lørdag den 17. marts 2012

Isbjørn (eller bjørn)

Ud over bl.a. lidt let havearbejde i dag så fandt jeg også tid til at fremtrylle nogle søde liggende isbjørne af fondant - samt lavet en tilhørende vejledning. :o)

Isbjørnen kan selvfølgelig hurtigt forvandles til en bjørn. Lav den så bare i brun fondant i stedet for. ;o)

De små bamser kan også tage sig rigtig søde ud på bl.a. en dåbskage, hvor fondanten f.eks. farves lyseblå eller lyserød. ;o)


Det er ikke nødvendigt at tilsætte tylosepulver til fondanten for at lave disse figurer.

Jeg smører mit silikone underlag med ganske lidt blød palmin (kokosfedt), så fondanten ikke evt. skal hænge/klistre fast. Jeg duster faktisk aldrig med Maizena, da jeg ikke ønsker, at mine figurer skal få et "melet" udseende samt efterfølgende bruge tid på at få det fjernet (se i bunden af indlæg om duster). ;o)

Sådan laves (is)bjørnen
Her kan du se de dele, jeg har anvendt. Foruden de viste dele skal der også anvendes lidt sort fondant til øjnene og snuden. 


Tril kugler til krop og hoved. Hovedet skal være lidt mindre end kroppen.

Tril 3 små kugler (samme størrelse) til hale og ører. Med det lille ball værktøj laves fordybninger i ørerne (øregange).

Lim krop og hoved sammen. Lim halen på kroppen. Ørerne limes på hovedet.


Til bagbenene trilles 2 kugler. Kuglerne formes lidt kegleformede. Buk den bredeste ende op og form, så der fremkommer en pote. Med Dresden værktøjes markeres til klør.


Lim bagbenene på kroppen.


Til forbenene trilles også 2 kugler. Kuglerne formes lidt kegleformede. Buk den bredeste ende op og form, så der fremkommer en pote. Med Dresden værktøjes markeres til klør.


Lim forbenene på kroppen.


Til snudeskaftes trilles også en kugle. Kuglen formes lidt som et hjerte (på hovedet). Med Dresden værktøjet laves en streg i midten og næsten op helt op til toppen. 


Lim snudeskaftet på hovdet.

Til snuden trilles en lille kugle, der formes lidt som en trekant. Snuden kan selvfølgelig også være rund eller oval. "Your choice". ;o) Lim snuden på.

Prik 2 huller i hovedet til øjnene. Tril 2 små kugler og lim dem fast.


Når øjnene er limet på, trykkes ganske let med f.eks. en finger på dem, så de bliver let flade.

Stil isbjørnen til lufttørring på et stykke bagepapir.


Siddende (is)bjørn
Hvis man f.eks. kombinerer metoden vedrørende krop og ben fra "løve og løvinde" og laver hovedet ud fra ovenstående, ja så har man straks en lidt anden isbjørn. :o) Denne siddende isbjørn lavede jeg til kagen "Juleøen".

6 kommentarer:

  1. Mange tak Bettina på alle det flot (how to) du laver ,,,,
    Hilsen Rania

    SvarSlet
  2. Du laver altså nogle super fine vejledninger, tak fordi du vil dele det med os andre. Derfor har jeg også givet dig en blog award, du kan se den her http://christels-kageunivers.blogspot.com/2012/03/blog-award.html
    Hilsen Christel

    SvarSlet
    Svar
    1. TUSIND TAK Christel. :D Jeg går i "tænkeboks", så den kan blive givet videre.

      Slet
  3. Super søde isbjørne

    Eva

    SvarSlet