onsdag den 30. november 2011

Kagen hæver på midten

Hvem har ikke prøvet, at kagen hæver meget op i midten, når den bages?

Man kan selvfølgelig bare skære "toppen" af og vende kagen på hovedet, så man trods alt får en pæn jævn overflade. ;o) 

Jeg har erfaret, at bagepapir kan være "synderen". Bagepapiret gør, at dejen ikke vil "kravle" op ad siden. Prøv at smøre formen i stedet for at bruge bagepapir.

Må dog indrømme, at jeg stadig kan finde på at anvende bagepapir - dog kun i bunden af formen og ca. 5 mm fra kanten, hvorefter jeg smører siderne på formen. Dette lidt afhængigt at type kage, bageform... og mit humør. :o)

Efter endt bagning og når kagen har stået lidt i formen, vender jeg kagen "på hovedet" ud på en bagerist (evt. med bagepapir). Så bliver bunden nemlig toppen, og man har en pæn jævn overflade, når den f.eks. skal overtrækkes. ;o)

HUSK i øvrigt at ALLE ingredienser skal have stuetemperatur, inden man blander ingredienserne sammen.

Alternativt tip
Tag et viskestykke (kan evt. klippes over på langs til 2 stykker) gennemvæd med vand. Vrides kun ganske let, da det gerne skal være vådt. Fold evt. viskestykket (på langs) og læg det omkring bageformen. Viskestykket kan evt. holdes/hæftes sammen med en kødnål e.lign., men er dog ikke strengt nødvendigt. ;o) Bag kagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar