torsdag den 24. november 2011

Fondant med Marshmallows

Marshmallows fondant (MMF)

15 stk. Marshmallows, ca. 90 g (beregnet til grill) Jeg foretrækker Rocky Mountain
2 spsk vand
1 spsk olie, alm. smagsfri (eller citronolie - undlad da smagsaroma)
Ca. 300-350 g flormelis (heller for lidt end for meget)
Der kan evt. også tilsættes smagsaroma* og pastafarve** efter ønske.
Evt. 2 tsk. glukosesirup (kan undlades) hvis fondanten skal bruges til overtræk


*Smagsaroma (f.eks. mandelessens, så det smager lidt a la marcipan) tilsættes, når fondanten røres sammen. Jeg anvender oftest 1-2 tsk citronsaft som smagsaroma, det giver en frisk smag.

**Pastafarve kan tilsættes når fondanten røres sammen (hvis det hele skal farves), eller æltes ind i fondanten efterfølgende, hvis du kun ønsker at farve en lille del af den portion, du har lavet.


Kom Marshmallows, vand og olie i en glasskål - varm i microovn i ca. 1 min. Må IKKE blive brune. Tag ud og tilsæt flormelis lidt efter lidt. Brug evt. en elhåndmikser med dejkroge. Når massen bliver for "sej" for mikseren brug da dine hænder. ;o) Når du synes, at fondanten ikke er alt for klistret, tag fondanten ud af skålen, drys lidt flormelis på bordet (evt. på et bageunderlag) og fortsæt med at ælte og tilsæt evt. lidt mere formelis til du synes, at fondanten næsten ikke klistre mere. Det er en hårfin balancegang.

Vær altid forsigtig med mængden af flormelis, da fondanten nemt kan blive for tør. Prøv dig frem, du kan altid tilsætte mere flormelis, hvis du synes, det klistrer for meget. ;o)


Når fondanten skal rulles ud, er det en fordel smøre underlaget med et tyndt lag Petal Base (eller Palmin; synes dog det har tendens til at smelte), så fondanten ikke hænger i. Alternativt kan underlaget dustes med flormelis eller Maizena (vær dog opmærksom på at Maizena kan indeholde sporer fra bacillus cereus, som er en jordbakterie). Brug endelig ikke for meget flormelis/Maizena, det kan gøre fondanten tør + give et støvet udseende som man efterfølgdende skal bruge tid på at fjerne. ;o) Smør eller dust også rullepinden om nødvendigt.

Jeg anvender fondanten med det samme til udrulning og overtræk af kager. Så er den nemlig stadig "håndvarm" og dejlig smidig. Ved at mange lader den ligge til dagen efter, men det gør jeg altså ikke. ;o)

Opbevar i tætlukket pose og/eller bøtte. Når du arbejder med fondanten, hav KUN DEN KLUMP fremme, du skal arbejde med. Kom resten i en tætlukket pose, da den ellers vil begynde at tørre.

Skulle en klump alligevel blive lidt for tør kan den evt. varmes 5-10 sek. i microovnen. PAS PÅ da klumpen kan være VARM inden i midten. Du kan også komme lidt olie/Petal Base/Palmin på hænderne og ælte det ind i fondanten. Prøv dig lidt frem. ;o)

Se her for chokoladefondant eller fondant med glukose.

Jeg opbevarer min fondant i lukket frysepose + i lufttæt beholder i køkkenskabet. Fondanten kan holde sig længe - vil mene 2-3 mdr.

Er fondanten blevet let hård af at ligge i posen, så giv den ca. 10 sek. (afhængigt af størrelsen) i mikroovnen, så er den meget nem at ælte op igen.

26 kommentarer:

  1. Hej Bettina. Håber du kan hjælpe mig. Hvor meget tylose skal jeg beregne til en portion fondant af denne slags, så den bliver smidig og til at lave figurer med. Venligst Yvonne Læbel.

    SvarSlet
  2. Yvonne: Til denne portion vil jeg anvende 1/2-1 tsk. tylose. Efter du har blandet det i, så lad gerne fondanten ligge (i lukket frysepose) en lille times tid, inden du anvender den.

    SvarSlet
  3. Laver du den den samme dag du skal bruge den eller hvad.jeg har lavet den en dag før bruge den var ikke så god. selv ok jeg har følget opskriften ;)

    hvor mang dag holder den fondant??

    SvarSlet
    Svar
    1. Rania, når MMF'en er rørt og æltet sammen, overtrækker jeg kagen med det samme. Så er den nemlig stadig lun og dejlig smidig. :o)

      Når fondanten KUN skal bruges til OVERTRÆK (ikke modellering) kan jeg finde på at tilsætte en lille smule glukosesirup (f.eks. Føtex). Har fundet ud af, at den tilføjer fondanten lidt ekstra "smidighed".

