torsdag den 15. marts 2012

Løve og løvinde



Det er aften nu og solen er lige gået ned
Vi har lige slået lejr på savannen et sted
Bwana Bwana, store kriger, har har lagt sine våben
Sidder under sit moskitonet med telte og nåben

Safari, safari, safari... (Tekst af Gnags)

"På savannen et sted" findes bl.a. de store, stærke og farlige kattedyr - løver og løvinder. I mit køkken findes de heldigvis kun i fondant, og de er både rare og søde... endda i dobbelt forstand. ;o)

Nå, nok sludder... og så til det egentlige. ;o)


Det er ikke nødvendigt at tilsætte tylosepulver til fondanten for at lave disse figurer.

Jeg smører mit silikone underlag med ganske lidt blød palmin (kokosfedt), så fondanten ikke evt. skal hænge/klistre fast. Jeg duster faktisk aldrig med Maizena, da jeg ikke ønsker, at mine figurer skal få et "melet" udseende samt efterfølgende bruge tid på at få det fjernet (se i bunden af indlæg om duster). ;o)

Sådan laves løven og løvinden
Tag en klump fondant og del den i 2. 


Tril en kugle af den ene - og del den anden i 5 dele.

De stykker fondant, der ikke umiddelbart arbejdes med, lægges i en frysepose, der lukkes, så fondanten ikke begynder at lufttørre.


Form et æg af kuglen - dette er til kroppen. Tag 2 stykker (af de 5), tril kugler og gør dem kegleformede. Disse skal anvendes til bagbenene.


Tryk med en finger den smalle ende lidt flad og med Dresden værktøjet markeres til klør. 


Lim bagbenene på kroppen.  


Tag 2 stykker til forbenene. Tril pølser - længden skal være som kroppens højde. I den ene ende bøjes det yderste stykke, så der fremkommer en pote. Igen anvendes Dresden værktøjet til at markere klør.

Der bliver sikkert lidt fondant i overskud - gem det, det skal anvendes til ører.



Lim forbenene på kroppen.


Til manken trilles en kugle. Manken kommer til at udgøre hovedet på løven.


For at lave manken skal kuglen trykkes lidt flad - men stadig være lidt tyk. Med Dredsen værktøjet laves streger og "indhak" så det kan ligne en hårpragt. ;o)


Til ansigtet udstikkes eller skæres et hjerte. Min hjerteudstikker passede ikke i størrelsen, så jeg skar hjertet ud og formede/rundede det med den buede og "bløde" ende af Dresden værktøjet.


Til ørerne trilles 2 små kugler af overskuds-fondanten fra forbenene. Med en finger trykkes ganske let på kuglerne, så de ikke er helt runde mere. Brug bone værktøjet til at lave en fordybning (øregang).


Til kinderne trille 2 små kugle - form dem til "pølser". Med en finger trykkes de flade og der prikkes huller (knurhår).


Lim ansigtet (hjertet) på manken. Lim kinderne på ansigtet. 


Til øjne trilles 2 små sorte kugler, der trykkes flade og limes på. 


Af brunt fondant formes en lille trekant (gerne med rundede spidser/hjørner) til snuden. Lim snuden på.

Så skal ørerne limes på. Brug evt. noget af dit værktøj (eller et stykke foldet stanniol) til at holde ørerne på plads, mens limen tørrer. 


Eneste forskel på løven og løvinden er; manke på løven og hoved på løvinden.

Til løvinden trilles en kugle (mindre end til manken), der trykkes flad - denne skal heller ikke være helt flad. - Det var det. :o) Der skal ikke laves streger eller andet.


Lim hovedet på kroppen. 


Så mangler der bare halen. Rul en pølse og form den eventuelt som et "S" eller noget i den dur. ;o)


Tag et lille stykke og tril en kegle. Tryk den flad og klip nogle gange i den. Dette skal anvendes til hår for enden af halen.


Lim hår-totten på halen. 


Lim halen fast på løven. Stil figuren til lufttørring på et stykke bagepapir.


Hr. og fru løve er nu klar til at "indtage" din kage, cupcake eller andet, der kunne "trænge" til lidt grrrh... ;o) 

Figurerne er lavet ud fra et billede, jeg på et tidspunkt så på nettet.

Webshop: www.momsesunivers.dk


6 kommentarer:

  1. nej, hvor er de søde - tak fordi du deler din arbejdsgang med os :-)

    SvarSlet
  2. Hvor er de dog bare søde, det er så fedt at du dele med os andre.
    jeg elsker simpelhen bare din blog som har hjulpet mig så mange gange.
    Joan

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Joan. Det er jeg da glad for at høre. :o)

      Slet
  3. Du er simpelthen så mega mega mega dygtig:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Pia, finder bare mit "indre legebarn" frem. ;o)

      Slet