fredag den 24. februar 2012

Dulce de leche mousse


Dulche de leche er kogt sødet kondenseret mælk.


Denne creme smager lidt af karamel.

Portionen giver et godt lag i Ø16 cm kage.

0,5 dåse (200 g) sødet kondenseret mælk (eller lidt mere efter smag)
2,5 dl piskefløde
1-2 blade husblas*

*2-3 blade husblas til 1/2 liter fløde.

Hæld den kondenserede mælk i en lille kasserolle og varm ved svag varme i ca. 1,5 time.** (Under konstant omrøring og lidt mere varme kan den dog laves på kortere tid, 30-40 min. Jeg har det bare bedst med at tingene kan "passe sig selv".

Pas på at den ikke brænder på. (Jeg har induktion, så kan nemt styre varmen). Rør ind i mellem.

 **Alternativt kog den uåbnede dåse i 3 t. til 3t. 20 min. (læg låg på gryden).
Sørg for at dåsen er helt dækket af vand under hele kogningen.
TIP: Fjern etiketten + læg en karklud i bunden af gryden.
Cremen tykner og bliver lysebrun.

Der kan også købes "Dulce de leche" (kogt sødet kondenseret mælk) på dåse, klar til brug, så man ikke behøver at "koge" den sødede kondenserede mælk først. :o))


Tilsæt fløde til karamellen og varm det op (må ikke koge). Udblød husblas i koldt vand i ca. 10 minutter, hvorefter det tages op og vandet "krammes af". Smelt husblassen over vandbad. Rør den smeltede husblas i den lune/varme fløde-karamelblanding.

Hæld blandingen over i en skål og kom husholdningsfilm over, filmen skal helt ned og røre, så der ikke dannes kondens. Sæt på køl i minimun 8 timer - men gerne til dagen efter.


Pisk cremen godt op.
 

Dulce de leche cremen er nu klar til at blive fyldt i kagen.

Cremen smager også rigtig lækkert med lidt finthakket karameliserede mandler drysset over.


Når kagen er lagt sammen sættes den på køl nogle timer - men gerne til dagen efter, så dulce de leche cremen kan få lov at "sætte sig" og "tykne" helt.


Uåbnede kogte dåser kan stå ved stuetemperatur nærmest "for ever". Når dåsen først er åbnet (kommer ilt til), er den ikke egnet til opbevaring. Kom evt. rester over i en bøtte med låg og sæt på køl. Dulce de leche (kogt kondenseret mælk) har et højt sukkerindhold og kan derfor holde sig længe på køl. Ved ikke præcist, hvor lang tid det kan holde sig, da det her i huset er spist længe før, det bliver for gammelt.

18 kommentarer:

  1. Jeg er lidt forvirret...

    Du skriver:
    "Når husblassen er smeltet røres 1 lille tsk af dulce de leche cremen i.
    I en lille skål kommes 1 god stor spsk dulce de leche og husblasblasblandingen røres i. Dette røres efterfølgende i resten af dulce de leche cremen."

    Hvis jeg forstår rigtigt, så skal man komme en lille tsk. dulce creme i den smeltet husblas. Så skal man tage en ny skål og komme en stor spsk. creme og husblas blandingen komes i den skål, derefter skal man tage det blanding fra den lille skål og kommes i resten af dolce.
    Kan man bare ikke piske imens man tilsætter husblassen langsomt som man gør når man laver fromage?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har forstået det korrekt. Det er kun for at sikre at husblassen ikke trevler, når den røres i den kolde creme. ;o) Men mon ikke du også bare kan gøre det på samme, som når du laver fromage. Prøv det. :o)

      Slet
  2. Hej :-) hvilken kage har du brugt til denne kage??? Det er en fantastisk inspiration du giver :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :o)

      Se kagen "Perler og gulddråber"
      http://momses-univers.blogspot.com/2012/02/perler-og-gulddraber.html
      Klik på de grønne ord i indlægget, der gemmer sig link til opskrifter o.a.

