torsdag den 24. november 2011

Tobleronecreme

Nem og hurtig chokoladecreme - uden opvarmning af fløden

Portionen giver ca. 2 lag i Ø22 cm kage

200-400 g lys Toblerone - efter smag (chokoladen kan vælges efter behag) ;o)
      (mørk chokolade 150-250 g og hvid chokolade 400 g)
0,5 ltr piskefløde

Smelt chokoladen over vandbad og køl af.

Jeg anvender selv 300-400 g lys Toblerone til 0,5 ltr. piskefløde.

Pisk fløden stiv. Vend den afkølede chokolade forsigtigt i flødeskummet. Cremen er klar til brug.

Cremen kan fryses. Tøs op ved stuetemperatur. Røres evt. med lidt flødeskum.


Tobleronecremen kan også laves på denne måde
200 g Toblerone (400 g hvis hvid)
0,5 ltr. piskefløde

I en gryde varmes fløden op (må IKKE koge). Tobleronen brækkes i mindre stykker og smeltes i den varme fløde.

Hæld flødeblandingen i en skål og kom husholdningsfilm over. Filmen skal helt ned og røre flødeblandingen (så der ikke dannes kondens).

Stil på køl i minimum 8 timer - men gerne til dagen efter.

Pisk cremen op.

TIP
Lav en creme af hvid chokolade og tilsæt f.eks. friske jordbærstykker. Det smager rigtig lækkert. :o)

40 kommentarer:

  1. Hvis man elsker toblerone og man skal bruge den alm ikke hvid chokolade men lys chokolade hvor meget vil du så bruge?
    Skal chokolade være nærmest helt kold før man kommer den i fløden.? Pisker du fløde ret stiv?
    Kan man lave denne creme dagen før?
    Tak for denne skønne side, fantastiske opskrifter og ideer:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du elsker toblerone, så tilsæt 300 g til 1/2 ltr. piskefløde. Det gør jeg selv. ;o) 200 g kan også gå an, hvis du gerne vil spare lidt på chokoladen.

      Fløden piskes stift. Chokoladen afkøles (skal hverken mærkes varm eller kold, hvis du stikker en finger i). Vendes med flødeskummet. Ja, den kan sagtens laves dagen før. :o)

      Slet
  2. Tusind tak- kæmpe hjælp;)

    SvarSlet
  3. Hvis jeg laver min toblerone creme dagen før skal den piskes op igen så eller kan jeg sagtens komme den i en frysepose også på køl??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du anvender den nemme metode, så skal den ikke piskes op. Jeg kommer den i frostpose og på køl. Når den skal anvendes klipper jeg hul i posens ene hjørne og "tyller" cremen på.

      Hvis du varmer fløde og smelter chokolade i, så skal blandingen stå i minumum 8 timer. Derefter piskes den op og er klar til anvendelse.

      Slet
  4. Hej Bettina. Jeg kan se i nogle af dine cremer at der bruger du kondenseret mælk. Hvor køber du det henne?

    Hilsen Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Heidi, det kan købes i de fleste varehuse, f.eks. Føtex. Rema og Fakta har det sommetider som spottilbud.

      Slet
  5. Åh momse, så må jeg have hjælp igen. Hvor mange gange tror du, at denne skal ganges op, for at have nok til et lag i bradepandestr.??
    Mvh Jennie

    SvarSlet
  6. Tak momse, så er der heller ikke flere spørgsmål i denne omgang:-)

    SvarSlet
  7. Først tak for en dejlig inspirerende side :-) du har 2 versioner af cremen, jeg har kun prøvet den hvor chokolade og fløde varmes sammen. Men den anden virker nemmere. Er der smagsforskel på dem og hvornår ville du bruge den ene frem for den anden? Hilsen Lene :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Da HVID chokolade kan være lidt drilsk anvender jeg ALTID den nemme og hurtige måde, da den aldrig slår fejl. :o)

      Nogle synes at den metode du nævner bliver mere cremet i konsistensen. Personligt synes jeg nu ikke, der er den helt store forskel. ;o) Prøv at lave den på den nemme måde, så kan du jo selv afgøre, hvad du synes. :o)

      Slet
  8. Heej
    Jeg har lige et spørgsmål :) Når jeg laver tobleronemousse og bruger pas. æggeblommer og piskefløde, får jeg altid det problem moussen bliver for tynd. Når jeg laver det på samme måde med mørk chokolade får jeg ikke problemet. Kan det have noget at gøre med æggene at moussen bliver for tynd når det er lys chokolade jeg bruger?

