lørdag den 21. januar 2012

Rose

Manden var i byen i går aftes, så jeg benyttede mig af lejligheden og hyggede med nogle små klumper fondant. :o) Besluttede, at jeg ville forsøge at finde ud af, hvordan jeg kunne lave en lidt mere naturtro rose. Det kom der denne lille rose ud af, som fik lov at tørre natten over. I dag har jeg gjort rosen færdig og fået den arrangeret på nogle blade (også af fondant).


Tog lidt billeder undervejs, men fik vist ikke knipset billeder af det hele. Sådan kan det jo gå, når man sidder i sin egen lille fondant-verden, lytter til musik og hygger sig. ;o)

Vil forsøge at lave en vejledning på rosen , hvis billederne er tilstrækkelige.

Tak fordi du kiggede forbi - fortsat rigtig god weekend. :o)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tilføjet søndag den 22.01.2012

Så fik jeg kigget på billederne, der blev taget undervejs af fremstillingen af rosen. Foto-dokumentationen er desværre ikke tip-top, men håber det går alligevel. ;o)

Bemærk at bag grønne ord gemmer sig links.

Sådan kan rosen laves

Har anvendt disse redskaber.

Silikone bageark, gumpaste, non-stick rullepind, frostpose, skumunderlag (foam pad),
ball værktøj, cirkel-udstikkere Ø22 og Ø32 mm, cocktailpind og pensel.

I forhold til fondant er gumpaste smidigere (kan "balles" ultra tyndt), tørrer hurtigere og mere hærdet, når det er tørt. Den kortere tørretid, har stor betydning, når der skal modelleres roser, da det så bliver nemmere at få bladene til at holde formen.

OBS: Der skal arbejdes noget hurtigere med gumpaste, da det som nævnt tørrer meget hurtigere end fondant. Er du ikke vant til at arbejde med gumpaste, så bland lidt fondant i (f.eks. 50/50 til at starte med). Prøv dig lidt frem så arbejdstempo og tørretid kommer til at passe sammen. :)


Silikone bagearket anvender jeg som underlag - det smøres med et meget tyndt lag Petal Base, hvis fondanten begynder at klistre fast til underlaget. Jeg duster aldrig med Maizena, når jeg modellerer. Jeg ønsker ikke at mine blomster og figurer, skal få et melet udseende, som man så tilmed skal bruge tid på at fjerne efterfølgende.

Tril en kugle (ca. 4 g) og form den til en spids kegle, dette er basen. Sæt basen på en f.eks. en cocktailpind. Pinden bruges kun til at holde på rosen, mens der arbejdes, så den ikke bliver klemt. ;o) Jeg sætter pinden i et glas, når jeg skal bruge begge hænder undervejs.


Udrul fondanten og udstik 9 stk. cirkler, 22 mm. Læg cirklerne i frostposen (klippes op i den ene side og anvendes som en plastiklomme), så de ikke begynder at tørre. Cirklerne skal have samme størrelse som højden på basen.

Tag en cirkel og læg på foam underlaget. Brug ball værktøjet til at blødgøre og "tynde" kanten. Bevæg ball værktøjet i cirkel-bevægelser lige ved og på kanten indtil cirklen er blevet lidt større, og kanten begynder at bølge.

Lav kun et blad ad gangen, så de ikke begynder at tørre. Altså lav/ball et blad og lim på, lav det næste og lim på o.s.v.

OBS: Når jeg i det efterfølgende nævner blomsterblade, er det underforstået, at bladet har fået en tur med ball værktøjet!


Det 1. lag består af 1 blad. Lim (vandpensel anvendt) bladet på basen. Bladet skal gå lidt op over basen, og kan derfor ikke nå helt ned til bunden af basen. I toppen skal der bare være et lille hul.


Det 2. lag består af 3 blade. Det første blad sættes på. Kom kun lidt lim på den nederste halvdel af venstre side, den side der vender i mod basen. Det andet blad skubbes ca. 1/3 ind under det første blad. Kom lim på den venstre side af bladet, det stykke, der går ind under det første. Gør det samme med det tredje blad - bladet under i venstre side og over i højre side.

