søndag den 20. november 2011

Dåb med surprise bryllup

Vi havde fået invitation til barnedåb. Sådanne begivenheder er bare så dejligt livsbekræftende. :o)

Min mands niece ville gerne, om jeg ville lave dåbskagen + en ekstra... nemlig en bryllupskage. Brylluppet skulle være en hemmelighed - en overraskelse for dåbsgæsterne, da brudeparret ikke ville gøre "stor ståhej" ud af selve brylluppet. Jeg gik lidt i panik over at skulle lave kager til 70-80 mennesker, så jeg sagde i første omgang nej, da jeg ikke ville risikere at ødelægge dagen med nogle kager, der blev "forfejlet" - og havde da SLET IKKE ERFARING nok til en sådan fornem opgave ...og så til SÅ MANGE gæster! Min mands niece er en MEGET modig pige, må jeg sige! Det endte dog med at jeg fik lidt "dårlig samvittighed" over mit nej, så jeg ombestemte mig. Niecen blev selvfølgelig glad og trøstede mig med, at hun var overbevist om, at hendes tante nok skulle klare den. Eneste ønske fra hendes side var noget med farven lilla, ellers havde jeg "frie hænder". Heldigvis var det i påsken at begivenhede(r)n(e) skulle finde sted, så jeg havde 3 dage til projektet (tog dog fri fra arbejde om onsdagen for at kunne nå det hele).

Jeg valgte at holde mig til det forhåbentlig lidt "sikre" og besluttede derfor at lave kagerne "lidt enkelt", da jeg med min ringe erfaring ikke turde "rode mig ud i noget", hvor mine evner og tiden muligvis ikke rakte..!

Dag 1: Bagte 18 lagkage bunde og lavede ca. 4 ltr. hindbærmousse


 

Dag 2: Lavede Tobleronecreme af ca. 1,5 kg chokolade, lagde kagerne sammen, lavede den del af pynten, der kunne laves i forvejen og fik smurt kagerne op.
 
Godt med et ekstra køleskab i vores "lille udhus" (på 100 kvm). ;o)


Dag 3: Lavede fondant (MMF), overtrak kagerne, samlede kagerne i 2 x 3 etager (kagepap og "støttepinde" mellem hvert lag), lavede den sidste pynt og pyntede kagerne færdig.


Resultat: 2 x 3-etagers kager på ca. 5 kg hver..!

Desværre kunne mit kamera ikke gengive de lilla nuancer korrekt. Farverne var meget klarere og heldigvis pænere "in real life". Det ses ikke tydeligt men den lyslilla fra dåbskagen er også anvendt på bryllupskagen, så der var lidt sammenhæng - men de skulle heller ikke være helt ens... én kage til hver sin begivenhed.



Det var med nerverne HELT uden på tøjet, at kagerne sent fredag aften blev fragtet ca. 20 km i bil. Min søn og jeg sad med hver sin kage, og manden kørte bilen. "Kageholderne" syntes, der blev kørt ALT for stærkt og vejen havde for MANGE ujævnheder. ;o) - vil lige tilføje, at min mand rent faktisk flere steder (på de små kringlede veje på landet) kun kørte 30-40 km/t! ;o)

Heldigvis nåede begge kager frem i HEL TILSTAND, pyha! Pia og Jes var heldigvis meget tilfredse med begge kager. :o)

Jeg sov godt om natten, og var klar til både barnedåb og bryllup dagen efter. En smuk og dejlig solskinsdag i godt selskab - TAK FOR INVITATIONEN. :o)


Der var heldigvis kage nok til ALLE gæsterne. Jeg havde lavet kage til ca. 100 pers., da jeg var nervøs for, at min beregning ikke var god nok. ;o)

Se evt. her for vedr. silikoneforme.

