onsdag den 18. april 2012

Rosenbrød

Mener opskriften stammer fra en melpose e.lign. - men er ikke helt sikker.
Har med tiden ændret og tilføjet lidt til den oprindelige opskrift. ;o)

Man kunne jo f.eks. pynte brødet med en lille fondant rose eller to. ;o)

Kom til at tænke på, at det er et stykke tid siden, at jeg sidst har bagt rosenbrød. Så jeg måtte selvfølgelig hjem og bage. :o) Bogen med mine bageopskrifter blev derfor fundet frem.
Lavede for ca. 19 år siden selv denne "rigtige" bog til mine opskrifter. :o)

Kan mindes at jeg som barn fik rosenbrød (købt hos bageren). :o) Har siden selv måtte bage rosenbrød, da de ikke kunne købes hos bageren, hvor jeg har boet - og bor.

De oprindelige rosenbrød var uden fyld, men der kan sagtens kommes lidt "snask" i. ;o) Desuden tilsætter jeg også lidt rosenvand* til glasuren.

Opskriften giver 1 brød = 10-12 stykker
50 g smør
1 dl mælk (stuetemperatur)
50 g gær
1 æg (lille)
½ tsk kardemomme

30 g lyst rørsukker (eller alm. sukker)
½ tsk salt
275 g hvedemel


Fyld (kan undlades)
50 g blødt smør (stuetemperatur)
50 g lyst rørsukker (eller alm. sukker)
60 g marcipan

Rør smør og sukker sammen. Tilsæt marcipanen og rør grundigt til en ensartet masse.

Glasur
100-150 g flormelis

Ca. 2 spsk vand (kogt, hvis glasuren skal stivne hurtigt)
1/3-1/2 tsk rosenvand (kan undlades) - brug endelig ikke for meget

Rør alle ingredienserne sammen

Fremgangsmåde
Smelt smørret og hæld mælken i. Opløs gæren i mælkeblandingen. Tilsæt æg, kardemomme, sukker og salt. Sigt melet i og ælt dejen igennem til en ensartet dej.

Lad dejen hæve tildækket i 30 min. på et lunt sted.

Ælt dejen igennem og rul ud til en firkant, der passer til bagepladens bredde.

Fordel fyldet på langs og i midten af dejen.


Fold begge ender lidt ind (for at lukke fyldet inde i brødet).


Fold den ene side ind til midten - og hen over fyldet.


Den anden side foldes også ind over.

Hvis du vil have fyldet i bunden af brødet, så lad det ligge. Ellers vend brødet så fyldet kommer til at ligge øverst.

Jeg har vendt dette brød, så fydet ligger øvert i brødet.

Med en gaffel prikkes over hele brødet, der efterhæver 30 min.
 

Ovnen opvarmes til 220 grader og brødet bages på midterste rille i ca. 12 min.

Når brødet er kølet helt af fordeles glasuren ud over det. Lad glasuren stivne, inden brødet skæres ud i 10-12 stykker.

Synes brødet er aller bedst, når det er nybagt. :o)

*Rosenvand - kan bl.a. købes hos nogle af de asiatiske grønthandlerne/købmænd. Rosenvand er meget anvendt i søde sager og desserter i Indien.

Alternativt kan rosenvand laves selv - har dog ikke selv prøvet det.

2 kommentarer:

  1. http://helles-cupcakes.blogspot.com/26. april 2012 kl. 21.34

    Det ser så fint ud, og det lyder jo virkelig lækkert :) Men skal der ikke rosenvand i selve dejen? For hvis man nu ikke vil have glasur på, så er det jo bare almindeligt brød.. Eller hva? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. :o) Den oprindelige opskrift var sådan set bare et brød med glasur. ;o) Jeg har ændret lidt i opskriften samt tilføjet rosenvand og fyld.

      Men du kan sagtens tilsætte rosenvand til dejen, det gør jeg nemlig selv en gang i mellem. ;o)

      Slet