fredag den 6. april 2012

Momses Cake Balls (eller Pops)

Skal besøge min ældste datter i morgen. For et par dage siden nævnte hun for mig i telefonen, at hun havde set nogle cake pops, og at hun godt kunne tænke sig at smage dem. Jeg tog derfor nogle kagerester op af fryseren i går aftes. I dag har jeg så lavet CAKE BALLS til hende. :o) Syntes nemlig de er nemmest at transportere på denne måde - altså som balls og ikke som pops. ;o)

Cake Balls = uden pinde ;o)
Jeg har lavet denne kageblanding, der giver
20 cake balls (uden pind) eller 20 cake pops (på pind):

350-400 g chokoladekagerester
154 g Oreos (= 1 pk)
100-200 g flødeost naturel
130 g flormelis
1 tsk vanillesukker
2 tsk citronsaft

200 g chokolade til overtræk*
20 stk. (slikke)pinde - hvis det skal være pops ;o)

*Der kan anvendes almindelig overtrækschokolade. Chokoladen kan gøres lidt tyndere ved at tilsætte en lille smule kakaofedt eller Palmin.

Chokoladekagerester
Kageresterne smuldres. Hak Oreos fint, jeg anvender en minihakker.


Bland kagerester og Oreos. Tilsæt vanillesukker, flormelis, flødeost og citronsaft og rør det godt sammen til en ensartet masse. Jeg rører det på køkkenmaskinen med K-spaden.


Form 20 kugler ca. på størrelse med en golfbold. Stilles på køl i 20-30 min.


Smelt chokolade over vandbad.

Her er smeltet 100 g lys/mørk og 100 g hvid chokolade.
Dyp kagekuglerne i chokoladen.

Hvis du anvender en slikkepind, skal pinden dyppes i chokoladen først, hvorefter den stikkes i kagekuglen, så den sidder fast. Dyp derefter hele kuglen i chokoladen (også gerne lidt op på pinden).

Pynt f.eks. med krymmel, kulørt perlesukker o.lign. Der kan også dekoreres med fondant.

Cake Pop = på pind
Balls lægges på bagepapir, mens chokoladen størkner. Pops sættes i et stykke flamingo, et glas med sukker eller hvad man nu lige har/kan finde på. ;o)

17 kommentarer:

  1. hej fine kugler du har lavet ,godt tip det med palminen..man kan også tage et stykke firkantet oasis og beklæde det med staniol el. lign det koster ikke så meget..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne. :o) Kuglerne blev bare hurtigt overtrukket og pyntet. Ja, oasis kan også anvendes, der er mange muligheder. :o)

      Slet
  2. Rigtig fine kugle... Ser helt vildt godt ud:-) du er jo megaaaaaaaaaaaaaaaa dygtig:-) Jeg elsker din blog:-)

    God Påske

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker Pia. :o)
      Et lille trick til at få dem "pænt" runde er at forme dem igen, efter de har været en tur i køleskabet. ;o)

      Slet
  3. Hej er det bedst at overtrække dem med chokolade inden de pyntes med fondant???

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil lave fondant pynten klar, inden overtræk med chokolade påbegyndes. Når chokoladen er størknet MEGET let, kan pynten sættes fast i chokoladen. Så er man nemlig fri for, at lime det fast.

      Hvis du helt undlader at overtrække med chokolade, så er du nok nød til at lime pynten fast med en klat RI (= Royal Icing: se under etiketten "icing" for opskrift).
      Er ikke klar over, om RI'en hæfter godt nok direkte på kagekuglerne, så her er du nød til at prøve dig frem.

      Slet
  4. Jeg synes selve kagedejen var meget våd - havde endda puttet mere kagerester i, nogen ideer til hvordan den kan blive mindre våd.. Her tænker jeg på når man spiser dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Synes ikke mine balls bliver "våde". Konsistensen er a la romkugler.
      Måske dine chokoladerester er mere "svampet"? Anvend mindre flødeost og undlad evt. citronsaften.

      Slet
  5. Hej Bettina,

    Hvor køber du dine pinde til kagepops? Vil gerne prøve at lave nogle:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia

      Har købt disse slikkepinde hos Kageoplevelser.dk: http://www.kageoplevelser.dk/shop/house-of-marie-394p.html

      I øvrigt samme link, der gemmer sig bag det grønne ord "slikkepinde" i selve opskriften. ;o)

      Slet
  6. Hej Bettina.. når du har lavet dem og skal transportere bagefter...hvordan opbevarer du dem? Skal de på køl indtil brug og skal de pakkes ind i noget? Jeg skal lave nogle til lørdag og har et par kager også...så hvor lang tid før kan jeg lave dem og overtrække dem?

    Mvh. Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Da det var balls (uden pinde), lå de bare i en bøtte med bagepapir over under transport. MEN hvis det er varmt, vil jeg lægge dem i en køleboks.

      Jeg opbevarer dem på køl (i bøtte med låg). Tager dem ud ca. 45 min., før de skal serveres, så de ikke er helt køleskabskolde.

      Har haft dem liggende i en god uges tid i køleskabet. Men det må vel være flødeosten, der afgør, hvor lang holdbarhed, der er på dem - eller citronsaften, hvis det er friskpresset. Jeg anvender bare "lyn-citron". ;o)

      Du kan i øvrigt godt undlade citronsaft, jeg tilsætter det for lige at tage "toppen af det søde". ;o)

      Ha' en dejlig dag

      Slet
    2. Mange tak for svar Bettina...så kan jeg sagtens lave dem midt i ugen. Og en dejlig dag til dig også..

      Slet
  7. Et andet trick kunne være et dørslag at sætte dem i. Det har jeg set flere steder..

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var smart. :o) Den havde jeg ikke lige selv tænkt på.

      Slet
  8. Hej. Jeg har tænkt mig at lave en lidt større portion af disse, til en barnedåb. Men jeg kommet til at købe light flødeost. Ved du om dette er et problem, som det jo er i cheesecakes mv?

    SvarSlet