tirsdag den 6. marts 2012

Mudcake

Portionen fordelt i 6" blossom- og 8" hexagonbageform (7,5 cm høje).
Formene er fyldt knap 2/3 op med dej, der hæver en hel del under bagningen.
Bages i mindre tid (1-1,5 t.) da portionen er fordelt i 2 forme.

Opskriften er også velegnet til muffins

250 g smør
425 g sukker
200 g mørk chokolade
2,5 dl mælk
3 æg (stuetemperatur)
Evt. 19-38 ml smagsessens* (f.eks. rom - eller hvad du lyster)
300 g mel
50 g kakaopulver
1 tsk bagepulver
*2-4 spsk appelsinsirup smager også fortrinligt i kagen


Smelt smør, sukker og chokolade sammen med mælken. Afkøles i ca. 15 minutter.

Pisk æg og essens i mælkeblandingen. Sigt mel, kakao og bagepulver i mens der samtidig piskes.

Bages ved 160 grader i 1,5-2 timer (muffins 18-22 min.).
 
Lad kagen afkøle helt på bagerist før den flækkes.

Skal kagen f.eks. overtrækkes med fondant, er det en fordel
 at skære den "hævede" top af, når kagen er taget ud af formen.
Vend kagen på hovedet (bunden bliver nu toppen) og lad den afkøle.
Kagen får derved en pæn og jævn overfalde.

23 kommentarer:

  1. Hej.. :)
    Jeg overvejer at lave den til min søns dåb.. Hvis man skal lave den firkantet hvor stor skal bradepanden så være?
    Kan man evt komme appelsinmousse i den? og en vanille eller chokolade creme?

    Hilsen Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene

      Jeg ville anvende en firkantet bageform på ca. 20 x 20 cm.

      Du kan godt komme mousser og/eller cremer i.

      Bemærk at mudcake (indpakket i husholdningsfilm) bliver endnu bedre af at stå i køleskabet et par dage. :o)

      Slet
  2. Hej, hvor mange portioner er der til i i denne opskrift? Og kan den holde til at blive lagt sammen af tre lag, altså tre kager og ikke bare bunde?

    Mvh Cristina

    SvarSlet
    Svar
    1. Cristina, se under det første billede, hvor mængde og anvendte bageforme er nævnt.

      Tror det bliver ret tung kage, hvis den laves x 3 kager(portioner) lagt oven på hinanden, hvorfor jeg også tror at fyldet vil blive lidt klemt mellem hver kage. Måske du kan lave en kant af opsmøringscreme, lad stivne og kom fyld i, måske det kan holde vægten fra kagerne?

      Slet
    2. Rettelse: Tror det bliver EN ret tung...

      Slet
  3. Hej Bettina.
    Jeg har nu bagt din Mud-cake, fulgt opskriften til punkt og prikke, men den er så hård som sten. :-(
    Jeg bager selv rigtig meget og skal lave en kage beklædt med fondant og faldt over dine opskrifter. Jeg har aldrig før oplevet mit bagværk blive så hårdt.

    Vh Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. ØV :( - mudcake er "tung" kage, men har dog aldrig oplevet at den bliver HÅRD.

      Den er ikke faldet sammen? Og bagte du i form med højde sider?

      Slet
  4. Heej :)
    Jeg har overvejet at lave mudcake til omkring 50-60 personer, kan jeg bage den i en bradepande?
    Hvis ikke.. Har du så nogle andre ideer til hvad kage jeg kunne bruge, den skal overtrækkes med fondant? Det må nemlig ikke være en lagkage :)

    Hilsen Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Line

      Må tilstå jeg aldrig har bagt mudcake i bradepande, så der tør jeg ikke råde og vejlede dig.

      Brug evt. denne opskrift på selve chokoladekagen. Jeg synes den smager rigtig godt.
      http://momses-univers.blogspot.dk/2013/03/syndig-lkker-chokoladekage-med-karamel.html

      Kagehilsner Bettina

      Slet
  5. Hejsa...

    Har du prøvet at bruge dejen til lagkagebunde?
    Skal nemlig lave en bryllupslagkage her til sommer og ønsker et lag chokoladekage nederst, som er bastant nok til at bære vægten af resten af kagen.

    Hvis ikke må jeg jo bare ta' det som et eksperiment. Kommer jo alligevel nok ikke udenom at lave en prøvekage! ;o)

    Hilsen Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Man kan godt anvende mudcake som bunde i kager, men jeg har ikke selv gjort det. Personligt er jeg til mere "lettere" bunde - især efter en 3-retters menu.

