torsdag den 19. januar 2012

Pæremousse

6 blade husblas
250 g pærepuré (pære fra dåse)
3 spsk citronsaft
2 pasteuriserede æggehvider
1/2 dl sukker*
1 tsk vanillesukker
1 dl piskefløde

* Smager pærepuréen sødt nok i sig selv, så undlad lidt af sukkeret.

Udblød husblassen i koldt vand i ca. 10 min.

Blend pærerne, rør vanillesukker i.

Tag husblassen op og "kram" dem fri for vand. Smeltes med citronsaften over vandbad. Rør 1-2 tsk af pærepuréen i husblassen og rør det i resten af pærepuréen.

Pisk æggehvider og sukker stift. Vendes i pærepuréen. Pisk fløden og vend den i pæreblandingen.

Stilles på køl minimum nogle timer - men gerne til dagen efter.

Jeg kommer moussen i en frysepose. Når den skal bruges, klippes et hul i posens ene hjørne, så er moussen nem at trykke ud og fordele på kagelaget. ;o)

Generelt synes jeg ikke at pærer smager af så meget,
så moussen får heller ikke en kraftig pæresmag.
For lidt mere smag, kan man evt. tilsætte mere pærepuré
- men husk så også at komme lidt mere husblas i. ;o)

Man kan også anvende pæresaften i kagen/bundende for lidt mere pæresmag.

5 kommentarer:

  1. Kan den fryses :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det vil jeg mene. Har dog ikke selv prøvet at fryse denne. Men har gjort det med flere af de andre mousser, hvor der har været en lille "klat" i overskud. Nogle få af dem, har jeg blandet eller pisket med lidt flødeskum, når de er tøet op.

      Slet
  2. hvordan lave du pærepuré
    utop1@live.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg blender pærerne, som der står i opskriften. :o)

      Slet