      Slet
  3. Jeg har forkortet arbejdsprocessen med succes :) Lavede karamellen nogle dage i forvejen og stillede den i køleskabet da den var kølet af. Dagen før jeg skulle bruge cremen varmede jeg fløden op til knap kogepunktet og hældte den i en skål. I mellemtiden havde jeg lagt 5 blade husblas i vand (1 ds kondenseret mælk og ½ liter fløde)Tilføjede 2 spsk karamel i fløden og udrørte det, hvorefter jeg pressede vandet fra husblasen og rørte i den varme fløde. Piskede resten af karamellen i med et piskeris og stillede det på køl natten over. Perfekt dagen efter til at piske stiv og ligge i kagen eller til opsmøring :)

    SvarSlet
  4. Hej :-)
    Det ser utroligt lækkert ud og det må jeg bare prøve .-)
    Ved du om det kan bruges som topping altså -pyntes på kager med tyl eller er det for "stift" i konsistensen?
    Venligst
    Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte

      Det kan sagtens tylles på. Jeg har bl.a. lavet disse cupcakes:
      http://momses-univers.blogspot.dk/2013/01/momses-cupcake-surprise-med.html

      Kagehilsner
      Bettina

      Slet
  5. Hej Bettina. Jeg tænker på at lave drømmekage bunde, denne creme med et tyndt lag af den rene karamel med lidt salt i, og smurt op med 1:1 chokolade ganache med chokolade fondant på. Hvordan lyder den smags kombi? Er denne creme meget sød? Er bange for kagen bliver for vammel. Håber du har tid til et svar snarest, da kagen skal være færdig til lørdag.
    Mvh Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine smagsløg ville sige, det ville blive alt for sødt med drømmekagebunde (smager sødt i sig selv) og "ren" kogt sødet kondenseret mælk (= dulce de leche).

      Jeg ville nok blande dulce de leche med fløde (som gjort med denne creme) + også tilsætte noget frisk/syrligt. MEN det er jo "smag og behag". ;o)

      Slet
  6. Tak Bettina. Havde tænkt der skulle et tyndt lag douche de lait tilsat lidt salt også denne creme med fløde også lige over. Tænker jeg vil lave en prøve mundfuld når jeg skære bundende til.
    Kh Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Malene, beklager at jeg misforstod dig.

      Tror sagtends, du kan lave den kombi. :o)

      Personligt ville jeg tilsætte evt. friske jordbærstykker som et friskt/surligt modspil til den i sig selv lidt søde drømmekage. MEN jeg elsker også friske jordbær. ;o)

      Mange kagehilsner
      Bettina

      Slet
    2. Ups, i stedet for "friskt/surligt", skulle der selvfølgelig have stået "friskt/syrligt". ;o)

      Slet
    3. Hej :) Kan man bruge denne creme til opsmøring, hvis der skal fondant på kagen ? Mvh Maria

      Slet
    4. Hejsa
      Har ikke selv prøvet, så er ikke helt sikker. Den stiver ikke helt på køl, så den vil i hvert fald give et "blødt" underlag for fondanten.
      Du kunne alternativt blande lidt dulce de leche (= kogt kondenseret mælk) i PSC, så du både får lidt karamelsmag og en fast opsmøring. :)
      Mvh Bettina

      Slet
    5. Tak for hurtigt svar :) synes bare ikke jeg ser palmin særlig ofte her udenfor jule sæsonen ;) Iøvrigt super hjemmeside :)

      Slet
    6. Synes ikke jeg har problemer med at finde Palmin hele året rundt (bor i nordjylland) - f.eks. i Netto, Rema 1000, Spar købmanden samt andre dagligvarebutikker.

      Slet
  7. Ih den må prøves;) Er der en årsag til at du ikke koger den kondenserede mælk det i dåsen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Eneste årsag er, at jeg synes, det går hurtigere end at koge selve dåsen.

      Slet