tirsdag den 17. januar 2012

Silikoneform

Ordet "form" bliver ofte omtalt som "mould", da mange anvender den engelske betegnelse.

Den engelske version af ord bliver generelt meget anvendt, når der tales om "grej" i forbindelse med fremstilling af kager overtrukket og pyntet med fondant.

Dansk: Silikoneform
Engelsk: Silicone Mould
Amerikansk: Silicone Mold


Bemærk at bag grønne ord gemmer sig links. :)

Kom godt i gang

Tilsæt eventuelt lidt tylosepulver til fondanten. Tylosen gør at fondanten bliver mere smidig og tørrer hurtigere.

Jeg tilsætter tylose til fondanten, så ved jeg, at resultatet bliver godt HVER GANG. :o) Jeg behøver så hverken at duste, smøre formen med noget, eller hvad folk nu finder på at anvende. ;o) Endvidre tørrer fondanten også hurtigere, hvilket er en fordel især ved større elementer, hvis man gerne vil hurtigt videre i processen. ;o)

Prøv dig frem; find ud af, om du selv ønsker at bruge fondant med eller uden tylose, når du anvender silikoneforme.
  
Efter anvendelse vaskes silikoneformen i sæbevand og skylles efter med rent vand. Lad den lufttørre. Anvend ikke viskestykke e.lign., da fibrene sætter sig fast i formen.


Sådan anvendes en silikoneform

Her er de reskaber, jeg anvender.


Evt. tylosepulver, en ikke skarp kniv e.lign. i plast og en silikoneform.
Denne form er en perlebort "Perfect Pearls" fra FI (First Impressions Molds*).
Perlerne måler henholdsvis 6, 8 og 10 mm. Længden på formen er ca. 30 cm.

Tag en lille klump fondant der ca. passer til formen - hellere mere end for lidt. ;o). Ælt den godt igennem så den bliver smidig, blød og uden revner. Revner ser ikke pænt ud på det færdige resultat. ;o) Tril en pølse svarende til længden på silikoneformen.


Læg pølsen oven på formen og tryk den godt ned.


Nu er det vigtigt, at den kniv e.lign., du anvender, ikke er skarp, da den så vil kunne skære i og ødelægge silikoneformen. Jeg anvender en plast Tupperware kniv-tingest. ;o)

Skær det overskydende fondant væk.



Sæt formen i køleskabet i ca. 5 min. Da det er en forholdvis tynd perlebort, skal den ikke have så lang tid i køleskabet. Større figurer kan med fordel sættes i fryseren i 5-15 min. afhængigt af figurens størrelse.

Tag silikoneformen ud af køleskabet. Tag fat med begge hænder og vrid formen let fra hinanden ved den aktuelle perlebort. Perleborten falder nu næsten ud af sig selv.


Da jeg fra naturens side kun har to hænder - en til formen og en til kameraet,
så kan jeg desværre ikke vise, hvordan jeg holder med begge hænder. ;o)

Viser lige, hvor nemt silikoneformen slipper fondanten, når man vrider formen fra i begge sider.


Her er den færdige perlebort. Sørg for at lime den på kagen, inden den tørrer, så den stadig kan bues let uden at knække. Skulle den knække for dig, så skubber du bare perlerne sammen, når du sætter den på kagen. I de fleste tilfælde kan det overhovedet ikke ses. ;o)


Perleborten limes fast med vand eller tyloselim. På nedenstående 2 kager er der anvendt vand som lim.

"Perler og gerberaer" til min elskede 100-årige farmor.
Perler og roser til bryllupskage.

En anden silikoneform, en lille babyform, også fra FI. Babyen er rigtig sød med mange fine detaljer.

Der findes rigtig mange forskellige og søde babyforme på markedet. Find den du bedst kan li', den der passer i størrelsen og måske også prisen. ;o)

Den færdige baby (FI baby-form) måler fra hoved til tåspids ca. 56 mm og 31 mm bred.

Min første lille fondantbaby. :o) Da jeg ikke syntes, at den lille pige skulle ligge med bar rumpe på kagen, gav jeg hende en ble på. ;o) Jeg har også farvelagt figuren med spiselige (= edible) pulverfarver. Bl.a. håret har fået lidt kulør og skyggerne er blevet trukket lidt op. Jeg forsøgte efter bedste evne, at få figuren til at ligne virkelighedens dejlige lille pige mest muligt. :o)

Babyfiguren på Nicolines dåbskage, iøvrigt min første dåbskage.
Lauras dåbskage gav jeg babyfiguren et lille sødt sæt tøj på.

