søndag den 26. juni 2016

Boller med sprød skorpe


Er igen i gang med at bage en omgang boller med sprød skorpe og kom til at tænke på, at jeg vist aldrig har fået delt opskriften. Egentlig er det en opskift på "Finns rundstykker", som jeg har fundet på internettet for lang tid siden - og oprindeligt kun med økologiske produkter. Rundstykkerne er nu ikke helt som jeg opfatter ordet "rundstykker", så jeg vil i stedet kalde det for gode og lækre boller med sprød skorpe. :)

Hvis man endnu ikke har en køkkenvægt (som min søn)  er der også sat mål på, så vægten ikke behøves. Har også medtaget kommentarer, som jeg noterede i opskriften til min søn. :)


Boller med sprød skorpe

16-20 stykker

Dag 1
3 dl lunkent vand
20 g gær
150 g (2 dl) rugmel

Opløs gæren i lunkent vand (brug ikke varmt vand fra hanen, kog ca. 1 dl vand og bland med koldt vand - skal være "lillefinger-varmt"), tilsæt rugmel og bland/rør sammen.

Dæk skålen til med et viskestykke og lad stå på køkkenbordet (meget gerne et lunt sted) natten over.

Dag 2
75 g smeltet smør (se måleenheder på smørpakken)
- jeg anvender smør - ikke den smørbare version, der er et blandingsprodukt
3 dl koldt vand
10 g gær
700 g (ca. 1,2 ltr.) hvedemel
10 g (1/2 spsk) fint salt
1 æg til pensling (vand kan bruges i stedet)
Birkes, sesamfrø eller andet (kan godt undlades)

Smelt smør og kom lidt koldt vand i - blandingen skal være "lillefinger-varm". Opløs gæren her i. Tilsæt resten af vandet, og hæld i gårsdagens dej.

Bland mel og salt og ælt i dejen til den er blød og glat.

Lad hvile tildækket (viskestykke over skålen) på køkkenbordet (meget et lunt sted) i 2 timer.

Hæld dejen ud på et meldrysset bord eller bageunderlag. Form 16-20 boller. Sæt på bageplade med bagepapir.
Pensl bollerne med æg (eller vand) og drys med birkes eller andet... eller lad være. ;)
Efterhæver 30-45 min. på bagepladen.

Tænd oven på 220 grader varmluft - og HUSK at 
sætte en foliebakke eller fad med vand (fyldes ca. 1,5-2 cm) i bunden af ovnen.

Tjek om bakken/fadet skal efterfyldes med lidt vand inden bollerne sættes ind. Smid evt. også lidt vand direkte ind i bunden af ovnen, når bollerne er sat ind (dampen er med til at give bollerne den sprøde skorpe.
Vær opmærksom på at vand smidt ind i bunden kan give klakrande i bunden af ovnen, så vask af efter endt bagning - eller brug ovnfunktionen "selvrens", hvis der er det.

Når bollerne er efterhævet bages de i 10 min., hvorefter der skrue ned for varmen til 200
grader - bages videre i 15 min.

Bollerne tages af pladen og afkøles på en bagerist.


Dagens nybagte boller med 5-kornsblanding og blå birkes på halvdelen.
Manden er lige trådt ind ad døren, og hans første kommentar: "Her dufter dejligt!"

TIP
Jeg tilsætter gerne nogle kerner/korn til bolledejen - det kan f.eks. være en 5-kornsblanding.

Kom 1,5 dl 5-kornsblanding i 1,5 dl koldt vand (dag 1), lad stå til næste dag (dag 2). På denne måde blødgøres kornene, men de har også suget væde til sig, så de ikke "stjæler" fugtighed fra bollerne.

Bemærk jeg tilsætter 5-kornsblandingen til bolledejen, så anvender jeg også lidt mindre vand og hvedemel i forhold til opskriften (dag 2).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar