mandag den 5. marts 2012

Vanillemousse

6 blade husblas
4 pasteuriserede æggeblommer
85 g sukker
2,5 dl mælk
1 vaniliestang

3 dl piskefløde

Udblød husblassen i koldt vand i 10 minutter.
Pisk æggeblommer og sukker til en luftig masse.

Hæld mælken i en gryde. Flæk vanillestangen og skrab kornene ud. Vanillekorn og den flækkede vanillestang kommes i mælken, der bringes i kog (kog et par minutter). Fjern den flækkede vaniliestang.

Sæt skålen med æggemassen over vandbad og pisk den varme mælk i. Der piskes indtil cremen tykner.

Tag husblassen op af vandet og kram vandet af. Smelt husblassen i den varme creme, pisk til den er helt opløst. Sæt cremen til afkøling.

Pisk fløden stiv og vend den i den afkølede creme.

Lad vanillemoussen stivne helt - mindst nogle timer i køleskab, men gerne til dagen efter.

TIP
Tilsæt friske jordbærstykker (og evt. hakket chokolade) til vanillecremen, det smager rigtig lækkert. :o)

31 kommentarer:

  1. Super... lige den opskrift jeg var på jagt efter :) kan man godt lave kagen dagen før uden jordbærene bliver dårlige?

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du kunne bruge opskriften. :o) Du kan sagtens fylde moussen m/ jordbærstykkerne i kagen dagen før anvendelse. Bare husk at stille den på køl. Tag den evt. ud et lille stykke tid før servering, så den ikke er kold, når den skal spises. ;o)

      Slet
  2. Spændt på denne opskrift, har du erfaring med om den kan fryses?

    SvarSlet
    Svar
    1. Har ikke selv prøvet at fryse denne. Men har gjort det med flere af de andre mousser med succes. Prøver altid at fryse, hvis der skulle være en lille rest. ;o)

      Slet
    2. Tak. Er den egentlig velegnet som lag i en lagkage og bliver den stiv nok til det?

      Slet
  3. Jeg tænkte på at lave en hindbær mousse som lag i en chokoladekage, har du prøvet dette og har du en opskrift på den mousse:) Og så smøre op med din opskrift på psc inden fondant? Tak:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hindbærmoussen har jeg lavet MANGE gange. Er altid et sikkert hit. :o)

      http://momses-univers.blogspot.com/2011/11/hindbrmousse.html

      Slet
  4. Jeg har et lille spørgsmål.
    jeg skal lave en kage på 30*35 cm. med 2 lag vaniliemousse, mit spørgsmål er så, hvor mange gange tror du jeg skal gange opskriften op, for at det passer?

    SvarSlet
  5. Alle dine mousse og cremeopskrifter - hvilken str kage passer de cirka til? mere hvor meget man skal gange med hver gang man laver en anden str kage - hvor meget man cirka kan regne med at få ud af opskrifterne.

    SvarSlet
    Svar
    1. På mange af opskrifterne har jeg fået noteret, hvor langt de rækker.

      I denne er der nok til 2 lag i Ø22-24 cm.

      Slet
  6. jeg har lige lavet din opskrift men min vanilie creme vil ikke blive tyk :-( den står lige nu på køl også håber jeg at den stivner ellers kan jeg jo ikke bruge den i en lagkage. hvad har jeg dog gjort forkert?

    SvarSlet
    Svar
    1. Cremen skal være tyknet lidt (og afkøles til stuetemperatur), inden den vendes med flødeskummet. Skal derefter stå mindst nogle timer, inden den "har samlet sig".

      Slet
  7. Hej hvis den bare skal serveres som den er og ikke i en kage, hvor mange personer vil du så sige der er til ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Louise,
      sådan har jeg faktisk aldrig tænkt på denne vanillemousse, så der bliver jeg dig desværre svar skyldig. Beklager.

      Slet
  8. Hej
    Tror du også at den ville være lækker med frysetørret jordbær? Eller ville det ødelægge den?

    Hilsen Lærke

    SvarSlet
  9. Hej Lærke
    Har ikke selv prøvet med frysetørret bær, så må desværre være dig svar skyldig. Prøv evt. at lave en lille "test-portion".
    Mvh Bettina

    SvarSlet
  10. Hejsa.

    Tak for en dejlig opskrift �� Min vaniliemusse står nu på køl til i morgen, men hvad så i morgen? Skal den røres igennem inden den kommes i lagkagen?

    Mvh
    Jannie

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske et lidt sent svar :S - men nej.

      Slet
  11. Tak for svar..! Mussen blev rigtig god og jeg endte faktisk med at rørre den let igennem dagen after og komme jordbærrene i der inden kagen blev samlet. Ved du om denne musse kan fryses?

    SvarSlet
    Svar
    1. Har ikke selv haft prøvet at fryse denne, men vil umiddelbart tro at den kan. :)

      Slet
  12. Hvor stor en kage er der til her?

    Skal jordbærene og chokoladen i inden den kommer på køl eller dagen efter?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ca. 2 lag i Ø22 cm (dog relativt, da det også afhænger af den ønskede lagtykkelse)
      Du kan gøre begge dele. Gøres det dagen efter kan jordbær og chokolade evt. fordeles hen over cremen.

      Slet
  13. Hej
    Det ligner præcis den opskrift jeg har ledt efter :-)
    Jeg skal lave en kage med blåbærmousse i det ene lag og en vanillemousse med hele blåbær i det andet.
    Tror du ikke jeg kan tilføje hele blåbær i din vanillemousse, når den lægges i kagen?
    Mvh Maja

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maja,
      Du kan godt komme hele blåbær i vanillemoussen. :)
      Mvh Bettina

      Slet
  14. Hej
    Sidst jeg lavede denne mousse, blev cremen stiv som gelé. Kun dog lige rede den ved at piske rigtig meget og derefter presse det ud gennem en si.
    Var den mon for længe på køl? er det meningen at cremen kun lige skal blive kølig inden den blandes med flødeskum? :-) den smagte ellers rigtig dejlig.

    mvh kristina

    SvarSlet
  15. Lige et tillægs spørgsmål

    Kan man putte moussen direkte i lagkagen og lade den stive der i? eller skal den stive i skålen først?

    Mvh kristina

    SvarSlet
  16. Hej kan jeg komme moussen og bærrene direkte på kage bunden,med det samme jeg har lavet den.
    Vil sætte kageplast omkring mvh ��

    SvarSlet
  17. Ja, det kan man godt. :)
    Jeg har det bare bedst med at være sikker på "fastheden" og "bæreevnen", inden jeg fylder i kagen.

    SvarSlet
  18. Lader du alle dine mousser sætte sig inden du kommer dem i kagerne? Og hvordan putter du dem i, efter de har sat sig? Jeg synes det bliver noget klumpet noget ...

    SvarSlet