søndag den 27. november 2011

Smørcreme

300 g smør, stuetemperatur ("rigtig" smør ej Kærgaarden e.lign.)
600 g flormelis
Ca. 1/2 pasteuriseret æggeblomme

Pisk alle ingredienser godt og grundigt. Brug evt. køkkenmaskine og giv "fuld skrald" i ca. 10 min., så den bliver helt hvid og luftig - har "næsten" ingen smørsmag. ;o)

Ønskes smag kan én af flg. f.eks. tilsættes
- Smagsaroma (f.eks. vanille, pebermynte, mandel etc.)
- Lidt fintreven økologisk citronskal
- 2-3 spsk ren kakao

Smør kagen op - fremgangsmåde som med PSC.

9 kommentarer:

  1. Hvad hvis man ikke ejer en køkkenmaskine endnu, man kun en elpisker?

    SvarSlet
  2. Pia R. du kan sagtens bruge en el-håndmikser, det har jeg selv gjort indtil for ganske nylig. Tænker på min "før-julegave". ;o)

    SvarSlet
  3. hvad er "Rigtigt smør", kunne du evt nævne et fabrikat eller lignende? jeg skal lave min første fondantkage næste weekend og jeg gør det som en prøvekage inden jeg skal begive mig i kast med en fødselsdagskage i næste måned :) og da jeg ikke har så mange penge lige nu er jeg faldet for denne smørcreme opskrift fordi den er meget enkel (og billig). og tak for mange dejlige og Lærerige indlæg! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha' Freja. :o)

      "Rigtigt" smør er den der er "stiv" og kan stivne igen, når den er rørt op og smurt på kagen. "Lurpak" er f.eks. "rigtig" smør. Man man sagtens købe andre og billigere mærker, se f.eks. billedet af smørpakken på http://momses-univers.blogspot.com/2011/11/nutellacreme.html.

      F.eks. Kærgårdens smørbare smør er blød hele tiden (også i køleskab), så den dur ikke til opsmøring, da den ikke kan stivne som "rigtigt" smør.

      Slet
  4. Tak Bettina på alle din god opskrifter.
    Kan du ligge et billede ud på opskriften når du lave smørcreme.Jeg vil geran se en fordi når jeg har prøvet og lave den synse jeg at den ser ikke som creme men er pisket smør.

    Kan man smøre en kage ude med nogle andet end smørcreme

    :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Rania, det var kun i starten, jeg lavede smørcreme. Jeg bryder mig nemlig ikke ret meget om smagen af smør. ;o) Jeg anvender selv oftest PSC (Palminsmørcreme). Konsistensen er dog den samme som smørcremen. Smørcremen bliver blød og smørbar - ikke en "løbende/flydende" creme.
      Skal forsøge at huske at lægge et billede ind på PSC-opskriften.

      Se under etiketten "opsmøring", der er flere forskellige opskrifter.

      Slet
    2. Rania; så er der kommet et billede på af PSC'en.
      http://momses-univers.blogspot.com/2011/11/palmin-smrcreme-psc.html

      Slet
  5. Vil der være nok her til en hel bradepandekage?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, men det er dog MEGET længe siden, jeg selv har anvendt denne, da jeg ikke er så meget for smørsmagen. ;o)

      Ved ikke om du kender PSC, men vil klart anbefale den.
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/11/palmin-smrcreme-psc.html

      Slet