      Bemærk at jeg anvender "Rocky Mountain" (Netto og Rema) og ikke "Haribo" marshmallows. Synes fondant med Haribo har tendens til at blive for tør - revner og smuldrer.

      Slet
  4. Hvis man skal lave fondant til modellering SKAL man have fat i tylose eller hvordan? .. Har prøvet med MMF.. men det gik helt i kage :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Man behøver ikke tilsætte tylosepulver til alt modelleringsarbejde. Men f.eks. til roser vil det være en stor fordel, fondanten bliver mere "elastisk" og tørretiden nedsættes.

      Jeg anvender kun MMF og har ingen problemer, når jeg modellerer - hverken uden eller med tylosepulver.

      Slet
  5. Hvis man vil lave en fondantn(uden skumfiduser) kan man så godt lade være med at putte dem i? Er det så helt almindeligt

    SvarSlet
    Svar
    1. Kirstine, du kan ikke anvende denne opskrift uden Marshmallows/skumfiduser.

      Se under etiketten "Fondant" for andre opskrifter - http://momses-univers.blogspot.dk/search/label/Fondant

      Slet
  6. Hvor meget fondant får man ud af denne opskrift?

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er til Ø22-24 cm og 8-10 cm høj kage + en lille rest.
      Har ikke vejet portionen, men vil gætte på 350-400 g.

      Slet
  7. Hej Bettina.
    Jeg laver min fondant dagen før og har den til at ligge i lufttæt pose i skabet til dagen efter.... Den dag jeg rører den sammen er den meget klisteret men dagen efter er den ligesom tøret lidt mere op.... så ælter jeg den sammen med mere flormelis til jeg synes den er tilpas og bruger også flormelis når jeg ruller ud.... synes ikke om marizena... men jeg synes at min fondant enten "glider" af kagen og laver huller eller laver huller når jeg former den om kagen....
    Har du en ide til hvorfor den gør det?
    Er der noget jeg gør forkert??

    Mvh
    Kate

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvad smører du kagen op med?

      Når kagen er smurt op, skal den ikke være iskold, når den overtrækkes. Fondant og opsmøring skal kunne "klæbe" sammen.

      Jeg tager bare kagen ud af køleskabet og lade stå lidt, inden den overtrækkes. Oftes anvender jeg PSC til opsmøring.
      http://www.momses-univers.blogspot.com/2011/11/palmin-smrcreme-psc.html
      Erstatter germe mælken med lime- eller citronsaft.

      Hvis du ønsker, at kagen (og dermed opsmøringen) skal være kold, når du overtrækker, så er du nød til smøre med noget, der kan "klæbe" - f.eks. abrikosmarmalade.

      Huller? Kan det være underlaget (= opsmøringen), der ikke er helt jævn (og fast)?

      Slet
  8. Et spørgsmål til dig.. er det billigere at lave den selv frem for at købe den færdigt?..

    med venlig hilsen

    Claudio

    svar evnt på: c_hohlmann(a)hotmail.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja. Laver den dog selv hovedesageligt p.g.a, at jeg så ikke behøver at have et "lager" liggende af den færdigkøbte. ;o)

      Slet
    2. Hej betina. Alle siger eller skumfiduser fra haribo! Men nu vil jeg da prøve dem fra rema:) jeg har ikke tilsat glukose sirup før, vil det være en god i de til den barbie prinsesse kage jeg skal lave? Mvh. Tanja

      Slet
    3. Glukosesirup er som sådan ikke "et must", men gør at fondanten bliver lidt mere smidig, når den skal bruges til overtræk.

      Det er lidt på "gefühl", om jeg tilsætter det eller ej - men dog oftest til firkantede kager, da hjørner kræver "lidt ekstra arbejde og tid". ;o)

      Brug ikke glukosesirup, hvis du skal modellere. Fondanten tørrer ikke helt, når det er tilsat.

      Slet
  9. Fin opskrift Bettina :) Ligner meget min. Jeg har lagt den her http://fondantkage.dk/sadan-laves-marshmallow-fondant/

    Mvh Ellen

    SvarSlet
  10. Hej Bettina...
    Tusinde tak, for din blog :) Som er et formidabelt opslags-værktøj, for alle os nybegyndere med tusindvis af spørgsmål, om alt i kageverdenen :) Skal man øve sig eller søger noget specifik, tja så er det din blog, man gerne bruger flere timer på at studere. TAK! :) For findes det......... så findes det her!

