onsdag den 29. februar 2012

Lakridsmousse

Portionen giver ca. 2 lag i Ø22 cm kage

2 bægre pasteuriserede æggeblommer
1 tsk lakridspulver
4 dl fløde
0,5 dl flormelis
4 blade husblas

Udblød husblassen i koldt vand i 10 minutter.


Pisk æg og lakridspulver godt sammen til en "æggesnaps".

Pisk fløde og flormelis stift. Vend æggesnapsen i flødeskummet.

Tag husblassen op og smelt over vandbad sammen med det vand, der følger med.

For at afkøle husblassen røres ca. 1-2 spsk af lakridsmoussen (flødeblandingen) i husblassen - og tilsæt så husblasblandingen til lakridsmoussen.*
*OBS: Husblasblandingen og flødeblandingen skal have ca. samme (stue)temperatur, når de blandes sammen, da husblassen ellers vil klumpe og/eller trevle.

Stil på køl min. 6 timer - men gerne til dagen efter.

Lakridspulver kan købes flere steder
- f.eks. Panduro, udvalgte helsekostforretninger eller her.

20 kommentarer:

  1. De to bægre blommer hvor meget svarer de til i vægt eller volumen??

    SvarSlet
  2. Nu har jeg prøvet to gange at lave denne mousse. Men begge gange har husblassen trevlet for mig :( Hvad gør jeg dog galt? Plejer ikke at have det problem.
    Kan det være fordi der på min printede udgave af denne opskrift siger 1 stor tsk skal røres i husblassen og ikke som der står her nu, 1-2 spsk?
    Jeg har printet fra denne side :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Opdagede at jeg desværre havde lavet en tastefejl, :o( så har rettet tsk til spsk. Når husblasblandingen blandes i den resterende mousse skal begge dele have nogenlunde samme (stue)temperatur.
      Hvis den resterende mousse f.eks. har været på køl, så er den alt for kold til at kunne blandes med husblassen. Der må ikke være for store temperaturforskelle, da husblassen så vil klumpe eller trevle.

      Slet
  3. Ville denne mousse kunne bruges sammen med red velvet bunde og hvid chokolademousse måske?

    SvarSlet
    Svar
    1. Red Velvet er i bund og grund en mild chokoladekage med en flot rød farve. Tror godt den kan gå sammen med lakridsmousse. I sidste ende handler det jo blot om "smag og behag". :o)

      Slet
  4. Hej nu har jeg lavet din lakrids mousse to gang, det er ikke fordi den ikke er lækker, for det er det, men jeg kan simpelthen ikke smage lakridser, jeg har ovenikøbet putte to tsk. Lakrids pulver i anden gang, så hvordan får jeg det til at smage mere af lakrids end af flormelis?

    SvarSlet
  5. Der kan godt være forskel på smagens "kraftighed" ved de forskellige lakridspulvere - så tilsæt mere pulver, hvis du ønsker kraftigere smag.

    Alternativt kan laves en lakridssirup og tilsættes.
    Se opskrift her:
    http://krissers-cookiecrumble.blogspot.dk/2012/04/hjemmelavet-lakridssirup.html

    SvarSlet
  6. Kan man bruge lakridsrodspulver. Eller skal det være lakridspulver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Har ikke prøvet med lakridsrodspulver, så ved ikke m.h.t. til smagen.

      Slet
  7. Ok jeg prøver. Giver en tilbage melding kagen er spist

    SvarSlet
  8. nu har jeg prøvet med lakridsrodspulver. man kan godt men det smagte ikke ret meget igennem. så næste gang bliver det med lakridspulver.

    SvarSlet
  9. Hvilke andre mousser/cremer og kagebunde passer denne mousse godt til?

    SvarSlet
  10. Hejsa, jeg har brug for at fryse den kage hvor denne mousse skal være fyld. Ved du om det kan lade sig høre?
    Hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Har ikke selv prøvet at fryse denne mousse. Prøv at lave en lille test først.
      Smag også på moussen - måske der ønskes mere lakridspulver tilsat.
      Mvh Bettina

      Slet
  11. Hej
    Jeg har fået en forespørgelse på en mousse der smager af saltlakrids, har du prøvet at lave det, eller tro du jeg bare kan tilsætte lidt salt til denne her?
    Mvh Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne

      Du kan f.eks. tilsætte en saltlakridssirup.
      Se her, hvordan siruppen laves
      http://krissers-cookiecrumble.blogspot.dk/2012/04/hjemmelavet-lakridssirup.html

      Mvh Bettina

      Slet