søndag den 27. november 2011

Lagekagebunde

Nemme og lækre lagkagebunde

4 æg
160 g sukker
1 stor spsk vand (kan undlades)
1 stor tsk vanillesukker
1 knivspids salt
120 g hvedemel
1 tsk bagepulver
(4-8 spsk kakao for mørke bunde)

Portionen giver
3 bunde ved Ø22 cm
2 bunde ved Ø26-28 cm

Husk at alle ingredienser skal have stuetemperatur ved påbegyndelse. Har man glemt at tage æggene ud, så læg dem i varmt vand i ca. 10-15 min. ;o)

Pisk æggene heftigt med vand, vanillesukker, salt og sukker til en god luftig æggesnaps. Sigt mel og bagepulver i, vendes med let hånd - alt mel skal bare lige være "opsuget".

Fyld dejen i en springform.

Bages ved 160 grader i ca. 50-60 min. - afkøles og flækkes i 3 dele.

Alternativt bages de 3 bunde enkeltvis ved 220 grader i ca. 10 min. (mindre bunde ca. 200 grader i 8-10 min.)
Dette gør jeg oftest selv. ;o)

Vend først mel og bagepulver i æggeblandingen, når den enkelte bund (dej) er klar til at blive fyldt i bageformen og efterfølgende sættes i ovnen.

1/4 portion til 1 bund Ø12 cm, ca. 4 cm høj
1/4 portion til 1 bund Ø16 cm, ca. 3 cm høj
1/2 portion til 1 bund Ø22 cm, ca. 2,2 cm høj
1/2 portion til 1 bund Ø26 cm, ca. 1,8 cm høj
3/4 portion til 1 bund Ø28 cm, ca. 2 cm høj
1/2 portion til 1 bund: 17,5 x 27,5 cm, ca. 2 cm høj
Bages ved 200 grader i ca. 9 min.
-------------------------------------
Webshop: www.momsesunivers.dk





38 kommentarer:

  1. Tak for opskriften.. Men jeg har en lille problem. Jeg er usikker på om jeg kan skære den lige igennem.. har du nogle tips?

    SvarSlet
  2. Pia, du kan gøre begge dele. Oftest bager jeg dem hver for sig. Så er jeg nemlig fri for at tænke på, om jeg kan flække dem pænt - altså skære helt LIGE igennem. MEN så deler jeg æggemassen i 3 dele og rører først mel og bagepulver i lige inden, det kommer i ovnen.

    SvarSlet
  3. Hejsa. Hvis jeg skal bage den bund hvor du har brugt en halv portion dej tror du så godt jeg kan bage 1,5 portion også bage flække dem bagefter? Har nemlig ikke haft det store held med at bage en af gangen

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du godt. Husk lidt mindre grader og lidt længere bagetid i forhold til at bage bundene enkeltvis.

      Har ALLE ingredienserne stuetemperatur, inden du begynder at blande/røre dem sammen? Hvis ikke kan det evt. være årsag til at dine bunde ikke lykkes.

      Slet
  4. Prøvede igår til en kage og det gik fint - indtil jeg skulle skære dem over men de ku bruges:) nu er der en ny portion i ovnen og denne gang har æggene også stue temp:) tusind tak for hjælpen:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt. :o)

      Hvis jeg skal dele en kage i flere bunde, så laver jeg en rille med kniven (ca. 4-5 mm dyb) hele vejen rundt. Tager et stykke sytråd og lægger dobbelt. Lægger sytråden i rillen, krydser tråden, der hvor jeg holder og trækker/strammer stille og roligt, så bliver kagen skåret fint over/igennem.

      Slet
  5. Hej Momse ;O)
    Jeg har bagt disse kagebunde. De er egentlig fine, men meget skrøbelige og smuldrer nemt når jeg deler dem.
    Har du et fif til, hvordan jeg forbedrer bundene?
    På forhånd tak.

    Ditte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ditte, jeg køler bundene helt af, inden jeg deler. MEN bager oftest helst bundene enkeltvis, hvis de er over Ø20 cm. ;o)

      Slet
  6. Hvis jeg ønsker at lave den i en form ca. str. 30x40, altså bradepande str. hvor meget skal der så bruges.?