Hvert enkelt blad skal hele tiden lægges under i den ene side og over i den anden - uanset om du arbejder højre eller venstre rundt om basen.

Med f.eks. fingrene bøjes (meget let) hvert enkelt blad ud fra basen + giv bladene lidt forkellig form - buk det yderste af bladet lidt ind, lav buer o.lign.

Hvis bladene lukkes lidt mere, så kan det blive til en fin lille rosenknop. :o) Sæt evt. et calxy blad på.


Det 3. lag består af 5 blade. Gør lige som med det 2. lag. Læg bladene 1/3 ind under det forrige blad i venstre side - over i højre side. Bøj bladene lidt ud og giv dem lidt form.

Lad rosen tørre ganske let inden der fortsættes.

Fjernede cocktailpinden, mens der blev taget et billede.
Mangler jo den der tredje og ekstra hjælpende hånd. ;o)
Det 4. lag består også af 5 blade.

Mål rosen fra bund til top - passer Ø22 mm cirklerne stadig, eller skal de være større f.eks. Ø32 mm?

Udstik 5 cirkler i enten Ø22 eller Ø32 mm. Læg dem i frostposen og giv dem en tur med ball værktøjet, efterhånden som de skal bruges.

Sæt bladene på - samme fremgangsmåde som ved 2. og 3. lag. :o)

Tag cocktailpinden ud og sæt rosen til lufttørring indtil næste dag. Sæt den evt. i en form eller brug noget, der kan støtte og holde på formerne, mens den tørrer.


Rosen er nu klar til anveldelse, som den er. Man kan også give den lidt ektra kulør ved at male og/eller duste den og måske drysse med lidt glimmer. Mulighederne er mange. :o)

Jeg valgte at give denne rose en meget let mørkere kant med glimmer. Anvendte en pulverfarve, blandede lidt glimmer i og rørte det op med lidt klar alkohol (citronsaft kan også anvendes). Malede det derefter på blomsten med en pensel.



Hvis du ønsker en endnu større rose med flere lag, så start med at måle den tørrede rose fra top til bund. Kan den foregående udstikker anvendes, eller skal der vælges en større? Udstik 5 cirkler i den korrekte størrelse, brug ball værktøjet, sæt bladene på. Lad den tørre 15-20 min. på hovedet (grundet størrelsen på bladene). Vend rosen rigtigt og form bladene.

Ved endnu et lag gentages blot ovenstående.

TIP: Giv rosen et pift med "rose-aroma-spray" for at fuldende oplevelsen af en rigtig rose. :)

KLIK HER for at se bryllupskage med roser.

KLIK HER for at se stor rose på wire.
-------------------------------------
Webshop: www.momsesunivers.dk

8 kommentarer:

  1. hvor er rosen fin og meget naturtro blade :-)

    SvarSlet
  2. Helt vildt flot... håber jeg snart får lært at lave roser, er vild med roser...;O)

    SvarSlet
  3. Tak Pia Blom. Håber mine roser bliver lidt bedre med tiden, men nu fandt jeg da trods alt teknikken. :o)

    SvarSlet
  4. Tak Gitte. Bare klem på og vær stædig, så kommer det helt sikkert. :o) Jeg kiggede lidt på youtube, sagde til mig selv "nu skal det være"... og gik "i krig". ;o)

    SvarSlet
  5. Ja, jeg må vel også kunne lære det; din tutorial får det til, at se meget nemt ud

    SvarSlet
  6. Marlene, det er nu heller ikke så svært. Måske et par forsøg inden du finder "rytmen" og bliver helt tilfreds med dit resultat. Bare klem på. :o)

    SvarSlet
  7. slet ikke så tosset endda, og ja øvelse gør mester, jeg selv har lært at mestre teknikken i de senere år og hælder som dig også mest til de ultra tynde og naturtro blade, hvilket jeg syntes giver det pæneste resultat
    hilsen Louise

    SvarSlet
  8. Tak Louise. :o) Ja, synes også de tynde blade på rosen er pænest. Nu mangler jeg så bare lidt mere øvelse. ;o)

    SvarSlet