fredag den 3. februar 2012

Italian Meringue Buttercream

Opskrift a la Warren Brown og Martha Stewart

Opskriften giver en stor portion
Lavede halv portion - det var i hvert fald rigeligt til mine 12-14 cupcakes ;o)

Italian Meringue Buttercream (IMBC) kan anvendes til topping på cupcakes, som fyld og opsmøring.

Cremen er dejlig luftig og smager godt - men ved et alt for "tykt tykt" lag kan den godt blive en anelse for sød efter MIN personlige smag. ;o)


5 æggehvider, pasteuriserede
300 g sukker
0,7 dl vand
500 g usaltet smør, stuetemperatur (jeg har anvendt saltet smør)


Bland 225 g sukker med vandet i en lille gryde eller kasserolle. Kog op til sukkeret er HELT smeltet (ca. 118 grader = ca. 5 min.). Undgå at røre for meget i gryden, da det så kan begynde at krystallisere.

Pisk hviderne stive med  resten (75 g) af sukkeret (ca. 2 min.). Pas på ikke at overpiske, så de bliver "tørre".

Sørg for at sukkersiruppen og de piskede hvider er klar samtidig.

Mens der piskes tilsættes sukkersiruppen i en tynd stråle (gerne langs skålens kant) til de piskede æggehvider.

Når skålen er kølet af (kold i bunden udvendig) tilsættes smøret i små portioner lidt efter lidt. Sæt mikseren på fuld hastighed og bliv ved med at piske (ca. 10-15 min.) indtil cremen er blød og glat - skal kunne holde "top". Skulle den begynde at skille, så pisk videre.

Cremen er nu færdig og der kan tilsættes den ønskede "smag" feks. smeltet chokolade eller vanille ekstrakt (+ evt. lidt pastafarve).

Forslag til forskellige smagsvarianter
1 tsk vanille ekstrakt
1 tsk orangeolie
1 tsk citron- eller limeolie
75-150 g smeltet chokolade (f.eks. bittersød mørk)
2-4 spsk likør eller spiritus (f.eks. Amaretto eller brun rom)
50-150 g hindbærpuré (eller marmelade)
2-3 store spsk dulce de leche (= karamelsmørcreme)

Mulighederne er mange for at få den smag og farve man ønsker. ;o)

Cremen kan fryses. Tøes langsomt op i køleskabet (dagen før brug). Tag ud af køleskabet og stil på køkkenbordet, så den får stuetemperatur, hvorefter den piskes op inden anvendelse. Nogle gange skal den piskes LÆNGE (afhængigt af kondens; smørtype) før den får en god konsistens.

Her kan du se, hvordan Warren Brown laver IMBC:
KLIK HER for at se, hvordan toppingen kan tylles på.

-------------------------
Webshop: www.momsesunivers.dk

24 kommentarer:

  1. Denne må jeg prøve til svigermors fødselsdag på fredag:) hvor langt rækker denne portion?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg lavede en halv portion til at tylle på nogle muffins - ca. 12-14 stk. Der var rigeligt. MEN det afhænger jo også lidt af, hvor store og høje nogle swirls e.lign., der laves. ;o)

      Slet
  2. Ja det kan du selvfølgelig have helt ret i :)

    SvarSlet
  3. Hej! :) Kan frostingen laves og sprøjtes på kagerne dagen før de skal spises? Hvis ja, hvordan skal de opbevares? Hvis nej, hvilke andre muligheder er der så? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Line. Det kan det godt, men bedst når det lige er kommet på. Opbevares i køleskab, husk at tage kagerne ud lidt før, de skal spises. Synes ikke kolde cupcakes er verdens bedste. ;o)

      Slet
  4. Hejsa
    Når man har pisket cremen, er den så mere cremet og luftig når den ikke er faldet sammen, end hvis den skulle falde sammen og man skal piske videre...

    Kan den bruges mellem bunde på en stor kage :o)

    KH Nathalia

    SvarSlet
    Svar
    1. Falde sammen? Det med at piske videre, er hvis den skulle begynde at skille.

