onsdag den 25. april 2012

Bærmousse uden husblas

250 g dybfrosne bær (f.eks. hindbær)
1 spsk sukker
Kornene fra en halv vanillestang (evt. vanillesukker)
2 dl yoghurt naturel
½ liter piskefløde

Bærrene tøes op, gives et opkog i minimum 3 min. (for at fjerne evt. bakterier).

Bærrerne moses med sukker og vanille.
Yoghurten vendes i bærrene.

Pisk fløden HELT stiv (pas på ikke at overpiske, så det bliver gryntet og/eller skiller). Vend bærblandingen i flødeskummet. Moussen skal have konsistens som "guf" til at putte på is.


Stil moussen koldt et par timer.

Vær opmærksom på at moussen først stivner helt, når kagen er lagt sammen og har stået nogle timer i køleskab.

15 kommentarer:

  1. Kan jeg godt komme moussen i en kage allerede onsdag og pynte torsdag og servere fredag ?! ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Stine, det kan du godt - forudsat holdbarhed på piskefløde og yoghurt passer med 3 dage.

      Vær opmærksom på at denne mousse ikke bliver lige så stiv/fast som en mousse med husblas.

      Slet
  2. Hej. Kan jeg erstatte naturel yoghurt med Egelykke creme fraishe? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg godt, du kan. :) Jeg anvender f.eks. creme fraiche i min limemousse.

      Slet
  3. Jeg skal lave en kage i 30x30, hvor der skal være 1 lage bærmousse i, hvor mange portioner tror du jeg skal lave af din opskrift? Der må gerne være et godt lag i :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. 1,5 x opskrift burde give et godt lag. Dog er opfattelsen af et godt lag jo relativt. ;o)
      Lav evt. en tynd kant af kage eller "opsmøring" (f.eks. psc) til at holde moussen på plads, da den jo ikke stivner helt på samme måde som dem med husblas.

      Slet
  4. Kan man godt lave denne bærmousse dagen før den skal bruges og bare stille den i køleskabet til dagen efter?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan man godt.
      Flødefyld, har samme holdbarhed som som en åbent fløde, 2-3 dage.

      Slet
  5. Svar
    1. Har ikke prøvet med denne, men har haft lignende med husblas frosset. Det fungerer fint.

      Slet
  6. Forstår ikke helt det med lige enden piskefløden bliver til smør, må den gerne være grynet for når man pisker fløden for meget bliver den grynet og når man pisker det til smør kommer der væske ud?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det kan jeg godt forstå. Men fløden skal virkelig være pisket STIFT, så derfor bekrivelsen, der nok kan misforstås. :S Beklager.

      Jeg har rettet til: "Pisk fløden HELT stiv (pas på ikke at overpiske, så det skiller og/eller gryner).

      Slet
  7. Kan man bruge denne mousse, til at tylle på siden af en kage ? :)

    SvarSlet
  8. Jeg overvejer denne mousse til en kage jeg skal lave i weekenden, det er nemlig til en der er muslim og derfor ikke spiser husblas - mon den bliver stiv nok til at kunne holde? Der skal bærmousse i nederste lag og chokolademousse i det øverste men er meget nervøs for om det kan holde? :O

    SvarSlet
    Svar
    1. Den bliver ikke helt stiv som med husblas, men det kan godt lade sig gøre. :) Dog ville jeg ikke anvende den i stablede kager (flere etager).

      Alternativer til husblas f.eks. Agar Agar (udtræk af alger) og Alaska 666 (oksehusblaspulver).

      Slet