fredag den 3. februar 2012

Ostecreme

... også kaldet Cream Cheese Frosting

Som glasur oven på kage 
100 g blød flødeost naturel
2 tsk smør
3,75 dl flormelis
1 tsk vanillesukker

Som tyllet topping på cupcakes/muffins
200 g flødeost naturel
125 g blødt smør (den der stivner på køl)
150 g flormelis
2 tsk vanillesukker


TIP: For ekstra lækker smag i cremen kan tilæsttes fintrevet skal fra 1 citron, 2 lime eller 1 appelsin.
Citrusfrugterne skal være økologiske, så skallen ikke er sprøjtet med kemikalier.
Riv ikke det hvide med lige under skallen på frugten, da det giver en bitter smag. 

Rør/pisk alle ingredienserne godt sammen til en ensartet creme.

Kage/muffins skal være helt afkølet, inden ostecremen kommes på.

OBS: Anvend ikke flødeost naturel LIGHT, da cremen så bliver meget tyndtflydende!!! Det skal være den "fuldfede" flødeost.

16 kommentarer:

  1. Smager denne af ost og bliver den stiv når den kommer på køl?

    SvarSlet
  2. Betina: Den smager meget lidt af flødeost naturel, da der er tilsat bl.a. flormelis. Ostecremen bliver kun en lille smule mere fast af en tur i køleskabet, men som jeg har skrevet i indlægget stivner den ikke (som f.eks. en PSC).

    Personligt er jeg ret vild med ostecremen. ;o) Synes den smager fantastisk til f.eks. gulerodskage og Red Velvet. :o)

    SvarSlet
  3. Elsker den her opskrift, men peronligt tilsætter jeg enten lidt limesaft og skal eller citronskal og saft for lige at tilsætte lidt syre til det. Synes det skaber en fin balance i den ellers søde kage og lidt fede creme

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også ret vild med den - og kan lige som du finde på at tilsætte lidt citronsaft og evt. reven citronskal (økologisk). :o)

      Slet
  4. Kan den gøres mere fast ved at tilsætte ekstra flourmelis, eller putte mere smør/palmin i? Det er nemlig min ynglings topping, men jeg syntes den er svær at få rigtig pæn.
    mvh
    Kamilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kamilla

      Ja, det kan der sagtens. Har tilføjet en fastere udgave af ostecremen, der er bedre egnet ved tyllet topping (swirls, rosetter o.lign.).

      Kagehilsner
      Bettina

      Slet
    2. Skønt! og mange tak :-) dejligt du gider hjælpe os andre, jeg sender ekstra solskin til din sommer
      Kamilla

      Slet
  5. Hejsa. Hvilken ostemærke bruger du, samt kan man lave den 2 dage før brug og så komme den på som topping på cup cake?
    Mvh Adeline

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      bruger bare en fuldfed flødeost nautrel, det kan f.eks. være Philadelphia. Husk bare det IKKE MÅ være light-produkter.
      Den kan godt laves før, dog skal den så lige have stuetemperatur først og muligvis røres op igen. Du sparer derfor nok ikke tid ved at lave den før. ;o)

      Slet
  6. Hejsa
    Vil høre om man kan nøjes med at bruge den som top? Altså ingen fondant el marcipan, kun det? Hvad ku man gøre for at gøre det mere stift? Men måske pynte med lidt fondant ovenpå, der skal være hindbærmousse og toblerone

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan man sagtens. Jeg anvender den ofte på gulerodskage o.a. andet, hvor der ikke anvendes fondant.

      Slet
  7. Den ser lækker ud. Jeg har kun lavet den ovenpå en ostelagkage. Men jeg vil spørge dig om noget. Jeg skal lave en kage uden fondant eller marcipan (ligner lidt ovenstående spørgsmål, men jeg vil bare gerne have det "penslet ud") Jeg vil smøre kagen op med denne og lave det rustik i udseendet. Tror du det kan lade sig gøre eller skal jeg over i en smørcreme/PCS

    Rigtig skøn blog du har, kan blive helt væk i dine kager og opskrifter. TAK fordi du vil dele det :-)
    Med venlig hilsen
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina

      Det kan du godt, vælg versionen "som tyllet topping" :)

      Tusind tak for dine søde ord. :*

      Mvh Bettina

      Slet
  8. Hej Momse
    Jeg elsker bare denne version som topping på gullerodkager!! jeg kunne derfor godt tænke mig at prøve at ligge den som et lag i en lagkage som skal overtrækkes med fondant. tror du at det kan lade sig gøre? evt ved tilsætning af husblads?

    mvh kristina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kristina

      Anvend versionen "tyllet topping". For både at sikre at cremen ikke løber ud og holde næste kagelag oppe, kan der laves en lille kant af kage.
      Se nederst "Ekstra kant" i dette indlæg:
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/01/samle-og-opsmre-en-kage.html

      Mvh Bettina

      Slet
    2. Tusinde tak, det vil jeg prøve :-)

      Slet