søndag den 20. november 2011

Studenterhue

Min søde kollega og veninde har på det nærmeste været "tvangsindlagt" til at lægge øre til en DEL kagesnak fra min side. ;o) Så da hendes datter skulle holde studentergilde i juni måned, ville hun gerne have mig til at lave en kage. Hun var overbevist om, at jeg nok skulle "hitte ud af" at lave en passende kage til lejligheden - TAK for tilliden "R". :o) Et studentergilde - så var det jo ret oplagt at lave en studenterhue. ;o)


Fremgangsmåden til denne 3D kage kan stort set laves
ud fra vejledningen til mini studenterhuen i ren fondant.




KLIK HER for at se én af studeterkagerne til min egen datter.


Webshop: www.momsesunivers.dk

36 kommentarer:

  1. jeg vil lige spørger om hvordan du få en hvid tobleronecreme?

    SvarSlet
  2. Anonym: Se denne opskrift; http://www.momses-univers.blogspot.com/2011/11/tobleronecreme.html - anvend hvid Toblerone (hvid chokolade).

    SvarSlet
  3. hvilken opskrift har du brugt til bundene ?

    SvarSlet
  4. Anonym: Lagkagebunde tilsat kakao. Se opskriften her: http://www.momses-univers.blogspot.com/2011/11/lagekagebunde.html

    SvarSlet
  5. Lise-Lotte Pedersen25. marts 2012 kl. 17.45

    Jeg er helt ny i den her fondant verden...men har her på din side bla. fundet mange gode tips og idéer. Hvis jeg eksempelvis skal lave denne kage, hvor længe skal kagen stå inden fondant kommes på og hvor længe skal den tørre og hvor? Har lovet min steddatter at forsøge mig til hendes studentergilde til sommer, så vil jo gerne glæde og overraske. Tak for en god side...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha' Lise-Lotte. :o)

      Når kagen er samlet, lader jeg den stå nogle timer i køleskabet, så den kan få lov til at "samle sig helt", altså så moussen/cremen kan få lov at "sætte sig". Derefter fjerner jeg samleringen og smører kagen op. Når opsmøringen er stivnet, overtrækkes med fondant.

      Når kagen er overtrukket og pyntet, er den klar til servering. :o) Af hensyn til evt. flødefyld skal kagen opbevares køligt. Jeg sætter i køleskabet, pakker den ikke ind. Bare sørg for at der ikke er "kraftigt lugtende" fødevarer i køleskabet, da fondanten kan "tage smag" fra det. Tager kagen ud af køleskabet lidt før den skal serveres, så den ikke er helt "køleskabskold". ;o)

      Se evt. også "samle og opsmøre en kage":
      http://www.momses-univers.blogspot.com/2012/01/samle-og-opsmre-en-kage.html

      Slet
    2. Lise-Lotte Pedersen25. marts 2012 kl. 20.13

      Mange tak for hjælpen...tror jeg vil prøve at lave nogle forsøgskager, og prøve mig frem.. :-)

      Slet
  6. Hvordan finder/laves den rigtige farve ???

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg anvendte farven burgundy + mener at huske, at jeg tilsatte en lille smule blå og brun.

      Slet
  7. Hej :)
    Super flot kage! Jeg skal til at lave en hf studenterhue. Jeg ville høre hvordan du har lavet bogstaverne og hvordan du har fået farven guld?
    Virker Wilton fondant farver lige så godt som dem fra sugarflair

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o)

      Til bogstaverne har jeg anvendt denne form:
      http://www.firstimpressionsmolds.com/al101classicalphabet34x12.aspx

      Jeg anvendte en guld dust blandet op med klar alkohol, og penslede det på.

      Synes Sugarflairs farver er bedre end Wiltons. Men Wiltons er ok, har selv nogle stykker. ;o)

      Slet
  8. Hej Momse
    - kan studenterhuen laves helt færdig dagen før....

    SvarSlet
  9. Virkelig flot kage!
    Hvilken farve har du brugt til blomsterne? og har du selv skåret korset ud eller findes der en form til det :)
    Ligger du også skyggen på først her inden du sætter kagen på (ligesom med den lille hue du har henvist til) eller samler du kagen, smøre den op, ligger fondant på og så ligger skyggen op til kagen bagefter? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Pernille :o)

      Mener jeg anvendte pulverfarven Puppy Red, så blomsterne kunne matche den røde rosette. Blomsterne har også fået lidt guld dust - især i centrummet.

      Korset er skåret i frihånd.

      Kagen er samlet, smurt op og overtrukket. Skyggen er derefter skubbet 1-2 cm ind under kagen.

      Slet
  10. Hejsa

    Jeg har problemer med at mine farver ikke vil tørre, selv efter flere dage smitter det af..
    Ved du hvad det kunne være :o)

    KH Nathalia

    SvarSlet
    Svar
    1. Har ikke selv oplevet at fondant tilsat pastafarve ikke vil tørre og at farven smitter af. Har dog oplevet at enkelte farver godt kan smitte lidt af i munden, når kagen spises. ;o)

      Lufttørrer du dine dele, eller bliver de opbevaret i lufttæt beholder? Hvis man tilsætter tylosepulver til fondanten, så tørrer (luft) den hurtigere. Måske det også kan hjælpe på, at pastafarven ikke smitter af?

      Hvis det er dustfarverne, der smitter af, så kan du fiksere dem med evt. glaze eller en lille smule damp.

      Slet
  11. Er novice ud i festkager, men ikke desto mindre har jeg besluttet at kaste mig ud i at lave studenterhue. Har dog et spørgsmål, hvad er forskellen om man bruger fondant el. marcipan? Tusind tak, for en rigtig god side.