    SvarSlet
  7. 1,25 x opskrift = 1 bund á 30 x 40 cm

    Vil du have en lidt tyndere bund, så anvend
    1 x opskrift per bund.

    Under billedet af den firkantende bund har jeg opgivet mængde, størrelse og tykkelse.

    SvarSlet
  8. Sikke en lækker opskrift. Brugte den til min første kage sammen med en nøddemarengs bund. Fik så meget ros for bundene og utrolig nemme at arbejde med. Lavede 1 portion pr bund til en kage på 31x39

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre - tak for tilbagemeldingen (inkl. portions- og bundstørrelse. :o)

      Slet
  9. Hej :-). Jeg er også ny i dette fag, og vil i gang med en kage med mørke bunde og den hindbær mousse du har opgivet en opskrift på herinde. Men jeg har dog nogle spørgsmål, kan man lave bundene i en springform? Og jeg har tænkt mig at ligge et tyndt lag hindbærmousse oven på kagen for at fondant sidder bedere. Men har du et andet forslag til hvad man kan smøre på som også passer med hindbær og chokolade smagen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bager selv især runde bunde (enkeltvis) i springforme.

      Du må ikke lægge fondant direkte på hindbærmousse. Frugtsyren får fondanten til at smelte. Du skal smøre kagen op, inden du lægger fondant på.

      Se om at "samle og opsmøre en kage" her:
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/01/samle-og-opsmre-en-kage.html

      Du kan f.eks. smøre op med kakao-psc
      http://www.momses-univers.blogspot.dk/2011/11/palmin-smrcreme-psc.html
      PSC stivner på køl, så du kan lave et jævnt og glat underlag for fondanten + der kan laves knivskarpe kanter, hvis det måtte ønskes.

      For andre opskrifter se under etiketten "opsmøring".
      F.eks. 1:1 chokolade ganache, Nutellacreme og chokolade-palmincreme.

      Slet
  10. Kan man lave kagen lørdag eftermiddag/aften og stille den på køl da den først skal bruges søndag aften, og kan man godt stille den på køl med fondant og pynt på eller skal man vente med det til søndag?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan sagtens lave kagen færdig (med pynt) lørdag og sætte på køl indtil søndag.

      Kagen stilles direkte i køleskabet uden indpakning.
      Er der kondens på bagvæggen af dit køleskab, så stil evt. 1-2 køkkenruller ved siden af kagen til at opsuge kondensen (ellers suger fondanten til sig og begynder at "svede").

      Husk at tage kagen ud af køleskabet et lille stykke tid før servering, så den ikke er helt kold, når den spises.

      Slet
  11. Hej Bettina. Jeg skal lave en dåbskage og vil gerne lave samme form som den Gamle bog du har lavet. Lagkagebundene er de bagt i en form der er 17,5-27,5 cm eller er de bagt i bragepande og så skåret til? Er helt ny i dette fag og kan ikke lige helt finde ud af det:-)på forhånd tak:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Til bogkagen anvendte jeg en lille bradepande, 17,5 x 27,5 cm.

      Slet
  12. Hej
    Jeg skal bruge tre bunde, og vil bage dem enkeltvis. De skal bruges tirsdag aften, men da vi forsøger at lave den som en overraskelse til min storebror der bliver student, ville vi gerne lave bundene lørdag eller søndag. Tror du at det er muligt? Og hvordan skal de så opbevares når de er bagt ?
    MVH Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du godt. :o) Afkøl helt, læg bagepapir imellem bundende og pak dem ind i frostpose eller husholdningsfilm, så de ikke bliver tørre.

      Slet
  13. Hej!!

    Er lige faldet over din hjemmeside i et desperat forsøg på at finde på en lækker kage til min fødselsdag IMORGEN!!!

    Kan man i stedet for vand bruge frugtfarve så de (sjovt nok) bliver en farve?
    Skal der mere mel i hvis man ikke vil have kakaobunde??

    Mvh Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Stine

      Tillykke med fødselsdagen. :o) Du kan godt farve dem med pastafarve. For klarere farver tilsæt lidt klar eddike (evt. hvidvinseddike). Jeg har faktisk selv lige bagt lilla bunde til en studenterhuekage. ;o)

      Nej ikke mere mel. Hvis kakaobunde så tilsættes blot lidt kakao.