    SvarSlet
    Svar
    1. Må desværre være dig svar skyldig.
      Jeg anvender selv kun 2 ingredienser, toblerone og piskefløde, i denne creme.

      Slet
  9. Hej :-)
    Hvor længe kan en mousse/creme som denne stå på køl, før den bruges?
    Skal servere kagen en lørdag. Så tænker at jeg vil lave kagen med fyld onsdag og torsdag overtrække med fondant - tror du det er for tidligt? Skal jeg rykke det med en dag?

    SvarSlet
    Svar
    1. Fyld med fløde har samme holdbarhed som en åbnet fløde, 2-3 dage (se flødekarton).

      Hvis kagen skal spises lørdag, så lav tidligst "flødefyld" om torsdagen.

      Slet
  10. Hej
    Da jeg ikkke er fan af vandbad - nok fordi jeg ikke har sådan en smart skål fra IKEA, som jeg helt klar skal prøve - vil jeg høre om jeg måske kan bruge sådan en chokoladevarmer, som min svigermor bruger til jul, når hun skal smelte chokolade??
    Du har bare en mega fed blog, som jeg besøger OFTE :-) Tak fordi du gider dele det med os andre :-)

    med venlig hilsen
    Christina Makholm

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina

      Ja, det kan du godt.

      Før jeg fik vandbadsindsatsen, anvendte jeg bare en glasskål. Fold evt. en karklud flere gange og læg i bunden af gryden, så skålen ikke står direkte på grydebunden.

      Tak for dine søde ord. :)

      Mange kagehilsner
      Bettina

      Slet
  11. Synes da jeg skulle lave Toblerone creme, at det var synd at smelte den, var bange for at det lærke ved tobleronen ville smelte væk.. Gør den det?, eller er der stadig knasende stykker i cremen?..
    Jeg brugte i stedet en "fløde"creme (lavet uden fløde) sådan en rigtig konditor lagkage creme, og rørte hakkede toblerone i, og nøj hvor det var lækkert.. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Både ja og nej... ;o) synes godt jeg kan fornemme de små klumper (tror det er fransk nougat).

      Lyder rigtig lækkert. Ja, man kan sagtens hakke Tobleronen (eller andet) direkte i flødeskummet eller anden creme. :o)

      Slet
  12. Jeg kan se at du ved din rutebilscreme angiver alternativ opskrift med 2 blade husblas. Kan man også i denne tobleronecreme anvende husblas for en mere stiv creme? Eller er den stiv nok uden?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man kan altid tilsætte husblas til en creme (= mousse), hvis man ønsker mere "fasthed".
      Jeg har dog aldrig selv haft behov for husblas i Rutebilscremen eller Tobleronecremen (laver efterhånden kun på den nemme og hurtige måde). :)

      Slet
  13. Jeg har forsøgt mig med denne opskrift i dag men jeg må gøre noget forkert. Når jeg smelter tobleronen på vandbad bliver den underligt tyk og når jeg så tager den op og rører i den smuldre den. Hvad gør jeg galt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Camilla, mon Tobleronen bliver for varm under smeltningen. Jeg smelter langsomt ved svag varme (vandet i gryden koger ikke).
      Hvis der kommer damp/vand i chokoladen, så bliver den ødelagt.
      Mvh Bettina

      Slet
  14. Først: Tusind tak for din fantastiske blog - den inspirerer mig meget.
    Jeg skal lave en kage til mit barnebarns då i april. Min datter har bestemt, at den skal fyldes med Mango mousse og hvid chokolade mousse tilsat noget crunch. Men jeg kan ikke finde en opskrift på en chokolade mousse med husblas i og jeg er bange for, at hvis jeg "kun" laver en creme, så vil kagen blive ujævn, fordi cremen ikke er tilsat husblas. Den skal nemlig være i to etager, så den skal kunne holde sig stabil.

    Bar du mon en god opskrift til en sådan mousse? så vil jeg være dig evigt taknemmelig :)

    Kh. Jean

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine søde ord.

      Hvis du ønsker mousse, kan du tilsætte 2 blade husblas per 1/2 liter fløde. Brug metoden, hvor fløden varmes, chokoladen smelte i + tilsæt husblas.

      Alternativt kan du også lave en tynd kant af kage eller f.eks. PSC.
      Se her: http://momses-univers.blogspot.dk/2012/01/samle-og-opsmre-en-kage.html.

      Faktisk laver jeg stort altid selv chokoladecreme på den "nemme og hurtige" måde (sparer ikke på chokoladen). Efter chokoladecremen er lavet står den på køl ca. 30 min., hvorefter den fyldes i kagen. Når kagen er samlet sætter jeg den på køl i min. 4-6 timer, så både mousse og creme får tid til at sætte sig, inden jeg smører op. Har aldrig haft problemer med, at chokoladecremen ikke er stabil. :)
      Se f.eks. denne kage http://momses-univers.blogspot.dk/2012/09/barnedab-og-65-ars-fdselsdag.html - og bemærk, hvor tykke lagene med fyld er - især laget med chokoladecreme (= uden husblas). :)

      Kh Bettina

      Slet
  15. Hej Momse. ��
    Tak for en inspirerende side.
    Ang hvid tobleronecreme/mousse hvad er den nemme metode?
    Kan man komme husblas i for at være sikker på at den er fast nok??
    På forhånd tak for svar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte,
      Den nemme metode er den første i opskriften, altså uden opvarmning.
      Jeg laver altid som creme og har ingen problemer. Hvis du ønsker at lave en mousse ved at tilsætte husblas, så vil jeg anbefale metoden med opvarmning af fløden. Vær dog opmærksom på at hvid chokolade kan være drilsk, da den ikke stivner på samme måde som mørk og lys chokolade.
      Mvh Bettina

      Slet
  16. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  17. Hejsa, jeg har forsøgt at lave denne tobleronemousse med metoden, hvor fløden varmes op....MEN kan det passe, at moussen er meget flydende? Jeg har ikke haft den til at stå på køl så længe, men jeg er i tvivl om moussen overhovedet når at tykne?!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Krogh

      Blandingen/cremen (uden husblas) SKAL stå minimum 8 timer på køl, hvorefter den piskes op.Det samme glæder for moussen (med husblas). :)

      Har du brug for en creme, der kan anvendes med det samme, så brug metoden "nem og hurtig". :)

      Mvh Bettina

      Slet
  18. Hej momse
    Kan man evt tilsætte lidt kaffe/espresso, i så fald, hvor meget vil du komme i? Jeg har tænkt mig at gå ud fra den nemme, hvor fløden ikke varmes og bruge en mørk 70% chokolade.. Kan det lade sig gøre?
    Mvh Katrine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katrine

      Vedr. kaffe/espresso er jeg desværre nok ikke den rette at spørge... bryder mig ikke om kaffe. ;) Til 2,5 dl fløde vil jeg dog umiddelbart tro 3 tsk espresso.

      Mvh Bettina

      Slet
    2. Mange tak for hurtigt svar! Jeg kan heller ikke lide kaffe, men det er en forespørgsel fra en veninde :-)
      Ville du komme kaffen sammen med chokoladen når den var smeltet?

      Slet
    3. Tror jeg ville piske kaffen sammen med fløden

      Slet
  19. Hi.

    Jeg vil lave en kage til min datters 1ste fødselsdag. Med en bananmousse (hun er vild med bananer!) og lys toblerone creme. Tror du at det bliver for sødt?
    Og hvad med cremen. Jeg vil have at den bliver lidt mere fast. Hvor mange husblas ville du bruge?

    Tak! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den sammensætning kan godt anvendes. Alt handler jo i sidste ende om smag og behag. :)

      Til cremen beregnes 2 blade husblas pr. 1/2 ltr. fløde.

      Jeg anvender dog aldrig selv husblas til cremen, bruger hellere lidt mere chokolade - 300-400 gr. pr. 1/2 ltr. fløde. På denne måde får jeg også meget mere "Toblerone-smag" i cremen. :)

      Slet
  20. Hej momse! Jeg skal lave hvid chokolademousse som fyld i en kage på lørdag. Kan jeg allerede i aften lave denne og fylde den i en frysepose, og så i morgen aften fylde den i kagen? Hvis jeg bruger den nemme version, kan den så godt holde sin fasthed til lørdag? Eller skal jeg komme lidt husblas i? :)

    SvarSlet
  21. Hej. Tak for god vejledning. Jeg har lavet hindbær moussen, men synes den er meget tynd. Kan man få den fastere på nogen måde ? :-)

    SvarSlet
  22. Ligesom mit spørgsmål til daimcremen kunne jeg godt tænke mig og vide hvor tynde lag det er når du skriver ca 2 lag. Har som sagt købt nogle færdiglavede chokolade lagkagebunde, og havde faktisk tænkt og lave et lag med daim creme og et med toblerone creme.
    Men ved ikk om et bliver for store/tykke lag ?

    SvarSlet