tirsdag den 3. januar 2012

TUC-kage med hindbærcreme

Altid søde og rare HKBT delte denne opskrift i et kageforum :o)


 
Faldt tilfældigvis lige over denne opskrift med TUC-kiks, som jeg "med-det-vuns" var nød til at afprøve. ;o) Utrolig nem og hurtigt "bikset sammen" kage. Den dufter skønt og smager rigtig godt... mums. :o)

Lavede et par små ændringer, så her er min version af TUC-kagen.

Opskriften passer til Ø22 cm springform

2 bg æggehvider
2 dl sukker
1 pk TUC-kiks
100 g mandler

1 tsk bagepulver

Hindbærcreme
2,5 dl piskefløde
Hindbær, frosne - tror jeg anvendte ca. 75-100 g ?
75 g hvid chokolade


Pisk æggehvider og sukker til det er hvidt og luftigt.

Skyld mandlerne og dup dem evt. tørre i køkkenrulle. Hak/blend mandlerne (ikke for groft) med hinderne på. Knus TUC-kiksene. Rør mandler, kiks og bagepulver med æggehviderne.

Læg bagepapir i bunden af formen, smør siderne. Fordel dejen i formen.


Bages ved 175 grader i ca. 25 min.

Kom først i tanke om kameraet, da kagen var sat i ovnen.
Denne kage var jo en ret pludselig og hurtig indskydelse. ;o)

Smelt chokoladen over vandbad.


Giv hindbærrene et opkog, ca. 5 min. (for at "udrydde" evt. bakterier). Mas/mos bærrerne med en grydeske, hvis du ikke ønsker "klumper af hindbær" i den færdige creme.


Rør den smeltede chokolade i hindbærrene.



Lad hindbær-chokoladen afkøle.

Pisk fløden stift.


Bland den afkølede hindbær-chokolade i flødeskummet.


Stil hindbærcremen i køleskabet til kagen er helt afkølet.

Vend kagen ud på en bagerist og afkøl helt.


Fordel hindbærskummet på kagen. Jeg sigtede også lige lidt kakao over, inden vi satte tænderne i den... mums. ;o)


Okay indrømmet - næste gang jeg laver denne kage,
bør jeg nok bruge lidt mere tid på selve udseendet.
MEN vi kunne altså ikke vente med at smage på den. ;o)

Forskellige alternativer
Original opskriften var med dette som en tilføjelse til en luksus-version. Undlad den hvide chokolade og smelt i stedet mørk chokolade. Smør den smeltede chokolade på den helt afkølede bund - køles helt ned inden bærcremen fordeles på kagen.

Hak noget mørk chokolade og evt. også lidt marcipan og rør i selve dejen.

Alternativ til hindbærcremen: Rør noget vanillekagecreme i flødeskummet. Fordel på kagen og læg friske bær eller frugt oven på - lidt a la jordbærkagen.

Mulighederne er mange... bare vær kreativ og anvend de ingredienser, der tiltaler dig. :o)

21 kommentarer:

  1. Hvor er det dejligt at se at du kunne bruge opskriften ;o)

    SvarSlet
  2. Elle-Belle den er bare 10-4. Den er helt klart værd at give videre. :o) Heldigt at jeg skrev: "Altid søde og rare HKBT delte denne opskrift". ;o)

    SvarSlet
  3. Er det frosne hindbær, du brugte?

    SvarSlet
  4. Pia R.: Ja, det er frosne hindbær. Skynder mig lige at tilføje det. ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. mon denne kage kunne egne sig som én af tre bunde, og derefter blive opsmurt og pyntet med fondant?

      Slet
  5. Anonym: Det vil jeg ikke anbefale. Tror det vil blive for "kvalmt" med fondant til denne kage.

    SvarSlet
  6. Tænker lige på - du står og smelter den hvide chokolade OG koger hindbær i en anden gryde. Ku' man ikke "bare" dumpe chokoladen ned i den halvt afkølede hindbærsovs og lade den smelte der???

    SvarSlet
  7. jeg har en lignende opskrift bare med valnødder. Så den må du prøve næste gang ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak og godt tip, :o) dog har jeg skam allerede prøvet med valnødder også. ;o)

      Slet
  8. Vi plejer at smøre TUC-kagen med et lag flødeskum og toppe med revet nougat... det hitter :)

    SvarSlet
  9. Jeg plejer at hakke den hvide chokolade i stedet for at smelte den. Det giver nogle dejlige overraskelser når den spises.

    Skal lave kagen igen i aften, så den kan komme med på kontoret i morgen. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anders,
      tak for inputtet - det lyder som en rigtig god idé :)
      /Bettina

      Slet
  10. Er det tillagt at bruge mere end 100 g. hindbær? Tænker på 200 g. hindbær, men stadig kun 75 g hvid chokolade og 2,5 dl fløde? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan sagtens ændre i opskriften. :)
      Der sker ikke noget ved, at tilsætte lidt mere hindbær.

      Slet
  11. Hejsa,

    Kan man lave og samle kagen dagen før den skal bruges? eller bliver det en lidt trist oplevelse ��

    SvarSlet
  12. Er bedst som nylavet. Skulle der være en rest, så kan den godt spises dagen efter (opbevares på køl grundet fløden).

    Kan godt laves dagen før, men jeg ville så vente med at lægge fyldet på bunden/kagen indtil selve serveringsdagen.

    SvarSlet
  13. Kan jeg bruge din opskrift på hindbærskum som et lag i en kage?.. Synes det lyder lækkert i stedet for en mousse..

    SvarSlet
  14. Kan bunden fryses ned til senere brug

    SvarSlet