bagt denne kage i dag, jeg gav den 45 min i ovnen men synes den bliver meget mørk ovenpå, den er helt perfekt indeni og smager fantastisk. jeg erstattede mælken med appelsinjuice da jeg skal lave den igen til en som ikke tåler mælk. bliver din også så mørk ovenpå efter 45 min?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Kagen/bunden får farve, men synes ikke jeg vil betegne den som meget mørk.

      Jeg bager ved på anden nederste rille ved alm. ovnvarme. Bagetiden er også afhængig af højden og Ø-målet på kagen/bunden.

      Ovne kan jo ofte bage/varme forskelligt. Måske skal kagen have mindre tid i din ovn. Hvis din kage ikke er færdigbagt før efter 45 min., så læg evt. et stykke stanniol over kagen i den sidste del af bagetiden, så den ikke bliver "brændt".

      Slet
  8. Tak for svar ja næste gang vil jeg prøve at ligge noget over den , og jeg bagte den midt i ovnen måske derfor men den smager rigtig godt og ser flot ud indeni :-)

    SvarSlet
  9. Hej, vil først lige sige mange tak for en fantastisk blog! ;D jeg er nybegynder i kageverde, men skal bage en kage i morgen hvor den er Ø35,5. Hvor meget skal jeg gange denne opskrift med? :) Og hvor lang tid tror du den skal have i ovnen? :)

    Mvh
    Sascha

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sascha

      Tak :o) - Hvis du tager begge portioner Ø22 og Ø26 og lægger sammen, så passer det vist meget godt til din Ø35,5 bageform.

      Bagetiden kan jeg ikke helt svare på. Tjek i midten af kagen med en tandstik efter 45-60 min. Hvis der ikke hænger dej ved, er kagen bagt. Hvis der er dej på tandstikken, så skal den have lidt mere.

      God pinse
      Bettina

      Slet
  10. Mange tak for svaret ;)
    Og det passede rimelig godt :D hehe.

    og nøhj hvor den smagte godt :D

    SvarSlet
  11. Hej - som nybegynder finder jeg det virkelig øv, ikke at kunne finde palmin - kommer først til efteråret får jeg at vide i både superbrugsen og rema 1000, som er de eneste butikker i radius halv times kørsel... Jamen jeg skal pynte kagen i morgen!!!! og hvad bruger jeg så istedet for palmin til det der opsmøringshalløj????

    SvarSlet
  12. Nu har jeg søgt videre og sovet på det... Må prøve alm smørcreme opskrift.... Der står jo så mange gode fif her at det bare er at lurer længe nok, så finder man det.... Tusind tak for en fantastisk blog!!! Som jeg blev anbefalet af en tilfældig kunde i kop og kande, da jeg stod og savlede over alle de fine ting man kan få til at bage kager med;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er meget ØV, at det er en sæsonvare hos nogle supermarkeder. Jeg har været heldig at finde noget ved bl.a. de små købmand.
      Hvis du anvender en almindelig smørcreme så pisk den godt og LÆÆÆNGE, så mindskes smørsmagen.
      Alternativt lav en 1:1 chokolade ganache den stivner også på køl + den smager virkelig godt. :)

      Slet
  13. Jeg skal lave en kage Ø32 så tænker jeg vil følge dit råd og tage en portion af hver. Kan man dernæst dele portionen i 3 og bage hver for sig (så man slipper for at dele bunden i 3) og vil det ændre ved bagetiden?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den kan godt flækkes efterfølgende.

      Ja, det ændrer i høj grad på bagetiden. Bages længere og ved mindre grader (bag med under og overvarme).
      Muligvis du skal lægge et stykke bagepapir hen over kagen i den sidste del af bagetiden, så den ikke går hen og bliver brændt. Men "tjek" dig frem. :o)

      Slet
  14. Et tillægspørgsmål: Vil du anbefale denne opskrift eller din opskrift på lagkagebund til en kage der skal læges sammen med creme/mousse(3xbund + 2xfyld)?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mit fortrukne valg med 2 fyldlag ville være tynde lagkagebunde (1-1,5 cm) og fyldlag á minimum 2 cm. MEN det er "smag og behag". :o)

      Slet
  15. hej. har lavet bundende, men synes godt nok dejlen var meget tynd, hvilket har gjort at bundene er meget kompakte. er det meningen? vh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Lyder umiddelbart ikke helt optimalt. Bundene bør blive, som når man ellers bager drømmekage. Synes ikke de bliver kompakte.
      Mvh Bettina

      Slet
  16. Kan jeg dele dejen i tre og bage den hver for sig? Jeg vil nemlig lave regnbuekage og farve hvert lag i hver sin farve. Den skal efterfølgende ligges sammen med smørcreme, tror du det bliver ok? Og kan bundene laves i god tid og fryses uden det gør noget ved smagen? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan sagtens deles op og bages hver for sig (måske lidt mindre bagetid). Kan godt fryses.
      Alt er smag og behag, personlig ville jeg nok lægges sammen med IMBC (opskrift kan findes her på bloggen).

      Slet
  17. Hej Momse Skønt med en side, med så mange skønne opskrifter:-) Jeg skal bage denne som 1 bund str. 30x20, hvor meget vil du tro jeg skal beregne til det? Og bagetid? Mvh Jannie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jannie,

      Ved samme bundtykkelse som i opskrift x 1,6.

      Se her, hvordan du selv kan lave beregningen
      http://momses-univers.blogspot.dk/2015/03/hvordan-beregnes-mngden-af-dej-og.html

      Vedr. bagetid vil jeg umiddelbart gætte omkring 35 min. på 200 grader. MEN mærk dig frem med f.eks. en trætandstik.

      Firkantede kager skal have kortere tid på lidt højere grader i forhold til runde kager (og omvendt).

      Bagetid og grader i opskrifter er altid kun vejledende, da ovne ikke nødvendigvis bager ens.

      Brug kun varmluft, når det er nævnt i opskriften ellers gå ud fra at det er alm. ovnvarme.

      Kagehilsner Bettina

      Slet