søndag den 27. november 2011

1:1 chokolade ganache

2,5 dl piskefløde
250 g chokolade (f.eks. mild mørk 55%)

Ved hvid chokolade anvender jeg 1:3 (1 fløde og 3 hvid chokolade)

Piskefløden opvarmes (må ikke koge - max 80°) og hældes over den hakkede chokolade. Lad det stå 5-10 min. Rør forsigtigt chokolade og fløde sammen indtil massen er jævn.

Stil ganachen på køl (nogle timer), indtil den har den rette konsistens - f.eks. som Nutella eller Kærgaarden's smørbare.

Smør kagen op (fremgangsmåde som med PSC). Èt lag er som regel nok.

Stil kagen på køl - ganachen stivner og bliver fast.

-------------------------------------
Webshop: www.momsesunivers.dk

24 kommentarer:

  1. Hej Momse:-)

    Er det korrekt regnet ud at jeg skal bruge 1500 g. hvis chokolade til ½ L. fløde. Det er godt nok meget og dyrt:-).
    Hvor meget rækker 1/4 L. fløde til.
    Jeg skal lave 2 kager på Ø20 cm ca. 6 cm. høj og 1 kage i målene27X34 cm. ca. 9-10 cm. høj.

    Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Merete,

      Til 5 dl fløde skal bruges 500 g chokolade (lys, mørk), 1:1.

      Til 5 dl fløde skal bruges 1500 g hvid chokolade, 1:3. Ja, det er en lidt dyr opsmøring. ;o)

      Vil mene, at opskriften rækker til 2 mindre kager ved én opsmøring med tyndt lag.

      Mon ikke 6:6 eller 7:7 vil række til dine kager.

      Slet
    2. N.B.: Har du ikke lavet den hvide ganache før, så lav en lille prøve. Hvid chokolade kan godt være lidt "drilsk".

      Slet
  2. Hejsa. Jeg vil bruge mælke chokolade fra marabou, da jeg har dette liggende. Skal opsmøre en rund kage på 26 i diameter, og en barbie kjole.
    Hvordan skal de forhold blandes og hvor meget skal der bruges af hver. Første kage :-)Mvh Adeline

    SvarSlet
    Svar
    1. Mængden i opskriften burde række til ca. Ø24-26 cm og 8 cm høj kage, hvis der smøres tyndt op.

      Det er altid svært at svare på mængden til opsmøring, da vi jo ikke nødvendigvis gør og ser ens på det. Alt afhænger jo i sidste ende af lagtykkelsen. ;o)

      Slet
  3. Men hvordan skal blanding forhold være når det er mælke chokolade.

    SvarSlet
  4. Hejsa
    Tak for en fantastisk hjemmeside :)

    Jeg skal for første gang kaste mig ud i en kage med mousse og overtrukket med fondant. Derfor vil jeg høre, om man kan smøre en kage op dagen før og så beklæde den med fondant dagen efter?
    Jeg regnede med at den skal smøres op med chokolade ganache.
    Mvh Anette

    SvarSlet
  5. Hej, tak fordi du deler så mange gode ideer med os andre :) Jeg har et spørgsmål til den hvide ganache: Kan man evt. farve den med pastafarve? jeg er blevet træt af fondant-smagen, men vil gerne sætte farve på kagen :) Mvh Ginnie

    SvarSlet
    Svar
    1. Har ikke selv turde forsøge med pastafarve (er vandholding), da vand kan ødelægge chokoladen.
      Vil anbefale chokoladefarve
      http://www.kageoplevelser.dk/shop/chokoladefarver-188c1.html

      Slet
    2. N.B.: PSC kan farves med pastafarve. PSC kan også anvendes alene (uden fondant).

      Slet
    3. Hvordan smager PCS? jeg har selv altid brugt nutellacreme til opsmøring, fordi jeg var bange for smørsmagen. Det skal smøres på en chokoladekage, så kan man evt. putte noget smag i, der passer til? Vh Ginnie

      Slet
    4. Smag er svær at beskrive - og alt er jo også "smag og behag". ;o) Men den smager ikke af smør, sørg for at piske den godt og grundigt, ca. 10-15 min.

      Palmin er kokosolie og nærmest smagsløs.