17 kommentarer:

  1. Hold da op hvor er det nogen flotte kager du laver, kan man virkelig blive så god på under et år. flot side du har og glæder mig til at følge dig.
    hilsen Joan

    SvarSlet
  2. Rigtig flotte kager og mange tak for at du har lagt billeder af selve proccesen.. Jeg er nybegynder i det her festkager med fondant og mousse. Det her er jo en inspirations kilde:-) Jeg glæder til at følge med i din blog og sætte lige en link fra min blog, så andre også kan få glæden af at se dine smukke kager:-)

    SvarSlet
  3. Pia R., tusind tak for din søde kommentar. :o)Jeg har jo heller ikke selv den store fondant-erfaring, kaster mig bare ud i "projekterne", så må det enten "bære eller briste". ;o)

    SvarSlet
  4. Hvor er det super godt lavet..... elsker den lille baby hvordan den rigtig ligger med benene op under sig præcis som min søn gør stadig den dag i dag og han er snart 5..... rigtig smuk livlig kage og dejlige farver

    SvarSlet
  5. Hejsa Super dejlig blog du har, er helt ny i faget har kun lavet 2 kager m fondant.Spørgsmål 1 : Hvordan sætter jeg nr 2 kage på, uden at komme til at lave mærker i den første. Skal lave en dåbskage i 2 etager her i næste md og er så nervøs for jeg evt ikke kan få kagen over på den 1 bund, pga den ikke kan flyttes fordi den sidder for godt fast,eller jeg taber den o.lign. Håber du forstår hvad jeg mener :o)
    Spørgsmål 2 : Hvor længe stod kagerne inden du smurte dem op og hvor længe tog det ca at lave dem.
    Hvornår skal jeg gå igang med kagen :o)

    På forhånd tak

    KH Nathalia

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nathalia. :o) Ja, jeg var jo også ret "ny", da jeg lavede disse to kager.

      1. Jeg anvendte kagepap mellem 2. og 3. etage. Dvs kage nr. 2 og 3 blev placeret på et stykke kagepap i samme størrelse som kagen, så det ikke kan ses. Anvendte blomsterpinde stukket inden i sugerør som "støttepinde" (= dowel rods). Disse blev stukket ned i den nederste og mellemste kage.

      Til din kage skal du have kagepap under den øverste kage/etage, og i den nederste kan du stikke sugerør i kagen; 3-5 støttepinde afhængig af størrelsen (Ø) på dine kage/etager.

      Kagepap: se evt. her http://dinkage.dk/kagepap-fade-og-emballage-31/kagepap-43/5-stk-hvid-kagepap-rund-24-cm-206.html

      Støttepinde (dowel rods): se evt. her http://dinkage.dk/diverse-24/pme-bamboo-dowels-rods-12-stk-818.html. Dowel rods fået i flere varianter.

      Når den øverste kage/etage står på et stykke kagepap, kan du f.eks. få en palet ind under kagen, så den kan vippes op, og du nemt kan få hånden ind under og løfte den over og placere på den anden kage.

      2. Hvis du kigger i teksten er der en beskrivelse af arbejdsgangen. Jeg lavede de 2 x 3-etages kager over 3 dage.

      Ved at mange bager og lægger kage/bunde i fryseren og tager dem op dagen før anvendelse. Personligt er jeg tilhænger af nybagte kager/bunde. Bilder mig ind, at de bl.a. er mere luftige og smager bedre. ;o) Men det er jo individuelt, hvilken holding man har til tingene. :o)

      Du kan sagtens lave fondant pynt et stykke tid før anvendelse (helt op til 2-3 mdr.). Skal det forblive blødt kommes det i lufttæt beholder og stilles i køkkenskab (skal ikke have lys). Hvis pynten gerne må tørre (denne anvender jeg selv oftest), kommes pynten f.eks. i en skotøjsæske foret med bagepapir. At der skal være låg på æsken, er blot så pynten ikke samler støv inden anvendelse. ;o)

      Mener jeg samlede kagerne og satte på køl ca. 3-4 timer. MEN hindbærmoussen var altså også lavet dagen før. Laver du moussen sammen dag, som du samler kagen, så vil det nok være en fordel, at lade kagen stå på køl til dagen efter, inden du smører den op.

