tirsdag den 13. december 2011

Marcipan-trekanter

Egentlig er jeg ikke helt på toppen i dag, føler mig lidt små-sløj. :o( Men synes stadig, der er så mange ting, jeg gerne vil nå, inden juleroen kan sænke sig helt over mig. ;o)

Gik derfor i gang med at lave marcipan-trekanter. En bagt julekonfekt, der bliver lidt sprød i det... uhmmm. ;o)


Portionen giver ca. 2 bageplader

300 g hvedemel
200 g koldt smør
100 g sukker
1 æg
1 tsk mandelessens
10 dråber vanillearoma (kan undlades)
250 g ren rå marcipan
Evt. pasta- eller frugtfarve

150-200 g mørk overtrækschokolade

Bland mel og sukker sammen og hak det kolde smør i. Smuldr eller rør dejen til der ikke er flere store klumper af smør.

Tilsæt ægget og ælt dejen til den er ensartet og glat.

Form dejen til en kugle. Pak dejen i frysepose eller husholdningsfilm. Lægges i køleskabet minimum 30 minutter.

Del evt. marcipanen i 3 lige store dele. Tilsæt forskellige farver og ælt det ind i marcipanen. Jeg tilsatte kun pastafarve til 2 af klumperne.


Del også dejen i 3 lige store dele. Jeg deler dejen, da jeg synes, det er nemmere at rulle mindre portioner ud i stedet for ét stort stykke. Rul dejen tyndt ud mellem 2 stykker bagepapir.


Skær langs midten på den lange led. Del den ene klump marcipan i 2 og rul 2 lange pølser, der lægges oven på hvert sit stykke dej.


Fold/rul dejen op omkring marcipanpølserne.

Skær skråt skiftevis fra den ene og den anden side, så der dannes små trekanter.

Gør det samme med de andre 2 klumper dej og marcipan.


Bages i 10-12 min. ved 200 grader.


Mens marcipan-trekanterne afkøler, smelt chokoladen over vandbad.


Når chokoladen er smeltet dyppes den ene ende af marcipan-trekanten i chokoladen. Alternativt kan chokoladen kommes i en sprøjtepose, hvor der klippes et lille hul i spidsen. Derefter er det nemt at lave f.eks. "striber" på marcipan-trekanterne.

Inden chokoladen tørrer kan der evt. også drysses med en lille smule kokosmel.


-------------------------------------
Webshop: www.momsesunivers.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar