søndag den 27. november 2011

Kokosmousse

Portionen passer til ca. 2 lag i Ø20 cm kage

2 blade husblas
3 pasteuriserede æggehvider
85 g sukker (eller flormelis)
1 tsk vanillesukker
40 g kokosmel
1 dl piskefløde
Evt. 2 dråber vanille aroma

Udblød husblassen i koldt vand i ca. 10 min.

Pisk æggehviderne og pisk sukker i lidt efter lidt. Pisk fløden stiv og luftig.

Ublød husblassen i koldt vand i 10 minutter. "Kram" vandet af husbladden og smelt over vandbad.


Bland de piskede æggehvider, flødeskummet, vanillesukker (og evt. aroma) og kokosmelet sammen.

Rør 2 tsk af cremen i husblassen, hvorefter dette røres i selve cremen.

Kom evt. kokoscremen i en frysepose og stil i køleskab indtil den er stivnet. Lad den gerne stå til dagen efter.


6 kommentarer:

  1. Hej Bettina

    Jeg ville høre om denne kokoscreme kan fryses og evt. hvad holdbarheden er både frossen (hvis den kan fryses) og i køleskabet?

    Jeg har også lavet din Tobleronecreme, den med fløden der bliver varmet op, hvor længe er holdbarheden på den i fryseren?

    Og til sidst så har jeg bagt Ymerkagen, og hvordan skal den opbevares og hvad er holdbarheden på den?

    Super hjemmeside og super kager/cremer. Bruger den meget til inspiration :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      I køleskab: Ca. 3-4 dage = holdbarhed som åbnet piskefløde. Husk også at tjekke sidste salgsdato på æggehviderne.

      Fløde kan holde ca. 3 mdr. i fryseren ved -18 grader.

      BAGVÆRK i fryser:
      Fedtholdigt: 2-3 mdr.
      Magert: 4-5 mdr.

      Kager holder sig som udgangspunkt bedst, hvis du putter dem i beholder ved stuetemperatur. Kommer du f.eks. osteglasur på, så skal de dog opbevares i køleskab.

      De fleste hjemmebagte kager kan holde sig ca. 3 dage, inden de begynder at blive kedelige og tørre.

      Slet
  2. Hej Momse��
    Endnu engang har jeg brug for dit kyndige råd:
    Jeg skal lave tre-lags kage med din kokoscreme. Hvad passer bedst til, synes du, chokolade- eller vanillekage? Og hvilken anden mousse/creme kan jeg bruge som "anden fyld" i kagen?
    Mange sommerhilsner
    Bolette Aagren��

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bolette

      Både mørke og lyse bunde kan anvendes.
      Prøv evt. disse lækre lagkagebunde med chokolade
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/02/lagkagebunde-m-chokolade-og-ndder.html

      Der er mange kombinationsmuligheder, f.eks.
      mangomousse
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/01/mangomousse.html
      Pinacoladamousse
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/01/pinacoladacreme.html
      Jordbær-rababermousse http://momses-univers.blogspot.dk/2012/02/jordbr-rabarbermousse.html

      Mange kagehilsner
      Momse

      Slet
  3. Hej...
    Jeg undrede mig lidt her "Pisk æggehviderne og pisk æggehviderne i lidt efter lidt.." Sku der ha stået sukker?
    Er så spændt på at prøve din opskrift :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      jo du har helt ret :) - tastefejl fra min side :S
      Mvh Bettina

      Slet