tirsdag den 6. december 2011

Nougatcreme


Portionen giver ca. 2 lag i Ø22 cm kage

200-300 g nougat, blødt (efter ønsket smag)
0,5 ltr piskefløde
Varm fløden op (må IKKE koge) og smelt nougat i fløden.

Hæld flødeblandingen i en skål og dæk med husholdningsfilm. Filmen skal helt ned og røre flødeblandingen, så der ikke dannes kondens.

Stil på køl i minimum 8 timer - men gerne til dagen efter.

Pisk cremen op.
  
Kan også laves på på følgende måde:
200-300 g nougat, blødt (efter ønsket smag)
1-2 pasteuriserede æggeblommer (kan undlades)
0,5 ltr piskefløde

Smelt nougat over vandbad. Køl af.

Pisk æggeblommerne i den smeltede nougat.

Pisk fløden stift. Vend forsigtigt nougatblandingen i flødeskummet.

Kan fyldes i kagen med det samme.

4 kommentarer:

  1. denne nougat creme lyder rigtig god...... så jeg vil spørge om man godt kan bruge den til opsmørning, og hvor meget piskefløde skal jeg bruge til to runde kager (21 og 26 cm og ca. 20cm høj begget), står og skal lave den nu så jeg kan opsmøre dem torsdag aften håber at der en der kan hjælpe mig

    SvarSlet
  2. Det tror jeg godt, du kan. Har dog ikke selv prøvet den som opsmøring. MEN jeg vil så ikke komme æggeblommerne i. Nougatcremen bliver ikke fast og stiv ligesom f.eks. PSC gør.

    Afhængigt af tykkelsen af opsmøringen vil jeg umiddelbart tro, at 1,5 x opskriften må kunne række.

    SvarSlet
  3. Kan man evt tilføje et par blade husblas til den øverste opskrift og så lægge kagen sammen og fryse den uden at risikere cremen bliver tynd?

    SvarSlet