onsdag den 14. marts 2012

Jordbær samt blomster og blade

Inspireret af det dejlige solskinsvejr og længslen efter sommer, fik jeg lyst til at lave nogle jordbær. :o) Når jeg så tænker på pynt til en kage, ja så var det jo nærliggende også at lave blomster og blade fra planten foruden selve jordbærret. ;o)

Enkel og sød pynt - i mere end én forstand ;o) - til en lækker sommerkage,
der efter min opfattelse selvfølgelig bør indeholde noget med friske jordbær.

Det er ikke nødvendigt at tilsætte tylosepulver til fondanten for at lave delene.

Jeg smører mit silikone underlag med meget lidt Petal Base, så fondanten ikke evt. skal hænge/klistre fast. Jeg duster faktisk aldrig med maizena, da jeg ikke ønsker, at mine figurer og blomster skal få et "melet" udseende samt efterfølgende bruge tid på at få det fjernet (se i bunden af indlæg om duster). ;o)

Sådan laves jordbærret
Tril en kugle af rød fondant.



Tril kuglen let kegleformet så den får jordbær-facon.


Prik små huller over det hele med et spidst redskab.


Udrul (med lille rullepind) noget grønt fondant og udstik blade til jordbærret. Jeg har anvendt en calaxy udstikker.


Læg bladet på et skumunderlag (foam pad) og med kugleværktøjet (ball tool) trykkes der let fra spidsen af  bladet og ind mod midten. Dette gøres på alle 5 blade.


Lim (jeg har anvendt vand, vandpensel) bladet på jordbærret - form evt. bladene lidt. Prik et hul i midten af bladet. 


Til stilken på bladet rulles en lille pølse i grønt fondant.


Kom lim/vand i hullet og indsæt stilken. Jordbærret er nu færdigt. :o) Læg det til tørre på et stykke bagepapir.


Sådan laves bladet (jordbærplanten)
Udrul noget grønt fondant og udstik blade (jordbærplanten). Jeg har bare anvendt en rosenbladsudstikker.


For at få rosenbladet til at ligne et jordbærblad skæres det yderste af spidsen af. I den brede ende udjævnes "indhakket", så bladet runder pænt (= fjerner det lille "hak" i midten på den brede ende af bladet).


Fold bladet lidt sammen i den ende, hvor spidsen blev skåret at. Giv også bladet lidt facon - f.eks. ved at stikke noget ind under bladet og løfte det lidt op på midten. Læg bladet til tørre.


Sådan laves (jordbær)blomsten
Udrul noget hvidt fondant og udstik blomsterne. Jeg har anvendt en 5-bladet blomsterudstikker.


Læg også blomsten på skumunderlaget og anvend igen ball værktøjet - "same procedure as last". ;o) Tryk let på bladet fra spidsen og ind mod midten. Dette gentages på de 4 øvrige blade.


Læg blomsten til tørre (f.eks bakken fra en Toffeefi pakke), der kan holde blade oppe, så blomsten holder faconen - let opad buet.

Inden blomsten er helt færdig, kan der males med f.eks. spiselige pulverfarve (dust) e.lign. i midten af blomsten. Eller som jeg har gjort her; limet lidt kulørt perlesukker på så det udgør blomster-centrummet.



Nu må vi så bare væbne os med tålmodighed... og vente på sommeren og jordbærsæsonen, så der kan laves en rigtig sød og sommerlig pyntet kage. :o)


8 kommentarer:

  1. hvor er de søde jodbære og blomster. dejlig du vis hvordan du lave dem.
    hilsen Hanne w

    SvarSlet
  2. Hvor er det bare utroligt flot
    Og hvor er det bare dejligt du altid viser hvordan du laver dine ting,det er en meget stor hjælp til alle os nybegynder
    Mange tak Bettine
    Vh Sus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Sus :o) - dejligt at høre at vejledningerne kan anvendes, så jeg ikke bare laver dem for min egen fornøjelse. :D

      Slet
  3. Hej Bettina.

    Hvor er de hygsomme. Men når de ikke at blive hårde inden det bliver jordbærkage-sæson igen?

    Har forresten fået skrevet om blogawarden.

    kh
    Simone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Simone. :o) Hvis pynten tørres og efterfølgende opbevares i bøtte med låg og sat i køkkenskab, så kan det faktisk holde sig i måneder. Men jeg har nu ingen planer om at gemme disse. ;o)

      Slet
  4. Tusind tak for en fantastisk tutorial, som jeg har glædet mig til at afprøve. Det fik jeg så gjort i går og her kan du se resultatet: http://degamlebukser.blogspot.com/2012/05/jordbrkage-til-brnehave-farvel.html

    jeg har smidt dig et link i teksten, som tak for dine altid inspirerende indlæg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det dejligt at se, at jeg kan være til inspiration. Tak for kigget, super flot kage - nu længes jeg bare endnu mere efter den dejlige sommer. :o)

      Slet