onsdag den 4. april 2012

Påskekager i æggeskaller

Så nogle søde kulørte æg indeholdende "regnbue"-kage i en fb-gruppe.

Det bragte hyggelige minder fra barndommen, hvor jeg trillede (påske)æg sammen med min farmor. Æggene blev først kogt i vand tilsat enten naturlige farver eller frugtfarver. Æggene blev yderligere ofte dekoreret efter farvningen, så de kunne blive ekstra fine og farvestrålende. ;o)

Når æggene så var færdige, gik vi en tur i skoven og fandt den højest mulige og mest stejle bakke. Stående på toppen trillede vi så æggene ned af bakken. Ejeren af det æg, der var helt (eller mindst beskadiget), når det nåede foden af bakken, havde vundet.

Det var vist et lille sidespring - men et dejligt minde. :o)

Nå, men da jeg så de kulørte æggeskaller, fik jeg bare sådan en lyst til selv at farve og dekorere æg. Kagen var så bare en lille ekstra detalje. ;o)

Disse farvede og dekorerede æg er blot hårdkogte, så kan de nemlig både
pynte på påskebordet og samtidig spises til frokosten. :o)

Jeg valgte at lave citronmåne, da jeg ønskede,
at dejen til "æggekagerne" skulle være gul. Se hvorfor nederst. ;o)

Æggeskallerne er tømt for hvider og blommer. Jeg skrubbede og skyllede skallerne + skyllede efter med kogt vand. Måske det ikke er nødvendigt, når skallerne alligevel skal bages i ovnen? Men jeg gjorde det for at være på den sikre side.

Æggeskallerne er både farvet (af flere omgange) og efterfølgende malet på. Bare brug fantasien for at opnå forskellige effekter - mulighederne er utallige. :o)

Derefter er æggeskallerne fyldt med kagedej. Dejen kan farves i alle regnbuens farver, hvis det ønskes.

Æggene stilles i hullerne i en muffinsbageform. Læg evt. stanniol eller bagepapir i hullet, så det kan holde ægget oprejst, mens det bliver bagt i ovnen.

Disse var så årsagen til, at min dej skulle være gul
- små påskekagekyllinger i æggeskaller. :o)
Selvfølgelig skulle der anvendes lidt fondant til "æggekagerne". ;o)

Se hvordan "æggekagerne" laves her: Påskekager i æggeskaller

15 kommentarer:

  1. wow, hvor er de søde:-) God ide med kyllingerne:-) Ku se på fb, at der var en der havde brugt pastafarve med vand og eddike. Har du også gjort sådan?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Birgit. :o)

      Nej, jeg tilsætter ikke eddike, da æggeskaller indeholder kalk. Eddike opløser kalk. ;o)

      Har anvendt farve + vand og farve + klar spiritus.

      Slet
  2. Hvor meget fylder man æggene??
    Helt op - eller flyder de så over?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kom lidt mindre bagepulver i dejen end det opskriften lød på.
      Fyldte ikke æggene helt op. Nogle enkelte "flød" dog lidt over alligevel, men det kunne forsigtigt skrabes/vaskes af.

      Slet
  3. Rigtig søde æg :) hvordan spises æggene? sad kagen fast i skallen, eller var det nemt at skille skal og kage ad?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. :o)

      Sprayede æggeskallen med "Bake Easy Spray", inden jeg sprøjtede dej i æggeskallen. Mener at andre bare har kommet dejen i uden at gøre noget. Pillede bare ægget, det var nemt nok. Kagen sad ikke fast i skallen.

      Slet
  4. Nej hvor er de søde! God Påske.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bente - også god påske til dig. :o)

      Slet
  5. Har du bare sat fondanten fast med vand på skallerne eller? Da jeg skrabede dej af der var flydet over røg farven desværre med:-( Lagde du dem i blød i farve og hvor lang tid?

    Hilsen
    Winnie

    SvarSlet
    Svar
    1. Fondanten er limet på med tyloselim: http://www.momses-univers.blogspot.com/2011/11/tyloselim.html

      Har desværre ikke styr på tiden for farvningen. Havde både gang i de hårdkogte æg + æggekagerne. De gule æg er farvet af to omgange i vand tilsat lidt farve. Tørrede dem i ovnen, inden de blev farvet anden gang.

      Men man kan godt nøjes med at farve æggene af én omgang.

      Slet
    2. Smart idé med at tørre dem i ovnen :-) Må prøves snart. Tak for svar.
      Og forresten tak for en super god og inspirerende blog:-)

      Slet
  6. Flotte æg.. Man komme helt i påske stemning:-) Der ligger en kunstner gemt i dig udover en bager :-)

    SvarSlet
  7. Hej Momse

    De er squ smarte :D Hvor lang tid bagte du dem i ovnen og ved hvilken temperatur??
    Og kan se du skriver i kommentar at du har tørret æggene i ovnen efter farvning, ved hvilken temperatur og hvor lang tid??

    Hilsen Maja

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maja

      Vil umiddelbart tro, de blev bagt ved 170-175 grader i omkring 15-20 min. Tjek om dejen/kagen er færdigbagt, inden de tages ud.

      Mener jeg tørrede skallerne i ovnen ved 50-70 grader. Tiden har jeg desværre ikke helt styr på. Mærkede mig bare lidt frem.

      Mvh Bettina

      Slet