søndag den 27. november 2011

Ferskenmousse

5 blade husblas
250 g ferskenpuré (ca. 6-8 halve ferskner fra dåse)
3 spsk citronsaft
2 pasteuriserede æggehvider
1/2 dl sukker
1 tsk vanillesukker
1 dl piskefløde

Du kan også anvende ananas i stedet for fersken
- eller en kombination af begge

Udblød husblassen i koldt vand i ca. 10 min.

Blend fersknerne, rør vanillesukker i.

Tag husblassen op og "kram" dem fri for vand. Smeltes med citronsaften over vandbad. Rør 1-2 tsk af ferskenpuréen i husblassen og rør det i resten af ferskenpuréen.

Pisk æggehvider og sukker stift. Vendes i ferskenpuréen. Pisk fløden og vend den i ferskenblandingen.

Stilles på køl minimum nogle timer - men gerne til dagen efter.

Jeg kommer moussen i en frysepose. Når den skal bruges, klippes et hul i posens ene hjørne, så er moussen nem at trykke ud og fordele på kagelaget. ;o)

18 kommentarer:

  1. Hvor stor en diameter kage er portionen til ???

    SvarSlet
  2. Portionen rækker til kage ca. Ø22 cm

    SvarSlet
  3. Hej jeg vil gerne lave denne mousse til ét lag i en kage i bradepande str. Tror du dobbelt portion vil passe godt?
    Mvh jennifer

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke nok, hvis det er en bradepande i ovnens størrelse.

      En hurtig beregning af arealet af Ø22 cm kage og min bradepande siger ca. 3,5 x opskrift. ;o)

      Slet
  4. Tak for svar:-) så må jeg lave opskriften 3,5 gang.

    SvarSlet
  5. Hej jeg har virkelig lyst til at bage en kage med denne mousse - er der noget jeg skal "passe på" - Er der noget der vander eller er tricksy :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Michelle, følger du opskriften bør der ikke være problemer. Ej heller noget der vander eller er tricky. :o)

      Slet
  6. Tak for en rigtig fin blog med oceaner af inspiration :)
    Denne mousse lyder superlækker. Hvilken andet fyld kan du mon anbefale? Regner med at lave 2 lag med chokoladebunde :)
    Venlig hilsen
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o)
      F.eks. hvid tobleronecreme (eller anden hvid chokolade)
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/11/tobleronecreme.html
      karamelcreme (dulce de leche)
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/02/dulce-de-leche-creme.html
      limemousse
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/12/limemousse.html
      Baileysmousse
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/11/baileysmousse.html
      MEN der er mange andre kombinationsmuligheder. :)

      Slet
  7. Har lige lavet kage med din toblerone- og hindbærmousse og det var en bragende succes :) Næste projekt er en kage med denne mousse, men er opskriften til et eller to lag i en springform?
    Og mange tak for god inspiration!
    Venligst Kirstine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for info :)

      Der er til et pænt lag i ca. Ø22 cm kage.

      Slet
    2. Okay, mange tak for hurtigt svar :)

      Slet
  8. Vil denne mouse kunne bruges sammen med mørk toblerone ??
    Eller har du nogen forslag til hvad der passer og smager godt til mørk toblerone.. ??

    SvarSlet
    Svar
    1. Den kombi kan sagtens gå sammen. :o) Ferskenmoussen er "mild" i smagen.

      Andre alternativer kunne f.eks. være:
      Limemousse;
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/12/limemousse.html
      Appelsinmousse;
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/12/appelsinmousse.html
      Pinacoladacreme;
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/01/pinacoladacreme.html

      Slet
  9. 2 pasteuriserede æggehvider, er det 2 bægre?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det er æggehvider. Se på bægeret hvad det indeholder (= svarer til i æggehvider. F.eks. 1 bg = 1,5 æggehvide).

      Slet
  10. Som helt ny i denne kage-verden takker jeg også hjerteligt for din blog!
    Mht at lave mousse, har en fortalt mig, at husblas trævler/klumper, hvis det røres ud i noget koldt. Er det nok, at det kun røres ud i citronsaften over vandbadet.... Har det aldrig klumpet for dig? Ferskenpureen er ikke opvarmet?
    Jeg har et meget dårligt forhold til husblas, og har kun lyst til at prøve en opskrift, hvor der er stor chance for at jeg ikke dummer mig;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Har aldrig haft problemer.
      Husblassen skal opblødes i koldt vand i ca. 10 min. Tages op og vandes "krammes" af. Smeltes i f.eks. citronsaften.
      NU kommer "tricket", så husblassen ikke trevler eller klumper: Der må ikke være stor temperaturforskel på den smeltede husblas, og det den skal røres i.
      Derfor blander jeg nogle spiseskefulde af puréen i den smeltede husblas (og evt. lader køle lidt af), så den har nogenlunde sammen temperatur som den puré, den skal røres i.

      Slet