onsdag den 29. februar 2012

Jordbær-rabarbermousse

3 dl rabarber (friske)
3 dl jordbær (friske)*
1,5 dl sukker
4 blade husblas
Saften af 1 citron
3 dl fløde
0,5 spsk vanillesukker

* Erstat jordbær med rabarber, hvis der ønskes rabarbermousse.

OBS: Vær også opmærksom på at nogle jordbær kan være mere "vandede" end andre (+ mængden af citronsaft), så måske der skal tilsættes lidt mere husblas.

Skyl/rens rabarberne. Skæres i mindre stykker (ca. 1,5 cm).
Skyl/rens jordbærrene. Skæres i kvarte.

Kog jordbær, rabarber og sukker i 5-10 minnutter - koges godt sammen. (Af hensyn til evt. jordbakterier skal temperaturen op over 120 grader). Kompotten kan blendes, hvis du synes. Lad kompotten afkøle let.

 Udblød husblassen i koldt vand i 10 minutter. Kram vandet af og smelt over vandbad sammen med citronsaften. Rør den smeltede husblas i kompotten. Lad kompotten afkøle til en temperatur, så den ikke smelter flødeskummet.

Tilsæt vanillesukker til fløden og pisk den stiv. Vend den afkølede kompot i flødeskummet.

Stil moussen på køl i nogle timer - men gerne til dagen efter.

16 kommentarer:

  1. Hvis jeg nu har frosne jordbær og rabarber i fryseren fra sidste sæson, kan det så lade sig gøre at anvende dem, hvis jeg lige giver dem et opkog og husker at afdryppe dem godt? Og så ellers følger opskriften?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du godt. Men optøede jordbær er jo nok lidt "vandede". Jeg ville derfor tilsætte 1-2 blade husblas ekstra (afhængig af hvor "vandede" de er).

      Slet
  2. Hej Momse.
    Jeg er kæmpe fan af din blog! Den giver mig så mange gode tips og idéer til mine egne kager. Tak for det;)
    Angående rabarber/jordbærmoussen: Kan jeg lave den udelukkende med rabarber? Og vil målene i opskriften være de samme?
    Mange venlige hilsner
    Bolette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bolette

      Tak :o)

      Har endnu ikke selv afprøvet kun med rabarber, men vil umiddelbart mene, at det godt kan lade sig gøre. Måske der skal lidt mindre citronsaft eller mere sukker (og evt. vanillesukker) i, da jeg synes, jordbær er lidt mere "søde" i smagen. Smag dig lidt frem. :o)

      Mange hilsner
      Momse/Bettina

      Slet
  3. Hvor lang tid i forvejen kan det laves uden at fløde delen bliver sur?? Kan det laves to dage før?? Mvh Michaela

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Michaela

      Ja, du kan godt lave moussen 2 dage før.

      Flødefyld har holdbarhed som en åbnet fløde, 2-3 dage (se holdbarhed på flødekarton).

      Kagerester med flødefyld smider jeg altid ud på 4. dagen.

      Mange solskinshilsner
      Bettina

      Slet
  4. Hej Momse.

    Skal der ændres lidt i opskriften hvis man vælger at lave den om til bare jordbærmousse?

    Venlig Hilsen Maja

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maja

      Vil umiddelbart tro et ekstra blad husblas, da jordbær er lidt mere vandholdige. Har dog selv kun lavet som opskriften.

      Venlig hilsen
      Momse

      Slet
  5. Øh.. Hvor mange portioner er opskriften til?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er efterhånden et stykke tid siden, jeg selv har lavet den, så kan ikke helt huske det... beklager. Men der er i hvert fald til et lag i Ø26-28 cm kage. :)

      Slet
  6. 3 dl jordbær og 3 dl. rabarber er lidt svær at måle af, det kommer vel an på størrelsen af bær har du evt vægt mængde?

    SvarSlet
    Svar
    1. Skærer bær i kvarte og rabarber i stykker af ca. 1,5 cm. Har desværre ingen vægt, beklager.

      Slet
  7. er der en ulempe ved at hælde moussen på med det samme og så lade den stivne mellem bunderne?

    SvarSlet
  8. Jeg har det bedst med at have helt styr på konsistens og bæreevne, når den fyldes i kagen. MEN man kan altid gøre, som man selv synes. 😊

    SvarSlet
  9. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  10. Hej....

    Når moussen har sat sig/stået natten over, vil du bruge sprøjtepose når du skal samle kagen... Jeg tænker på om moussen kan holde konsistensen?

    SvarSlet