torsdag den 19. januar 2012

Bananmousse

Opskriften er fundet i et kageforum

4 æggeblommer, pasteuriserede
100 g sukker
4 mellemstore modne bananer
Saften af 1 citron
4 blade husblas
2 æggehvider, pasteuriserede

Udblød husblassen i koldt vand i ca. 10 min.

Pisk æggeblommer og sukker hvidt og luftigt.

Skæl bananerne og mos dem (eller blend) med citronsaft. Rør bananmosen i æggeblandingen.

Kram vandet af husblassen og smelt over vandbad, afkøles let.

Bland 1 spsk af af bananblandingen med husblassen, hvorefter det piskes i bananblandingen.

Pisk æggehviderne stive og vend det i bananblandingen.

Stilles på køl minimum nogle timer til den er stivnet - men gerne til dagen efter.

Jeg kommer moussen i en frysepose. Når den skal bruges, klippes et hul i posens ene hjørne, så er moussen nem at trykke ud og fordele på kagelaget. ;o)



14 kommentarer:

  1. Hej

    Hvor kraftig er banansmagen og er det noget man kan bruge som fyld i en fondantkage?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den smager fint af banan - dog ikke vild og kraftig smag.
      Ja, den kan anvendes som fyld i kage overtrukket med fondant.

      Slet
  2. Hej
    Vil bare høre, om du nogenlunde kan fortælle hvor langt denne portion ca. rækker til?

    vh Gitte
    PS: fantastisk blog du har her, hvor er det dejligt at der er mennesker som dig, der vil bruge tid på at hjælpe andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gitte, tak for dine søde ord. :o)

      Mit bedste gæt vil være Ø26-28 cm kage. Det er længe siden, jeg lavede denne, så kan faktisk ikke huske det, beklager. :o(

      Slet
  3. helt okay, tak.
    hvis jeg må ulejlige igen. Har nemlig fået en haste opgave til weekenden, hvor jeg skal lave dåbskage, så jeg har ikke tid til prøvesmagning. Jeg vil lave 2 lag mousse på chokoladebunde. Det ene lag skal være denne bananmousse, men hvad vil du tro passer som det 2. lag? Det skal jo ikke overdøve banansmagen.. måske jordbær eller vanille mousse... har du nogle forslag eller kan huske hvad du selv gjorde??
    pft
    vh Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Alt er jo smag og behag - og heldigvis for det. :o) Du kan sagtens anvende bærmousser eller også f.eks. hvid (eller lys) tobleronecreme.

      Slet
  4. Hej Bettina.
    Bliver moussen brun? Tænker at lave kagen med moussen fredag, den skal bruges søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Saften fra citronen bør forhindre, at bananerne bliver brune.

      Slet
  5. Hej Bettina.
    I hvor lang tid i forvejen kan dine mousser laves? Jeg skal bruge dem til en lørdag og overvejer at lave dem onsdag, er det for tidligt? :)
    Mvh. Sidsel

    Forresten, mega lækre mousser du har her :D Stor fan :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sidsel
      Holdbarheden er altid efter ingrediensen med mindst holdbarhed.
      Tak :)
      Mvh Bettina

      Slet
  6. Hej Bettina
    Allerførst vil jeg sige, at jeg jævnligt er forbi din hjemmeside og jeg er SÅ imponeret over dine kager. Du er så inspirerende :)
    Min datter fylder 9 og jeg vil lave en dragekage på lørdag. Hun elsker en ordinær bananlagkage (lagkagebunde, kagecreme, bananstykker, flødeskum og chokoladestykker). Men jeg er nødt til at lave kagen her som en fast med mousse. Så jeg tænkte lagekagebunde (overvejer drømmekagebunde) og så den her bananmousse og til opsmøring chokoladeganache. Tror du det kan virke?
    Skal der slet ikke fløde i den her mousse? :)
    Dbh Maja

    SvarSlet
    Svar
    1. Beklager det sene svar. Håber du fandt ud af det.
      Ja, tror godt det kan lade sig gøre.
      Nej, der er ingen fløde i denne.

      Slet
    2. Hej jeg ville bare lige spørge om bananmussen er fast eller lidt flydende��������Jeg havde nemlig tænkt mig at lave nogle karamel gitterbolde��Kan det lade sig gøre☺️

      Slet
  7. Hejsa. Kan man komme en eller to bananer mere i, så smagen bliver kraftigere? Tænker uden at øge mængden af de andre ingredienser.
    På forhånd tak.
    Venlig hilsen
    Stella 😊

    SvarSlet