mandag den 28. november 2011

Grøn kage (eller regnbuekage)

Grøn kage, giftkage, bladankage... eller hvad den nu kaldes ;o)

250 g sukker
200 g margarine
150 g mel
1 tsk bagepulver
2 æg
2-3 spsk mandelessens
Grøn frugtfarve (eller pastafarve)*

Sukker, æg og margarine røres sammen. Sigt mel og bagepulver i - rør sammen. Tilsæt 6-8 spsk varmt vand og mandelessens. Tilsæt grøn farve. Rør igen. Kom dejen i en smurt bradepande.

Bages ved 200 grader i ca. 30 min.

*Man kan også opdele dejen i flere portioner og farve dem i forskellige farver... så det bliver til "regnbuekage". ;o)

6 kommentarer:

  1. Hej,

    Hvis kagen laves som regnbuekage, lægger du så bare den farvede dej oven på hinanden eller laver du forskellige bunde?

    SvarSlet
    Svar
    1. Bundene bages enkeltvis ved regnbuekage.
      Der kan også bages bunde til regnbuekage af f.eks. lagkagebunde og drømmekage. Blot det er en lys dej, så der kan tilsættes farve (gerne pastafarve).

      Slet
  2. Hej, jeg skal i gang med at lave regnbuekagen i den kommende uge men har lige nogle enkelte spørgsmål hertil som jeg håber at kunne få svar på.

    Hvis jeg laver en stor portion dej og deler den op i forskellige skåle med hver deres farve, kan dejen godt holde til at stå imens de andre bunde bages? Her tænker jeg om det kan holde sig pga. Bagepulveret?

    Jeg har tænkt at jeg vil lave den med hvid tobleronecreme i. Ville du smøre den op med en smørcreme til sidst, eller blot smøre den op med tobleronecreme? Den skal pyntes med kikserør og smartes for oven.

    Mvh. Jeanett

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville lave portionsvis til de forskellige bunde.

      Afhængigt af hvad man er til smagsmæssigt kan der anvendes både smørcreme og Tobleronecreme til vaffelrør.

      Mvh Bettina

      Slet
  3. Og lige et sidste spørgsmål mere. Ville du bruge en slags creme i kagen med 4 bunde eller lave en variation med fx. Tobleronecreme og hindbærcreme?

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan gøre begge dele... igen afhængigt af, hvilken smag man er til :)

      Slet