    Hilsen Connie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Connie

      Helt klart smagen. ;o)

      Ren marcipan er MEGET svær at arbejde med, så du bør lave en overtræksmarcipan selv; f.eks. marcipan, flormelis, glukose eller glukosesirup), 50/50 fondant og marcipan. Der er også andre kombinationer (se evt. indlægget om mine træstammer), eller simpelt hen købe færdig "klar til brug" overtræksmarcipan. Overtræksmarcipan er forholdsvis nemt at arbejde med.

      Slet
  12. hej på pakken med overtræks marcipan fra Odense står der at det først må komme på kagen 4 timer inden servering. Men jeg har svært ved at nå at få kagen færdig hvis jeg først må gøre det fire timer før. Jeg vil helst gøre det 5-6 timer før, sker der noget ved det når man bruger marcipan

    SvarSlet
    Svar
    1. Har ingen erfaring med overtræksmarcipan fra Odense. Har kun anvendt hjemmelavet overtræksmarcipan og Funcakes. Begge har jeg lagt på opsmurt kage dagen før anvendelse. Det gik fint, ingen problemer.

      Slet
  13. Hej Bettina :)

    Først og fremmest vil jeg sige, at det er en rigtig god blog du har lavet med gode udførlige vejledninger så man også kan lave det derhjemme.
    Jeg står selv og overvejer at lave en lignende studenterkage til min studentergilde. Jeg ville derfor spørge dig, hvordan du har fået farvet fondanten henholdsvis, rød, sort og bordeaux? Derudover vil jeg høre om du ved om det er muligt at få marcipan farvet i de ovenstående farver, eller om du blot vil anbefale at bruge fondant til at overtrække kage?

    Venlig hilsen
    Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Signe

      Tillykke med den forestående begivenhed. :o)

      Jeg anvender pastafarver til indfarvning. Til huen er anvendt red, black og burgundy (tilsat en anelse blå og brun).

      Ved at Funcakes i hvert fald har både hvid (helt hvid), rød og sort overtræksmarcipan.

      Kan anbefale både overtræksmarcipan og fondant. :o) Marcipanen smager bedst, og fondanten er mest "fleksibel".

      Mange kagehilsner
      Bettina

      Slet
  14. Hejsa,
    jeg har lige et spørgsmål jeg håber du vil svare på :)
    Jeg står og skal lave sådan en studenterhue kage til min søster på mandag, men jeg er lidt i tvivl om hvordan man laver skyggen på den.
    Hvad har du lavet den ud af, og hvordan? :)

    Mvh Michelle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Michelle

      Jeg har bare skåret den ud i fondant. Klik på "vejledningen til mini studenterhuen" (grønne ord) under det første billede. Kagen laves efter samme fremgangsmåde.

      I min gruppe "Momses Univers" på facebook
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/05/mini-studenterhue.html
      har jeg under filer lagt en skabelon til skyggen.

      Kagehilsner
      Bettina

      Slet
  15. Hej Betinna,

    Mange tak for svaret og henvisningerne. :)
    Jeg tænkte på, om man evt. kunne lave skyggen af chokolade, ved at benytte sig af samme skabelon?

    - Michelle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror godt at skyggen kan laves af chokolade. :o)

      Slet
  16. Hej,

    Jeg står og skal til at lave studenterhuen, men er i tvivl om jeg skal lave to, da jeg helst vil have alle skal have et stykke. Hvor mange mennesker er der til i en kage?

    Mvh,
    Cecilie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor mange personer en kage rækker til er afhængigt af størrelsen (ø-målet eller længde og bredde) samt især også højden af kagen.

      Se her, hvordan du beregner mængden/portioner
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/12/er-der-kage-nok.html

      Slet
  17. Hvor meget fondant skal bruges?

    Mvh. Mia

    SvarSlet
    Svar
    1. Mia, det afhænger af størrelsen på kagen. Jeg ruller tyndt ud og anvender ca. 400 g til Ø22-24 cm kage.

      Se evt. her:
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/02/hvor-meget-fondant-skal-der-til.html

      Mange kagehilsner
      Bettina

      Slet
  18. Hej Bettina :-)

    Jeg bliver student til sommer, og jeg har længe tænkt på, jeg gerne ville lave en kage som denne! Jeg faldt over din blog, og wauw hvor din kage bare super flot! :-) Jeg kan rigtig godt lide at bage og pynte kager, men jeg har aldrig forsøgt mig med at overtrække kager i fondant. Er det for stor en mundfuld, tror du? :-)

    Mvh. Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Line

      Denne studenterhue er lavet i min opstart med den fagre nye verden ud i fondant, så tror godt du selv kan lave en sådan kage. :)
      Dog vil jeg råde dig til at lave et par "øve-/forsøgskager", så du får lidt føling med processen - især opsmørring af kagen + overtræk med fondant, men også hvor meget tid man skal afsætte til fremstillingen af en kage.

      Bare tro på dig selv og klø på, så skal du nok få fremstillet en flot studenterkage. :)

      M.v.h. Bettina

      Webshop: www.momsesunivers.dk

      Slet
  19. Hejsa hvor mange personer er huen ca til.. :)

    Mvh Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita

      Denne kage var til 12-14 personer.

      Se her, hvordan du kan beregne, hvor langt en kage rækker:
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/12/er-der-kage-nok.html

      MVH Bettina

      Slet
  20. Hej.

    Hvor kan jeg købe pastafarve henne i fysisk butik?

    Når jeg skal farve fondanten i den farve jeg vil have blander jeg så bare noget pastafarve i?

    Tak for en fantastisk side.

    Venlig hilsen
    Trine

    SvarSlet