mandag den 12. marts 2012

Æbletærte i karamelsvøb

Indrømmet... jeg er faldet for den cremede og let karamelagtige smag af sødet kondenseret mælk i bagværk. Tror nu heller ikke, at familien havde noget imod dagens bageprojekt. Forsøgte tilmed at være "lidt sund", da jeg valgte æbler... ;o) 

Lækker som dessert eller bare til kaffen/teen. :o)
Portionen passer til tærtefad Ø27-28 cm
Tærte til 8-10 personer - her i huset dog kun 4 ;o) - med is til

150 g hvedemel
80 g lys rørsukker
1 tsk vanillesukker
0,5 tsk bagepulver
100 g smeltet smør
20-40 g revet marcipan
Lidt fintrevet mørk chokolade
150 g bær, optøet (f.eks. bærsymfoni, hind- brom- eller blåbær)
Saften af 1 citron
3 æbler, store
1 dåse (397 g) sødet kondenseret mælk


Bland mel, rørsukker, vanillesukker og bagepulver sammen. Tilsæt den varme smeltede smør og rør dejen godt sammen.

Smør tærtefadet - og fordel (pres) dejen i fadet. Dejen skal gå et par cm op ad siden på tærtefadet.


Riv marcipanen samtidig med, at det drysses ud over bunden.


Riv lidt chokolade samtidig med, at det drysses ud over bunden.


Giv bærrerne et opkog (ca. 5 minutter) sammen med 1-2 spsk af citronsaften. Blend eller mos bærrene. Bærmosen fordeles på bunden.

Denne bærmos er lavet af "bærsymfoni".
Skræl æblerne, fjern kernehusene og skær dem i både. Kom citronsaft i en skål. Vend æblebådene i citronsaften og fordel dem derefter på bunden.


Hæld den kondenserede mælk ud over æblerne.


Bages i 15 minutter ved 150 grader. Sæt graderne op til 175 og bag videre i ca. 55 min.

Til den lune og lækre tærte serveres en god vanilleis. :o)


Tærten smager også rigtig lækkert, hvis man undlader bærmos og hakket chokolade og i stedet drysser med stødt kanel. KLIK HER for at se "æbletærte med kanel i karamelsvøb".

14 kommentarer:

  1. Ser virkelig lækkert ud... Kan se at du er vild med kondenseret mælk. Har du prøvet det til te/kaffe?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Ja, lige for tiden er jeg. ;o) Tak for tippet Pia, men foretrækker teen (drikker ikke kaffe) "straight" - altså uden sødemilder. ;o)

      Slet
  2. Den ser virkelig lækker ud - mums :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er nu heller ikke så ringe endda. ;o)

      Slet
  3. Super godt at du lægger billeder ud step for step.. For så tør jeg også kan kaste mig ud i dine lækre kager :0) tusind tak :0) Dy burde udgive en bog på denne måde !

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre, at du kan gøre brug af både opskrift og vejledning.

      Jeg er vist bare på ganske almindeligt "husmor-niveau", så mon ikke, det er bedst, jeg holder mig til bloggen. ;o)

      Slet
  4. Wauw, men hvor køber jeg sødet kndenseret mælk? :-)

    SvarSlet
  5. Det kan købes i mange supermarkeder; f.eks. Føtex og Bilka kr. 20,-. Fakta og Rema 1000 har somme tider tilbud til kr. 12,-. Mener også asiatiske forretninger har det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellers kan man selv lave sødet kondenseret mælk ved at koge 1 liter fed mælk og 150 g. sukker ind til knap det halve - ca. en halv times tid. Rør kontinuerligt, så det ikke brænder på!

      Slet
  6. Den ser bare god ud, min er i ovnen lige nu, og jeg kan ikke vente til at den kommer ud... mhhh

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber den levede op til dine forventninger :o)

      Slet
  7. Mig og min veninde prøvede........ Det gik ikke så godt det blev helt flydene

    SvarSlet
  8. "Kom citronsaft i en skål. Vend æblebådene i citronsaften"
    Brug en frysepose i stedet. Det sparer opvask;-)

    SvarSlet