      Ja, du kan sagtens tilsætte smag. Til frugtmousser tilsætter jeg gerne lime- eller citronsaft (i stedet for mælk) for at give lidt "modvægt" til det søde.

      Mit bedste råd er at lave en lille portion til prøvesmagning.

      PSC:
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/11/palmin-smrcreme-psc.html

      Chokolade palmin-creme:
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/01/chokolade-psc.html

      Slet
  6. Hej Bettina,

    Kan en hvid chokolade ganache laves ca en uge før den skal bruges og fryses ned? hvis ja hvor længe før brug skal den tages ud af fryseren og tøes op?

    Mvh
    NewCakeMaker

    SvarSlet
    Svar
    1. NewCakeMaker,
      vil umiddelbart sige ja, men jeg har ikke selv prøvet det. Ved ikke om chokoladen evt. vil blive lidt grålig i det. Måske det ikke har den store betydning, hvis det skulle ske, da det jo vil blive skjult af overtrækket af fondant eller marcipan.

      Slet
  7. Hej Bettina.

    1 potion af dette, er det nok til at fylde en ø25 kage med. Vil nemlig ikke bruge det som opsmøring, men som fyld.

    Mvh Kats Kager

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kats Kager

      Nu ved jeg jo ikke, hvor tyndt/tykt et lag du ønsker, men tror jeg ville lave af 3 dl fløde.

      Mange kagehilsner
      Bettina

      Slet
  8. Hey :) Nu vil jeg lave lyse bunde, din pina colada mousse og så tænke jeg på også at lave et fyld med denne gancahe og også overtrække kagen med ganache, da jeg ikke vil ha fondant eller marcipan. Så laver jeg dobbeltportion, men kan jeg lave denne ganache dagen før, bruge noget til fyld og når kagen har sat sig, så bruge resten til at betrække med? Jeg tænker, at så er ganachen jo stivnet en del?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du laver den dagen før anvendelse, så vil den blive tyk og meget svær, hvis ikke umulig, at arbejde med. Måske du forsigtig kan opvarme den i microovnen, så den igen får "Nutella-konsistens"?
      Umiddelbart ville jeg ikke lave 1:1 ganache som fyld i kage, tror jeg ville lave en chokoladecreme eller -mousse i stedet.

      Slet
  9. Kan man godt bruge fondant uden på chokolade ganache?? Der er jo fløde i, får det ikke fondanten til at smelte??

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, 1:1 ganachen er bl.a. også beregnet for kager, der overtrækkes med fondant/marcipan. Har selv anvendt den under fondant flere gange. Og nej det smelter ikke fondant/marcipan. :)

      Slet
  10. Hej Momse
    Jeg har lige et spørgsmål. Jeg skal lave 4 kager i weekenden, som jeg regner med skal smøres op med hvid chokolade ganache.. Men jeg har tænkt 2 liter fløde til 1 kg hvid chokolade.
    Jeg har prøvet at lave det før, hvor jeg har pisket det op, så det var luftigt og lækkert. Så jeg tænkte om man kunne piske den op. når man skal bruge den til opsmøring? Jeg skal bag efter overtrække kagen med fondant, og der var en der skrev til mig, at det kan man ikke hvis den er pisket op..
    Jeg tænker bare at hvis massen er pisket op, så rækker det længere?
    Det er lidt forvirrende for mig, så jeg vil høre om du kan hjælpe, eller om det er bedre/billigere at vælge psc som opsmøring?
    Hilsen Pernille

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pernille,
      Jeg foretrækker ikke at piske 1:1 ganache op, når den skal anvendes til opsmøring. Men man kan jo altid gøre, som man selv synes (også afhængigt af den ønskede "fasthed" som underlag for fondant/marcipan).
      Alternativer ud over PSC kunne være
      Chokolade palmincreme http://www.estate-maeglerne.dk/maegler/pages/property-presentation/property.action?caseno=10540&shopno=270117
      IMBC http://www.estate-maeglerne.dk/maegler/pages/property-presentation/property.action?caseno=10540&shopno=270117

      Se evt. "samle og opsmøre"
      http://www.estate-maeglerne.dk/maegler/pages/property-presentation/property.action?caseno=10540&shopno=270117

      Mvh Momses

      Slet