      Se evt. her for "samle og opsmøre kage" http://www.momses-univers.blogspot.com/2012/01/samle-og-opsmre-en-kage.html. Nederst i indlægget er der et lille tip til "ekstra kant".

      Håber ovenstående besvarer dine spørgsmål og kan hjælpe dig på vej. :o)

      Slet
  6. Super super flotte kager...du er altså bare dygtig. Hvilken farve har du brugt til at få babyen til at være så tæt på "hudfarvet" jeg synes nemlig godt det kan være svært at ramme den rigtige...så jeg tænker om jeg mon bruger den forkerte farve. P.S tak for hilsnen i min gæstebog ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Takke tak. :o)

      Jeg har anvendt Wiltons Creamy Peach til babyen.

      Slet
  7. Hejsa Mange mange tusinde tak for hjælpen :o)

    KH Nathalia

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt Nathalia. God arbejdslyst med din dåbskage. :o)

      Slet
  8. Hej Momse

    Dine kager er bare super flotte! Jeg har lige et enkelt spørgsmål: Hvad er det du har viklet om kagerne mens de stod i køleskab - og satte sig, går jeg ud fra?

    Kh Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke

      Det er den "ring", jeg samler kagerne i. Disse samleringe er hjemmelavede:
      http://www.momses-univers.blogspot.com/2012/02/samlering-hjemmelavet.html
      Se her, hvordan jeg samler mine kager:
      http://www.momses-univers.blogspot.com/2012/01/samle-og-opsmre-en-kage.html

      Kagehilsner Momse

      Slet
    2. Det er et virkelig godt tip! Tak for det:-)

      Slet
  9. Jeg har forsøgt at lave fondant babyen, og det går egentlig ok, men ikke når man kiggere nærmere på den...
    Der kommer kommer sådan nogle helt bitte små huller i fondanten i ansigt, ryggen, ben osv. det ligner nærmest acne/porer eller lignende... Har du nogle tips eller tricks?
    Når jeg laver den bruger jeg fondant der er blandet med tyllosepulver. Triller en kugle som er glat og jævn og lige et lille tyndt lag flormelis og så i formen, så i fryseren 15 min og ud.
    Håret volder også store problemer. Har købt pulver farve, men synes ikke det lykkes. Har prøvet at først pensle vand og så farve, men det som om det ikke bliver pænt. Hvordan gør du?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sofie

      Kom ikke for meget tylosepulver i fondanten + ælt godt og grundigt igennem. Ren fondant eller gumpaste (= fondant + tylose) skal æltes godt og grundigt igennem (= "håndvarm") så den bliver lækker blød og smidig. Derefter kommes/trykkes den i formen. Jeg anvender aldrig selv flormelis eller lign. Smører i stedet mine hænder og underlag med Petal Base
      http://www.momsesunivers.dk/shop/petal-base-shortening-298p.html
      - så undgår jeg også helt det evt. melede/støvede udseende på mine figurer og kager - og er dermed helt fri for også at skulle bruge tid på at fjerne "meludseendet".

      Se evt. også her: http://momses-univers.blogspot.dk/2012/01/silikoneform-hvordan.html

      Når du duster (maler med tør pulverfarve) bør fondanten/gumpasten være tør, inden du begynder. Kom lidt pulverfarve på penselen (godkendt til fødevarebrug), mal "den lidt af" på et stykke køkkenrulle først, dust/pensel derefter på figuren. Dust kun et ganske tyndt og svagt lag, når først der er kommet farve på, kan det ikke fjernes igen. Derfor dust altid svagt og ad flere omgange indtil den ønskede farve/intensitet er opnået.

      Hvis jeg ønsker en intens maling blandes farvepulveret med lidt klar alkohol (f.eks. vodka). Alkoholen fordamper hurtigt. Jeg anvender aldrig vand sammen med pulver-/dustfarve.

      Se evt. også, hvad jeg skriver ved pulverfarve på webshoppen:
      http://www.momsesunivers.dk/shop/bronze-shimmer-3-229p.html

      Mvh Bettina

      Slet