      Den kan godt anvendes mellem bunde, men laget skal nok ikke være alt for tykt. ;o)

      Slet
  5. Haster haster :o)

    Håber du kan hjælpe, for skal lave kage imorgen søndag d.24 juni el senest mandag d.25. Ved godt det kort varsel men håber du læser dette inden jeg skal igang

    KH Nathalia

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigt at der regner her, da jeg ellers ikke ville være hjemme og sidde ved computeren lige nu. ;o)

      Slet
  6. Hej
    Tusinde tak fordi du er så sød at svare mig :o)
    Ja jeg mener selvfølgelig skiller...
    Er der forskel på konsistensen, hvis den skiller el ej

    VIL da også lige rose din side, er her inde mange gange hver dag.Kan simpelhen ikke lade være, fordi du er så fantastisk til at lave kager og får meget hjælp herinde...

    KH Nathalia

    SvarSlet
  7. Ved ikke om jeg forklarede mig rigtigt, men jeg mener om konsistensen er det samme når den er skilt og cremen blir pisket, som hvis man er heldig med at den ikke skiller

    KH

    SvarSlet
    Svar
    1. Næsten samme konsistens og så alligevel ikke - svært at forklare på skrift. :S

      En skilt IMBC kan desværre nok ikke anvendes, så den skal være "samlet".

      Slet
  8. Hej
    Bliver IMBC hård når den tørre? Skal lave kage til lørdag og tænker at bruge det til opsmørring, men kan jeg gøre det dagen før?

    Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Den bliver ikke helt hård som f.eks. PSC (min foretrukne). Mange kan bedre li' smagen af denne. ;o) Du kan godt smøre kagen op dagen før.

      Slet
  9. Din blog er hermed delt på Pinterest. Tak for ideer, tips og lækre opskrifter.
    Vh Janni

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg takker også - kun dejligt at bloggen kan anvendes af andre. :o)

      Slet
  10. Hej. Super side. Jeg er total nybegynder i cupcakes-universet og skulle i dag prøve at lave SMBC, men cremen blev ret "flydende", da jeg valgte at putte meget lidt pastafarve samt få dråber limeolie i. Så da der skulle tylles flød det helt ud :-(. Det smagte fantastisk men havde håbet på et pænere resultat. Kan det måske have noget med konsistensen på smørret, der var blevet lidt mere blød end stuetemp, da solen stod lige ind i hele køkkenet da det skulle laves? Tak for en super blog.
    Venlig hilsen Ane

    SvarSlet
  11. Hej.. Smager denne imbc meget af smør, i så fald hvad skal jeg putte i så den ikke gør.

    Hilsen Vibeke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vibeke

      Synes faktisk selve smørsmagen piskes rimeligt godt ud.

      Som jeg skriver i indlægget - forslag til smagsvarianter
      1 tsk vanille ekstrakt
      1 tsk orangeolie
      1 tsk citron- eller limeolie
      75-150 g smeltet chokolade (f.eks. bittersød mørk)
      2-4 spsk likør eller spiritus (f.eks. Amaretto eller brun rom)
      50-150 g hindbærpuré (eller marmelade)
      2-3 store spsk dulce de leche (= karamelsmørcreme)

      Der er også mange andre muligheder. Vælg noget du kan li' + også efter om det skal sødt, syrligt eller ?. :o)

      Er man til kaffe, så kunne moccasmag også være en mulighed.

      Mvh Bettina

      Slet
  12. Hvad sker der hvis kun man har 250g sukker og man først opdager det når skummet er færdigt?

    Tak for en god side :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mente smør istedet for sukker :)

      Slet
    2. Har ikke selv prøvet det. Men vil umiddelbart tro, at evnen til at stivne på køl bliver mindre. Tænker også, at der blive forskel på konsistens og smag. MEN ved det ikke med sikkerhed.

      Slet
  13. Kom til at tænke på om man ville kunne bruge palmin i stedet for smør?

    SvarSlet