    Som nybegynder, og med kun 7 kager på bagen.. har jeg 2 gange forsøgt mig med at lave eget fondant. MEN, det er blevet noget værre møg hver gang og jeg har hurtigt måtte besøge kageoplevelser, som har været min redning i nødens stund....

    Så efter at have taget beslutningen om, ALDRIG mere hjemmelavet fondant og måneder uden, så jeg DIN opskrift på hjemmelavet fondant og læste mig til (her) at alle dine flotte kager er lavet af hjemmelavet fondant hver gang. Og tanken slog mig at: Det må jo kunne lade sig gøre, når DU får det til at virke hver gang :)

    Så i fredags forsøgte jeg mig :) Det skal dog lige siges at jeg ALDRIG har puttet glykosesirup i fondanten før. Men at jeg endelig har fundet det i en forretning, og tilføjede fondanten "en sjat" af det.... og samtidig puttede den ønskede pastafarve i da jeg rørte det sammen (Har ikke en køkkenmaskine endnu) :)

    Bortset fra at det var hårdt for de gigtplagede arme, blev det den bedste fondant jeg nogensinde har arbejdet med, indtil videre :) Det var sådan en stor AH HA oplevelse endelig at lykkes med det... Og jeg kan straks se, det virksomme i at have mars mellows liggende i skabet, så man nu fremover altid "har fondant ved hånden" hvis der opstår en pludselig kage-øve-mulighed :))

    Jeg lavede så godt nok, halvanden portion til en kun 20Ø kage.. var lidt bange for at det ville blive "lige til øllet", og er ikke sååå stærk i det fondant beklædning endnu, så kan godt lide der er en lidt "stor kant" forneden jeg kan holde i, når jeg skal forsøge at få det til at ligge glat på kagens sider :)

    Tak for alle dine råd, dine how to do, og din dejlige måde at "fortælle" fremgangsmåderne på. :) Og p.s undskyld jeg er anonym, det er ikke meningen men jeg har ikke forstand på, hvordan jeg: "vælger profil" at skrive fra :)

    Lene Laursen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Tusind tak for dit skønne input. Hvor er det dejligt at høre, at du trods alt forsøgte dig en tredie gang... og fik det til at fungere. :D Jeg lavede det også et par gange, inden jeg fik helt styr på det. ;)

      Og ja armmusklerne bliver virkelig grundigt trænet, når fondanten skal æltes og udrulles. Hvad skal vi dog i et fitness-center, når vi har vores køkken og fondanten? Hihi

      Mange kagehilsner
      Bettina

      Slet
  11. Hej
    Jeg laver osse min egen fondant af skumfiduser og når jeg skal klister noget sammen bruger jeg som regl vand men ik altid det holder lige godt. Hvad kan man ellers bruge?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi

      Der er lidt forskellige muligheder, prøv at se her:
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/11/tyloselim.html

      Mange hilsner
      Bettina

      Slet
  12. Hej!
    Jeg skal lave en kage til omkring 14 personer som skal betrækkes med fondant.
    Da det er min storebror der bliver student (STX) ville jeg gerne lave den som en studenterhue. Kan man farve det røde bånd med frugtfarve? Og hvis man skal bruge pastafarve, kan det så skaffes i panduro hobby?
    Og kan man som mange andre steder på nettet forslåes at blande din opskrift på MMF med marcipan (50/50) og stadig få en ordentlig rød farve?
    Og hvad ville du foreslå som opsmøring indenunder fondanten?
    Mange spørgsmål, håber at du kan hjælpe :)

    MVH Louise Rosendahl-Kaa

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise

      Vil ikke anbefale frugtfarve, farverikke intenst nok og mængden af den flydende farve, vil få fondanten til at blive meget klistret.

      Brug pastafarver. "Burgundy" giver farven bordeaux (lad trække et døgnstid for for dybere og mere intens farve - se "Sort fondant"). Ved ikke om Pandura har denne farve.

      Du kan godt blande MMF med marcipan. HVIS du anvender ren rå marcipan, så vær opmærksom på, at farven på din 50/50 blanding ikke bliver kridhvid. (Funcakes marcipan kan købes i kridhvid). Man kan godt indfarve marcipan.

      Opsmøring f.eks. (opskrift findes på bloggen)
      1:1 chokolade ganache
      Chokolade-palmincreme
      PSC (palminsmørcreme)

      Kagehilsner
      Momse

      Slet
  13. Hvis jeg ikke har en mikroovn - hvaså?

    SvarSlet
  14. Hvis jeg ikke har en mikroovn - hvaså?

    SvarSlet
  15. Hejsa.

    Hvad olie plejer du at bruge????

    Mvh Belinda.

    SvarSlet