fredag den 24. februar 2012

Perler og gulddråber

Min yngste datters bedste veninde fylder 18 år i dag, så jeg har selvfølgelig været i gang og fremstillet en fødselsdagskage. :o) Det blev til denne kage med enkelt design dekoreret med perler og gulddråber.

Tillykke med de 18 år Camilla... hip hip hurra! :o)
Selve farven på kagen ser desværre lidt lyserød ud på billedet. :o(
Virkelighedens farve er nærmere let "koral" med et snert af orange.


Pynten er limet på med tyloselim.
Groovy Clickstix er anvendt til bogstaver og tal.

Sådan så kagen ud, inden den blev smurt op og efterfølgende overtrukket og pyntet med fondant.

Se her, hvordan jeg samler/lægger kagen sammen.

Lagkagebunde - og ja, jeg kan godt li', at der er lidt farvespil i kagen. ;o)

Nederste lag fyld: Pinacoladacreme m/ små friske ananastern fordelt oven på cremen. Ændrede og tilføjede noget til den oprindelige opskrift, så jeg fik den tilpasset efter "mit hoved". ;o)

Øverste lag fyld: Dulce de leche creme m/ finthakket karameliserede mandler drysset oven på cremen.


Lavede jo Bounty-stænger for et lille stykke tid siden med kondenseret mælk, så jeg har gået og funderet over at lave en kagecreme også. Denne kage var jo en oplagt chance for at få afprøvet mine tanker i praksis. ;o) Synes at denne lidt karamelagtige creme sagtens kan gå i spænd med ananas, så derfor valget af Pinacoladacreme til det andet lag.

Perlerne er lavet i nogle halvrunde forme og efterfølgende spayet med perlemor.

Da jeg havde lavet perlerne, modellerede/formede jeg nogle "dråber"
for at skabe lidt liv og samtidig kunne harmonere med perlernes form.

Dråberne er malet med flydende guldfarve (kan også sprayes)
for at give en flot og god kontrast til perlemoren.

Webshop: www.momsesunivers.dk

19 kommentarer:

  1. Fantastisk sød og enkelt kage - er målløs over hvor pænt din kage er inden opsmøring ! ;)

    Knus Pernille fra Kagetøser :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Pernille - samler mine kager i en "samle-/bagering" og lader dem altid stå (trækker en frysepose over kagen) på køl til dagen efter. Så er jeg sikker på at fyldet har "sat sig".

      Slet
  2. hvilken bedårende kage... er helt tosset med guld-swungene... hehe... de spiller godt med perlerne...

    knus
    Simone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Simone. :o)
      Håber Camilla synes om og kan li' kagen. Min datter er til fødselsdags tam-tam nu, så må vente med en meldig til i morgen. ;o)
      Ha' en ualmindelig dejlig weekend. Knus

      Slet
  3. Smuk som altid, når det kommer fra dig af. Kommer forbi en dag på bloggen og napser lidt i dine opskrifter, hvis det er ok.
    Hilsen Julie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak det var sødt sagt Julie. :o) Du skal være velkommen. :o)

      Slet
  4. Wow.. Ser maga godt.. elsker hele kagen .. også inden den er blevet dækket. Diner perler er mega flotte... Tager hatten af for din talent:-) Super godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih altså, du er bare så sød Pia. Tusind tak for din kommentar. :o)

      Slet
  5. Den er meget flot og ser lækkert inde i . hvor høj var den , den ser meget høj ud. hvor købe man den bageringe fra skal man have så forskellige støreelse eller hvad.ligger du fylde med sprøjet pose?

    glæder mig til at se alt nyt fra dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Rania. :o) Kagen er Ø16 cm og blev ca. 10-11 cm høj, da den var helt færdig.

      Mousser/cremer fyldes i kagen med en ske fra skålen. Men ofte kommer jeg moussen i en frysepose, når den er lavet og lægger i køleskabet til dagen efter. Klipper et lille stykke af posens ene hjørne, når jeg så skal fylde i kagen. Så er moussen nem at sprøjte ud.

      Bageringe er fleksible i størrelsen. D.v.s. du indstille størrelsen.

      Rund samle-/bagering kan f.eks. købes her: http://dinkage.dk/bageforme-14/bageforme-34/bagering-18-30-cm-oe-409.html

      Firkantet samle-/bagering: http://dinkage.dk/bageforme-14/bageforme-34/firkantet-bagering-427.html

      Da jeg lavede dåbs- og bryllupskagen i april 2011, hvade jeg brug for 6 samleringe på een gang, så der måtte jeg tænke kreativt. ;o) Se evt. her: http://www.momses-univers.blogspot.com/2011/11/barnedab-med-overraskelsesbryllup.html. Lavede derfor mine egne samleringe.

      Jeg vil snarest få lavet en "how to" på mine samleringe. De fungerer perfekt - og er tilmed en billig løsning i forhold til de købte. :o)

      Slet
    2. Så er der lavet en "how to" på en hjemmelavet samlering. :o)

      Se her: http://momses-univers.blogspot.com/2012/02/samlering-hjemmelavet.html

      Slet
  6. Mange tak den er rigtige god how to Bettina
    (hvad skulle vi ny lave uden dig ) :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi, tak skal du ha' Rania. Du er altid velkommen. :o)

      Slet
  7. Hej, super flot kage, er meget imponeret over hvor ren den ser ud inden du smøre den op.. Du nævner farvespillet i kagen, hvad har du puttet i lagkagebundene siden de er 3 forskellige farver?? Mvh Janne

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker Janne. :o) Det er bare kakao. ;o) Mest kakaopulver i den nederste, mindre i den mellemste og intet i den øverste.

      Slet
  8. hvad er perler lavet af??? super dygtig kage dame ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. :o)

      Perlerne er lavet af fondant (hjemmelavet MMF).

      Hvis du klikker på de grønne ord, så gemmer der sig link under dem. Du kan bl.a. se, hvilke forme og hvilken spray, jeg har anvendt til perlerne.

      Slet
  9. Kan man andet end blive inspireret af dine kager?? Endnu en superflot kage :D

    SvarSlet