      Mange kagehilsner
      Monse

      Slet
    2. P.S.: Du kan også godt bruge frugtfarve. :o) Farver dog ikke nær så "intenst" som pastafarver.

      Slet
  14. Hej Bettina, ser lige at der slet ikke er fedtstof i denne opskrift. Hvad betyder det (positivt og negativt) i forhold til at lægge kagen sammen i 3 lag med fyld, opsmøring og fondant?

    SvarSlet
    Svar
    1. Disse lagkagebunde er faktisk én af mine foretrukne, :o) når der skal laves kager med fyld (f.eks. 3 bunde og 2 lag fyld) og efterfølgende overtrækkes. Synes de både er lækre og lette; både at lave men også i "konsistens" (ikke "tung" kage).

      Slet
  15. Hvor stor en portion dej skal jeg lave pr bund? Jeg vil gerne lave en firkantet (aflang) kage til 40 personer. Hvor meget skal jeg så beregne?
    Og af fyld til kagen vil jeg lave din fersken mousse og toblerone cremen. Tror du jeg skal lave dobbelt portion fersken mousse og en portion toblerone?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kender ikke størrelsen på din form.
      Beregn arealet på den firkantede bund, jeg har vist billede af (mål står under billedet) samt arealet for din ønskede størrelse. Divider tallene med hinanden så fremkommer tallet opskriften skal ganges med. Brug samme metode for at beregne mængden af mousse/creme. :)

      Slet
  16. Hej :) Jeg skal lave min første fondant lagkage, og føler mig lidt på bar bund. Jeg tænker, at lave en rektangulær kage, med lyse bunde, daim og chokolade creme. jeg har et fad der er ca. 30x40 cm, som jeg gerne vil have kagen til at passe til. Er der nogen/en der vil være mig behjælpelig med, hvor meget jeg skal bruge, og om der overhovedet er nok til alle :)
    Beklager de mange ting, men føler mig helt lost.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria

      Se under det sidste billede af den firkantede bund (17,5 x 27,5 cm). Denne størrelse gange 2 passer stort set til 30x40 cm (bunden bliver blot en lille smule tyndere).

      Hvis man beregner arealet af størrelsen i opskriften + den størrelse man ønsker at lave. Tallene divideres med hinanden, så fremkommer det tal, opskriften skal ganges med.

      Mvh Bettina

      Slet
    2. Se evt. også, hvordan du beregner om der er "kage nok"
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/12/er-der-kage-nok.html

      Slet
  17. Hej
    Bager du med almindelig eller varmluft? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,

      Anvender alm. ovnvarme.
      Kager bages bedst ved almindelig ovnvarme. Generelt i opskrifter anvendes alm. ovnvarme, hvis der ikke står varmluft.
      Vh Bettina

      Slet
  18. Hvad kan årsagen være til at mine bunde kun bliver max 1 cm. jeg har lavet opskriften x 1,5 og delt portionen i 3 lige store portioner. herefter tilsat mel og ½tsk bagepulver til hver portion og bagt i ovnen enkeltvis ved 220g i 10 min.
    Jeg bruger alm. ovn. er det bedre med varmluft?

    SvarSlet
    Svar
    1. Synes kager o.lign. bages bedst ved alm. ovnvarme. Vær opmærksom på at grader og bagetid i opskrifter kun er vejledende, da ikke alle ovne nødvendigvis ikke bager helt ens.

      Ønsker du at bruge varmluft, så skal bundene bages ved 10-20% mindre varmegrader i forhold til den konventionelle ovn.

      Bundens tykkelse afhænger også af størrelsen på din bageform - se evt. under billedet af den mørke lagkagebund med eksempler.
      Man kan også beregne sig frem til mændgen
      http://www.momses-univers.blogspot.dk/2015/03/hvordan-beregnes-mngden-af-dej-og.html

      Slet
  19. Hej Bettina.
    Jeg har bagt disse lagkagebunde en milliard gange efterhånden og det er den bedste opskrift ever. Men nu skal jeg så lave en lagkage med bunde som er glutenfri.. Har du en sådan opskrift eller kan man skifte melet ud med noget glutenfrit ?
    På forhånd tak for hjælpen :)
    Mvh Karina

    SvarSlet
  20. Kan bundene fryses

    SvarSlet