søndag den 4. marts 2012

Dumlecreme

Portionen giver ca. 2 lag i Ø22 cm kage

0,5 ltr. piskefløde
200 g Dumle (karameller)

Kom piskefløde og Dumle i en gryde. Varmes op til kogepunktet (må IKKE koge) under omrøring - indtil Dumlen er helt smeltet.

Hæld flødeblandingen i en skål e.lign. Læg husholdningsfilm over, skal helt ned og røre ved flødeblandingen (så der ikke dannes kondens).

Stil på køl i minimum 8 timer - men gerne til dagen efter.

Pisk cremen op - pas på ikke at piske for meget, så den bliver grynet.


19 kommentarer:

  1. Og det smager fantastisk :)

    SvarSlet
  2. Lyder lækkert... Skal prøves...

    Jeg elsker din blog... Kigger hveraften forbi her... Tak for en vidunderlig blog:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihhh Pia, du har ALTID så søde kommentarer. :o) Tusind tak.

      Slet
  3. Hej i momses kageunivers

    Jeg har givet dig en blogawaerd, som du kan læse mere om her http://kagekunst.blogspot.com/2012/03/blogaward.html

    Jeg synes du har en rigtig fin blog, med masser af flotte kager og brugbare råd.

    Giv selv bloggen til andre bloggere med max 100 læsere.

    Rigtig god dag

    Rikke
    www.kagekunst.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. TUSIND TAK Rikke. Den er jeg MEGET GLAD for. :o)

      Slet
  4. Hejsa
    hvad kan jeg sætte sammen med denne crem.
    det er til en 1års fødselsdag?
    Hilsen Eva

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, hvad med jordbærmousse? Den er mild i smagen, så den vil børnene sikkert også ku' li'. :o)

      Slet
    2. havde også den i tankerne men nu bliver det den. takker for hjælpen :-)

      Slet
  5. Vil prøve denne i en lagkage næste weekend. Den skal være i det ene lag. Hvad kan, udover jordbær, passe til denne creme?? Og tænkte på at lave dine marcipan bunde til lagkagen?
    Vil smøre kagen op med noget så der ikke skal fondant på. Hvad kan jeg så bruge så det kan blive ok jævnt og pænt??? Håber du kan hjælpe, elsker din blog!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Synes at dulme og lime også er en rigtig god kombination.

      Limemousse:
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/12/limemousse.html

      Opsmøring f.eks.:
      1:1 chokolade ganache
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/11/11-chokolade-ganache.html
      Nutellacreme
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/11/nutellacreme.html
      IMBC (smag efter eget valg)
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/02/italien-maringue-butter-cream.html

      Slet
  6. Ja den kunne jeg godt bruge til denne kage god ide! Men jeg skal også lave en bladan/gift kage, hvor jeg ville have en form for chokolade creme i et lag og hvd vil så passe der i det andet lag? Er rigtig dejligt du er sød til at svare, det sætter jeg pris på:)

    SvarSlet
  7. Hvor lang tid ska man ca. Piske

    SvarSlet
    Svar
    1. Har aldrig taget tid, men ca. som fløde, der piskes til flødeskum (+/-).

      Slet
  8. Kan den fryses?

    SvarSlet
  9. Kan denne cream sættes sammen flødeskum med rutebiler?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan man godt, alt afhænger jo af "smag og behag" :)

      Personligt ville jeg nok vælge at sætte sammen med en "frisk" mousse (f.eks. hindbær- eller limemousse). Kan godt kan lide et firskt/syrligt modspil til alt det søde i kagen. :)

      Slet