      Det er ikke den nederste kage, der skal kunne bære vægten af de øvrige etager/kager. Når man laver stablede kager, så anvendes støttepinde(dowel rods) og kagepap. Stik pinde i den nederste kage, kagepap under næste og placér oven på kagen med pindene. Gentages blot for hver ny etage. På denne måde sikrer man sig, at hver etage ikke bliver "klemt" og dermed kan holde til vægten.

      Mange hilsner
      Bettina

      Slet
  6. Øhh... det forstår jeg vist ikke lige...

    Har et stativ i plast, med tre etager, som hele bryllupskagen skal stå på. Der er luft mellem de enkelte kager - og som sagt en plastbund/fad.

    Tænkte egentlig bare på at den nederste bund i hver etage, skulle være lidt mere kompakt end de andre, så kagen/etagen blev mere stabil.

    Da kagen skal serveres om eftermiddagen og ikke efter maden, er jeg ikke så bekymret for om den bliver for tung. :o)

    Desuden kommer der rigtig mange til brylluppet, så det er fint, hvis de ikke kan spise alt for meget af den! ;o)

    Hvor mange pers. beregner man egentlig at der er til i en ø20 cm kage i tre lag??

    Og som alle de andre også siger - tak for en rigtig flot blog. :oD Har fået den anbefalet at min kusine, som også gør meget i kager. :o)

    Hilsen Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Havde en stablet kage i tankerne. Tænkte ikke lige på enkelte kager på hvert sit fad. ;o)

      Du kan sagtens anvende mudcake som den nederste bund. Om den nederste bund (ud af 3) er mudcake eller f.eks. en let lagekagebund, synes jeg ikke har nogen betydning for stabiliteten. Kagen lægges blot godt sammen og ditto med opsmøring. Man kan f.eks. lave en lille ekstra kant i lagene med mousse/creme, hvis man er nervøs for "tyngden/stabiliteten".
      Se nederst her: http://momses-univers.blogspot.dk/2012/01/samle-og-opsmre-en-kage.html

      Her kan du se, hvordan du kan beregne hvor mange antal portioner, der er i en kage:
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/12/er-der-kage-nok.html

      Mange kagehilsner
      Bettina

      Slet
  7. Hej ville gerne bage denne som bunde men bliver i tvivl om mængden er én portion nok til 26 cm spring form eller ville du dele den ud på 2 og i så fald hvor mange bunde tror du så jeg ender op med ? På forhånd tak kathrine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kathrine

      Portionen er fordelt i en 6" (15 cm) og 8" (20 cm) bageform (bemærk formene er 7,5 cm høje). Dette svarer til ca. Ø26 cm.

      Mvh Bettina

      Slet
  8. Hej Bettina
    Jeg overvejer at bage en mudcake til en konfirmationskage. Den skal deles og fyldes med bananmousse.
    Ville den være for tung til det?
    Hilsen Line

    SvarSlet
  9. Hvis den skal serveres efter en god middag/3-retters menu, så ville jeg personligt anvende de mere luftige lagkagebunde, der også er smagfulde.
    MEN du kan sagtens anvende mudcake. Tror blot et det er spørgsmål om "temperament" og "smag og behag" i forskellige sammenhænge. :)

    SvarSlet
  10. hvor mange muffins er der til?
    Og hvis man gerne vil have en creme indeni eller udenpå hvilken nogle kan du så anbefale?

    SvarSlet
    Svar
    1. Sussi,
      det er ved at være længe siden, jeg har lavet muffins af denne. Mener jeg lavede halv portion til ca. 12-15 stk. Men er ikke helt sikker.
      Kan evt. fyldes med dulce de leche (= kogt kondenseret mælk). Lav en hul i kagen, når den er bagt og fyld i. Læg evt. et lille kagelåg over efterfølgende.
      Dulce de leche kan også røres op med fløde og anvendes til topping. Der er opskrifter på begge dele her på bloggen.
      Mvh Bettina

      Slet
  11. Hej Bettina.
    Jeg skal bruge en chokoladekage-bund (en enkelt) da de to andre bunde skal være alm lagkagebunde. Så jeg skal høre om man kan bage denne opskrift i feks halv portion og få en bund på ca 2 cm. ? Eller er det bedst at bage den og dele den ? Jeg vil helst undgå at dele bunden nemlig. Men frygter jo at den bliver for tør.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan godt lade sig gøre at bage en enkelt bund. Dog skal grader og bagetid så tilpasses efter det.
      Selv deler jeg bare kagen i flere bunde. Resterende bunde kan fryses ned til senere brug - til enten bund i anden kage eller bruges til træstammer/romkugler.

      Slet