lørdag den 28. januar 2012

Pinacoladamousse

Fredag den 24/2-2012: Har foretaget ændringer og tilføjelser til opskriften.


Portionen giver ca. 2 lag i Ø16 cm kage.

1 dl kokosmælk
2,5 dl piskefløde
0,5 dl ananassaft
100 g ananas fra dåse
60 g sukker
1-2 tsk vanillesukker
4 blade husblas

1 spsk citronsaft

Udblød husblassen i koldt vand i ca. 10 min.

Blend ananassen.

Kokosmælk, piskefløde, ananassaft, ananas, sukker og vanille koges let i ca. 3 minutter.

Tag husblassen op og kram vandet af. Smelt husblassen over vandbad med citronsaft.
Rør husblassen i den varme flødeblanding.

Hæld flødeblandingen i en skål e.lign. - dæk af med husholdningsfilm. Filmen skal helt ned og røre ved flødeblandingen.

Stil på køl i minimun 8 timer - men gerne til dagen efter.

Pisk cremen op.



Skær evt. nogle små ananastern og fordel oven på kagelaget. Det giver lidt mere "bid" til cremen. ;o)

Cremen kan fryses.

11 kommentarer:

  1. Hvad kan man bruge sammen med i kage? Chokoladecreme eller ananasmousse?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - bl.a. chocoladecreme, diverse frugtmousser og Dulce de Leche (karamelagtig). Mulighederne er mange. :o)

      Kagen "Perler og gulddråber" er lagt sammen med pinacoladacreme og dulce de leche creme.
      http://momses-univers.blogspot.com/2012/02/perler-og-gulddraber.html
      (Bag de grønne ord i indlægget gemmer sig link til bl.a. opskrifterne.)

      Slet
  2. Hvor længe kan cremen holde på køl?

    SvarSlet
    Svar
    1. Fyld med fløde har samme holdbarhed (tommelfingerregel) som en åbnet fløde, 2-3 dage (se karton).

      Frys det ned i stedet, holdbarhed ca. 3 mdr. i fryser.

      Slet
  3. Den må jeg prøve! Hvilken anden creme vil du foreslå til denne? Tænker evt en chokolade creme af en art så den ikke bliver for sød. De skal lægges sammen med cake boss bunde (lyse). Og hvad kan jeg smøre kagen op med (tænker istedet for at overdække kagen med fondant, så smører den op med en lækker creme)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du ønsker chokoladecreme, så se under "Tobleronecreme" (vælg den type chokolade, du ønsker).
      Alternativt f.eks. dulce de leche (karamel).
      Se denne kage http://www.momses-univers.blogspot.dk/2012/02/perler-og-gulddraber.html,
      der har jeg anvendt Pinacolada og dulce de leche + karameliserede mandler.

      Slet
  4. Hov, skal det være kokosmælk? Jeg har nemlig en dåse kokoscreme stående, kan den bruges?

    SvarSlet
    Svar
    1. Har ikke selv prøvet med kokoscreme. Prøv dig evt. lidt frem. :)

      Slet
  5. Hvad kan jeg bruge istedet for husblas? Det skal serveres for en muslim

    SvarSlet
  6. Jeg har problemer med at piske cremen op. Den bliver bare tyndere og tyndere, selvom jeg har pisket i 10 min.... Nu prøver jeg at sætte den med 4 blade husblade(mere). Jeg har ellers fulgt opskriften til punkt og prikke :-(

    SvarSlet