søndag den 1. april 2012

Oeko-Tex vinyldug IKKE godkendt til direkte fødevarekontakt

Mail til JYSK, Teknologisk Institut (Tekstil) og Fødevarestyrelsen:

Når man skal udrulle f.eks. fondant (sukkermasse) til overtræk af kager, kan man anvende to stykker "vinyl" til at udrulle imellem. Jeg anvender selv "The Mat", der opfylder de krav, der er til plast til fødevarekontakt.

Opfylder den klare vinyldug med Oeko-Tex mærket fra JYSK de krav, der er til plast til fødevarekontakt?

HER ER SVARENE:

JYSK Nordic
Beklager mit sene svar. Din mail kom lidt langt omkring i virksomheden.

Den klare vinyl fra JYSK er ikke godkendt til direkte kontakt med fødevarer, hvilket vil sige den ikke er egnet til det formål.

Duge generelt skal ikke være testet og godkendt i henhold til dette direktiv. Vores duge er phthalat frie og Oeko-Tex mærkede.

Med venlig hilsen / Best Regards
Xxx Xxx*
Product Safety and Quality Manager

Teknologisk Institut
Tekstil
Først skal jeg beklage, at din henvendelse er endt i en lang e-mail kø.

Dernæst må jeg sige, at Oeko-Tex mærkede produkter ikke automatisk er godkendt til anvendelse i forbindelse med fødevarer.

Oeko-Tex certificeringen handler om almindelig brug af beklædning og tekstile produkter.

Hvorvidt den pågældende dug ville kunne anvendes, ved jeg ikke. Det er formentlig fødevaremyndighederne, der kan give sådanne oplysninger/godkendelser.

Med venlig hilsen
Teknologisk Institut
Tekstil
Xxx Xxx*

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødestyrelsen
Indledningsvis kan jeg oplyse, at Fødevarestyrelsens råd om emballage, køkkengrej m.v. er, at man skal bruge det til det, det er beregnet til, se http://www.altomkost.dk/Inspiration/I_koekkenet/Indpakning_af_foedevarer/forside.htm.

Der findes ikke forhåndsgodkendelsesordninger på området, så "godkendelse" vil være en vurdering af om fx. en "øko-tex vinyldug" kan bruges til bagning. Det er den virksomhed, der producerer eller importerer materialet, der vurderer om plasten opfylder de krav der er til plast, og som bl.a. omfatter, at plasten ikke må afgive lugt og smag og ej heller stoffer i mængder, der kan være sundhedsskadelige.

Virksomheder, der sælger fødevarekontaktmaterialer, skal være registreret hos Fødevarestyrelsen, og de er omfattet af den offentlige kontrol. Du kan se, om de firmaer, du handler med er på listen over registrerede virksomheder på www.findsmiley.dk.

Jeg kender ikke det produkt, som du spørger konkret om fra Jysk. Her skal du spørge Jysk, om deres vinyldug opfylder de krav, der er til plast til fødevarekontakt.

Med venlig hilsen og god weekend
Xxx Xxx*

Cand. pharm.
Kemi og fødevarekvalitet


- - - - - - - - - - - - - - - - -
*Har undladt navne, da jeg ikke ved, om det er ok, at anvende dem.

3 kommentarer:

  1. Tak for oplysningen. Jeg havde ellers overvejet at skifte til at rulle fondant ud mellem 2 klare duge, da den fondant jeg synes smager bedst, desværre har det med at tørre så hurtigt, at jeg kan se det ske, mens jeg ruller ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kageoplevelser.dk får The Mat i shoppen til ca. kr. 200,-. Mener man kan forudbestille (uden det er bindende). Har det interesse, så send evt. en mail til
      louise@kageoplevelser.dk og hør nærmere.

      Slet
  2. Kageoplevelser har nu fået The Mat i shoppen:
    http://www.kageoplevelser.dk/shop/the-mat-490p.html

    SvarSlet