søndag den 29. januar 2012

Tommelise

Så har jeg brugt tid på en lille eventyrkage, Tommelise. :o)

"Kageoplevelser" har annonceret en kagekonkurrence med temaet "eventyr". Først tænkte jeg "NEJ", men kom så ved nærmere eftertanke efter, at det kunne være lidt sjovt at udfordre mig selv. Men også en chance for at lave en kage, jeg ellers sikkert aldrig ville have fået fremstillet. ;o)

Kagen vandt en delt 1. plads. :o)

Her følger lidt billeder taget under fremstillingen af kagen.

Fik skåret munden op og lavet et hul med "gummer" samt smilehuller. ;o)
Overkroppen fik lov at tørre, hvorefter armene blev sat på i rette position.
Det hvide i øjnene er blevet malet.
Resten af kroppen er sat på og bøjet, så dukken ligger på knæ.
Ansigtet er malet færdigt med møje og besvær og en lille tunge indsat. ;o)
Det er virkelig noget "pillearbejde" og kræver STOR tålmodighed.
Det færdige resultat af hovedet.
Synes selv, at tungen blev et ret godt "indslag". :o)
I eventyret taler Tommelise jo med sommerfuglen. ;o)

I øvrigt er det mit første forsøg med denne type figur.
Den færdige Tommelise set bag fra.
Håret er lavet af fondant v.h.a. en Sugarcraft Gun.
Her kan du se, hvordan jeg har lavet åkanderne.
Der er drysset lidt glimmer på den mindste blomst i åkanden.
Åkanderne placeret i vandet på den færdige kage.
Frøens øjne, Tommelises sko og mariehønsene er blevet lakeret.
Sommerfuglens vinger er lavet af rispapir og malet med fødevarepenne.
Stregerne på kroppen er malet med fødevarepen.
Guldsmeden har også fået lidt lak. Vingerne er lavet af husblas.
Vingerne fik også lige et lille drys med guldglimmer.

HUSK blomsterwire MÅ IKKE stikkes DIREKTE i kagen!
Jeg har stukket et sugerør i kagen, hvor wiren er sat i.
Selve kagen, ikke forglemme, da den jo er basen for hele eventyret. ;o)
Drømmekage med appelsinjuice, fint hakket chokolade og revet marcipan.
Fyldet er en lys tobleronecreme. Opsmøring med et meget tyndt lag PSC.
Kagen er overtrukket med hjemmelavet MMF.
Anvendte 16 Marshmallows til denne ca. 7-8 cm høje og Ø22 cm kage.
Som afslutning er der lavet en græskant - også v.h.a. Sugarcraft Gun.
"Stilken" på dunhammerne er et stykke spaghetti.
Endelig færdig... min version af eventyret om Tommelise. :o)

Webshop: www.momsesunivers.dk

10 kommentarer:

  1. Hvor er den bare flot!!! Super arbejde :-)

    SvarSlet
  2. Tak Pia. :o) Den satte både mine evner og tålmodighed på en virkelig hård prøve. ;o)

    SvarSlet
  3. Den ser rigtig godt ud:-) Har lyst til at smage:-)

    SvarSlet
  4. Tak Pia R. Den smagte også godt. ;o)

    SvarSlet
  5. Jamen Bettina altså. Du kan jo bare det kram. Rigtig flot kage må man sige.
    Hils familien
    Knus anni og co.

    SvarSlet
  6. Hold da fest :-) Både fantasi og evner til at udtrykke den. Hvor er du altså skrap. Yvonne :-)

    SvarSlet
  7. Tusind tak Anni. Du hilser tilbage. Knus

    SvarSlet
  8. Hold da hel... hvor er det flot. kan det hele godt nok spises? Bettina, det er godt nok noget af en hobby..
    Du er sgu" dygtig...har goså lyst til at smage...kh Doris

    SvarSlet
  9. Tak Doris. :o) Ja, alt kan spises på nær wiren til sommerfuglen og guldsmeden. ;o) Ja, men det er desværre også en tidskrævende og lidt dyr hobby, men jeg HYGGER mig med det. :o)

    SvarSlet