torsdag den 2. februar 2012

Elefant

Havde nogle rester fondant, så i går aftes fik jeg prøvet kræfter med en lille elefantunge. Hovedet skulle godt nok have været mere rundt i det, men jeg fik det trykket lidt undervejs. Tålmodighed med tørretider er ikke min stærke side, når jeg hurtigt og "bare lige" skal forsøge noget. ;o)


Sådan har jeg lavet elefanten

Redskaber:
Mindre non-stick rullepind, Dresden Tool og Bone tool samt evt. et underlag. Jeg har anvendt et silikone bageark.

Start med at smøre underlaget med et tyndt lag Petal Base. Dette gøres, for at fondanten ikke skal klistre fast til underlaget. Jeg anvender aldrig Maizena, da jeg så helt undgår at få et støvet/melet udseende på mine dele. ;o)

Til kroppen trilles en kugle af ca. 28 g fondant.
Tag lidt mindre til hovedet - form en kegle.

Lav en snabel i den tynde ende af keglen
og et hoved i den anden ende.
Form og bøj snablen og anvend ball værktøjet til
at lave en fordybning for enden af snablen.
Med den "udglatningsdelen" af dresden værktøjet
laves et "hul" som mund.

Lad hovedet tørre lidt, inden du rører mere ved det. ;o)
Lim hovedet på kroppen.

Hvis du synes, kan du sætte en tandstik i kroppen,
så den kan hjælpe med at holde hovedet på plads.
Jeg undgår helst tandstikkere, så kan figuren spises uden fare. ;o)
Rul en pølse til benene. Skær den skråt over på midten.
Lim benene på kroppen, så det passer med det skrå snit.
Rul en lidt kortere og tyndre pølse til armene.
Skær den skråt over på midten.
Lim armene på kroppen
Til ørerne trilles 2 ens kugler.
Tryk kuglerne flade. Skær lidt af øret - modsat ved det andet øre.
Tril 2 kugler i en anden farve.
De lyse kugler trykkes flade - skær igen et lille stykke af.
Lim de lyse dele oven på de oprindelige ører.
Lim ørerne på hovedet.
Med Dresden værktøjet kan der evt. laves nogle
streger (= rynker) på oversiden af snablen.
Til fodsåler og negle trilles små kugler.
Tryk kuglerne flade og lim dem på.
Til øjnene trilles 2 hvide kugler, trykkes flade og limes på.
Tril 2 mindre kugler i sort, tryk flade og lim på de hvide øjne.

Rul små tynde "pølser" og lim på hovedet,
så elefanten får en lille tot af hår. ;o)
Så mangler der bare en lille hale.
Rul en lille pølse - svagt kegleformet.
Tryk den brede ende flad og lav riller med Dresden værktøjet.
Lim halen på og lad elefanten tørre.
Jeg havde et par mariehøns i overskud fra Tommelise-kagen,
så de kunne lige så godt gøre elefanten selskab. ;o)

Webshop: www.momsesunivers.dk



Ingen kommentarer:

Send en kommentar