14 kommentarer:

  1. Hejsa
    Kan man benytte marcipan i Perleborterformen, eller vil det bare blive noget klister medister ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      ren rå marcipan er ikke nemt at arbejde med, så vil anbefale anvendelse af overtræksmarcipan. :o)
      (F.eks. http://3564029.shop23.dandomain.dk/shop/funcakes-marcipan-hvid-334p.html).
      Der kan også tilsættes tylosepulver
      http://3564029.shop23.dandomain.dk/shop/tylose-pulver-297p.html
      til overtræksmarcipan.

      Slet
  2. Er det en alm hjemmelavet fondant du bruger til baby i form, hvordan er sikker på at den er helt fyldt ud

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har anvendt både købt og hjemmelavet - anvender gumpaste (kan laves selv af fondant tilsat tylosepulver).
      Hvis gumpasten godt ned så bliver formen fyldt op.

      Slet
  3. Min datter vil rigtigt gerne at jeg laver en kage til hende med giraffer, løver og elefanter og jeg har derfor investeret i sådan en form til det.. Men jeg kan ikke få fondanten til at slippe formen... Har du et godt råd til hvad jeg skal gøre?? Det er Hj. Lavet fondant og det har fungeret glimrende med at lave bogstaver og tal i samme fondant..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte

      Har du prøvet at tilsætte tylosepulver og/eller haft formen en tur på køl eller fryser, inden du "vender" firguren ud af formen? Det er i hvert fald vigtigt at fondanten lige for lov at ligge lidt, så den bliver lidt stiv/fast.

      Jeg har selv anvendt både hjemmelavet og købt fondant (Satin Ice), dog oftest tilsat tylosepulver, i silikoneformene. Virker fint for mig. :)

      Mvh Bettina

      Slet
  4. Hej Bettina
    Tusind tak for dit svar...
    Jeg var nede for at købe tylosepulver i dag, hvilket de ikke havde.. Men de mente så at jeg kunne bruge wilton gum-tex i stedet??
    Nå men har nu prøvet med både gum-tex og uden i dag og ingen af delene lykkedes.. Jeg kan lave skyerne der også er i formen, men de andre figurere klister bare fast.. Har prøvet både at have det i køleskabet og fryseren..
    Kan det stå for længe? Og hvordan vurdere jeg om det er klar??
    Tak for at du gider bruge tid til at hjælpe mig..

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er desværre ikke selv tilhænger af Gum-Tex (synes ikke det helt er på højde med tylosepulver + det lugter fælt/surt på en eller anden måde), beklager. Men heldigvis er vi forskellige. :)

      Når du har tilsat Gum-Tex til fondanten, har du så ladet gumpasten ligge og trække, så pulveret kan får lov at "udvikle sig" og dermed gøre sin virkning? Gumpasten skal ligesom give et lille smæld, når det trækkes fra hinanden.

      Har du muligvis tilsat glukosesirup (dur ikke til figurer)? Måske der skal lidt mere flormelis i?

      Kommer nemlig lige i tanke om en lille episode, hvor en veninde og jeg skulle bl.a. skulle lave figurer i silikoneforme med hver sin hjemmelavede fondant (efter samme opskrift). Hendes fondant klistrede til formene, men min gjorde ikke. Vi havde brugt forskellige typer MM (+ doseringen af div. ingredienser er måske heller ikke HELT ens). Måske typen af MM gjorde forskellen?

      Mit råd vil derfor umiddelbart være; prøv at købe en lille pakke færdiglavet fondant ((f.eks. 250 g Funcakes - farven er underordnet til testen). Prøv om det løser dit problem, hvis det gør, så er der noget ved din hjemmelavede, der ikke er helt optimalt.

      Mvh Bettina

      Slet
  5. Hej Bettina
    Vil bare lige sige tak for dit svar..
    Nu kører det bare med at få det til at fungere, både på den hjemmelavede og købe fondanten 😃..
    Mvh. Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Super at høre, tak for din tilbagemelding :)
      Mvh Bettina

      Slet
  6. Hej
    1000 tak for fin hjemmeside med super god inspiration. Jeg skal i gang med at lave en dåbskage til datters dåb. Jeg havde dog tænkt at lave alt pynt i forvejen. Herunder også en perlebort. Kan jeg opbevare den på en måde, så den ikke knækker den dag jeg skal sætte den på kagen?
    Mvh
    Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Vil nok ikke lave perlerækkerne i ALT for god tid. Men hvis de opbevares lufttæt, så lufttørrer de ikke.
      Læs evt. også her
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/08/opbevaring-af-fondantpynt.html
      Mvh Bettina

      Slet
  7. Hej
    Ville høre om du sælger formen?

    Vh karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin,
      Nej, det gør jeg ikke.
      Mvh Bettina

      Slet