torsdag den 22. marts 2012

Gerbera

Nogle hurtigt lavet gerbera inspireret af de skønne
og ægte blomster samt det dejlige solskinsvejr. :o)

Da jeg i går på vej hjem fra arbejde skulle have handlet lidt ind, smuttede der også lige en buket blomster ned i indkøbsvognen. Kunne bare slet ikke stå for denne flotte og orange gerbera-buket. Den stråler jo af "godt humør og højt solskin". :o)


Da jeg så i dag havde gået en dejlig lang eftermiddagstur med hundene og nydt det skønne solskinsvejr, fik jeg så den pludselige indskydelse at forsøge at lave en hurtig gerbera - skulle nåes inden, jeg skulle lave aftensmad. ;o)

Èn af blomsterne med den skønne farve fra gerbera-buketten.
Sådan laves en gerbera
Jeg har tilsat lidt tylosepulver til fondanten, da jeg som nævnt skulle lave en hurtig gerbera. Tylosepulveret er bl.a. med til at mindske tørretiden.

Start med at rulle en pølse til blomsterstænglen. Så kan den nemlig ligge og tørre, imens blomsten laves.


Tril en kugle af grøn fondant. Tryk den flad med fingeren, så der fremkommer en cirkel. (Du kan også bare udstikke en cirkel i stedet for). 


Tag en saks (der ikke har været anvendt til andet end fondant) og klip i cirklen hele vejen rundt.


Tril en kugle og læg den i midten af den klippede cirkel.


Fold cirklen op om kuglen og sæt den på hovedet over det store ball værktøj. Tryk lidt på siden af bunden, så den bliver lidt smallere. De klippede "linier" forlænges ved at strege op/markere med Dresden værktøjet - stregerne tegnes fra midten og mod bunden (det er på billedet nu er toppen).


Tag fondanten af ball værktøjet og læg den i en form (f.eks. Toffifee bakke - læg evt. lidt bagepapir eller stanniol i bunden, hvis bakken er for dyb), så bunden ikke bliver trykket. Det øverste af de grønne blade skal også kunne bukkes ud af (foldes ud), så blomsten kan lægges oven i. Lad den tørre let.

Jeg har anvendt låget af en glas(slik)skål,
hvor der er en fordybning i midten. ;o)
  Udstik 3 blomster med en større Daisy/Marguerit-udstikker.


Læg blomsterne på et skumunderlag (foam pad) og tryk fra spidsen af bladet ind mod midten med ball værktøjet. Gentag på hvert enkelt blad på alle 3 blomster.


Ved 2 af blomsterne skæres blomsten op mellem to blade og midten skæres væk.


Kom lim (her er anvendt vand) i kanten på den grønne "bladbund". Tag den en opskårede blomst og læg på - hvert enkelt blad skal lægges ind under det forrige blad.


Tag den anden opskårede blomst og gør blomsten færdig.


Kom lim i midten og lidt i kanten af blomsterbladene og læg den sidste og hele blomst oven på.


Tril en kugle og tryk den let flad. Lav en fordybning i midten med ball eller bone værktøjet. Klip derefter små hak i kanten - både på toppen og siden.

* Blomst med dette centrum kan ses nederst i indlægget.

ELLER lav blomstens centrum ved hjælp et blomsterstempel.


Med cone værktøjet laves en fordybning/et hul i midten af "centrummet".

Alternativt kan dette hul undlades og midten (hvor hullet skulle være) males med f.eks. en sort farve (enten dust eller pastafarve).


Mal evt. kanten ved hullet med en mørkere dust farve. Kom lim i hullet og fyld lidt sort perlesukker i - der kan f.eks. også anvendes lakridskrymmel. ;o)


Lim centrummet på blomsten. Vip/skub evt. lidt til blomsterbladene, så de kommer til at bue/vippe lidt op.

Dust evt. også blomstens blade ganske let. Jeg anvendte lidt guld, der vist desværre ikke helt ses på billedet. :o(


Lad blomst og stængel tørre på et stykke bagepapir.

Når delene er tørre, limes (med tyloselim) stænglen på i bunden af blomsten.



* Vælger du det klippede centrum,
så kan blomsten komme til at se sådan ud. :o)
-------------------------------------
Webshop: www.momsesunivers.dk

2 kommentarer:

  1. Smukke smukke blomster, som altid en super how to:) Tusind tak for din fantastiske side :)

    Jeg ved du har modtaget den før, men jeg kunne ikke lave være, det føltes helt rigtigt for mig, så jeg har givet dig en blogaward, håber det er okay:)

    http://sugisannes.blogspot.com/

    SvarSlet
    Svar
    1. TUSIND TAK Susanne for dine søde ord og blogawarden. :o) Jeg kan da ikke blive andet end glad for dine "blomster". ;o)

      Slet