søndag den 15. april 2012

Papegøje (ara)

Fik her til aften en forespørgsel på, om jeg muligvis skulle have lavet en papegøje, da vedkommende desværre ikke kunne finde en vejledning. Det havde jeg så ikke lige. Men tog en rask beslutning og modellerede derfor hurtigt et par papegøjer. :o)

Det blev altså ikke til en grå jaco - men et par farvestrålende araer i stedet. ;o)

Sådan laves papegøjen
Der er ikke tilsat tylosepulver til fondanten. Det er ikke nødvendigt for at lave denne fugl. Smør underlaget med Petal Base, så fondanten ikke hænger i/klistrer fast.

Tag ca. 30 g fondant og rul en pølse. Form pølsen så der fremkommer hoved, krop og hale.


Bøj fuglen så den kommer til at sidde. Tryk også lidt på halen, så den bliver lettere flad.


Lav et mønster på halen så det kommer til at ligne en masse fjer. Jeg har anvendt Dresden og Scallop værktøjet.


Tril 2 små kugler og tryk dem flade. De skal anvendes til de hvide område omkring øjet.


Lim (her er anvendt vand) cirklerne på hver sin side af hovedet.

Må indrømme, at jeg ELSKER min vandpensel. Skøn opfindelse. :o)
Til næbbet trilles en sort kugle, der efterfølgende gøres kegleformet. Lav et "knæk" på spisden.


Med Dresden værktøjet streges op på begge sider, så der fremkommer et øvre og nedre næb.


Lim næbbet på.


Tril 2 små sorte kugler til selve øjnene. Prik et hul til øjet med f.eks. Tapper Cone værktøjet (alternativt det lille kugleværktøj).


Kom lidt lim i hullet og lad den sorte kugle "falde ned" i det.


Så skal der laves vinger. Tag 3 forskellige farver fondant (trykkes kun let flad) og lim dem sammen.


Udrul det 3-farvede stykke fondant og skær med modelleringskniv 2 vinger ud. Mine vinger måler ca. 4 cm i længden og 2,3 cm i højden på det bredeste sted.


Tegn streger med Dresden værktøjet på vingen, så det kommer til at ligne fjer. Tapper Cone værktøjet kan evt. også anvendes - alene eller sammen med Dresden værktøjet. Lad vingerne ligge lidt.

HUSK den anden vinge skal være spejlvendt i forhold til denne. ;o)
Så skal der laves fødder. Lav 2 kegler i sort fondant. Lav 2 snit med kniven så der fremkommer tær.


Lim fødderne og vingerne på papegøjen.


Det var så dét. En "fræk" lille papegøje, der kan pynte både på kagen og/eller cupcaken. :o)

Den type ara jeg har valgt at modellere, har også nogle fine streger i det hvide omkring øjnene. Disse streger kan tegnes med en fødevaretusch. Se det aller første billede for disse streger. ;o)

Webshop: www.momsesunivers.dk

8 kommentarer:

  1. Skøn vejledning :-). Jeg har aldrig før hørt om eller set denne waterbrush - det er da et fantastisk værktøj..... Det kan jeg da ikke undvære :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte. :o) Ja, den er genial. Doserer kun en lille bitte smule vand, hvilket er mere end rigeligt. Spidsen er nem at få ind bag ved tingene. Det bedste er, at man bare kan lægge den fra sig, som var det en almindelig blyant. :o)

      Slet
  2. Det er helt fantastisk havde du kan form og der ser bare rigtig godt ud det hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Gitte. :o)
      Forsøgte at hjælpe en, der ikke kunne finde en "how to" på en papegøje. ;o)

      Slet
  3. super god how to do mange tak de er rigtigt søde. Waterbruch har jeg haft en en del år, kender den fra Scrapbooking og er super god, jeg har mange og i forskellige str. god investering :) >Mvh.Mille

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Mille. :o)
      Så først vandpenslen for nogle måneder siden. Ja, det er en rigtig god investering. :D

      Slet
  4. tak for inspiration til en papegøje.

    Du kan se min variation på min blog, inspireret af din.
    :o)

    så jeg har linket til din side

    :o) Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at kunne være til inspiration.

      Tak for kigget - sikke nogle søde papegøjer. :o)

      Slet