søndag den 26. juni 2016

Wrap, bomber og æblekage


I går havde min/vores mellemste barn inviteret til fødselsdag (fyldte år i torsdags, Skt. Hans). Hun havde forud sprugt mig om, jeg ville være behjælpelig med kage, ikke noget nærmere specifikt - "bare kage", da det kneb lidt med tiden for hende. Selvfølgelig ville jeg da være behjælpelig. Selv lavede hun lækket smørrebrød til os.

Da jeg selv var lidt sent hjemme fredag, så kneb det også med tiden for mig selv (måtte bruge nogle af de "små timer" for at nå det). 
Var inviteret til kl. 12, så jeg ville gerne have kagerne klar, inden jeg gik i seng fredag... eller nærmere rettere til lørdag. Men men men... jeg kunne jo selvfølgelig bare have valgt anderledes i forhold til kager, da jeg vidste, at den ene ville tage lidt tid - bl.a. til sætning af mousser og tørretid til chokoladen. ;)

Non-bake fødselsdagskage
Den ene kage blev en "non-bake" med kiksebund, 2 slags mousser af jordbær/ribs og vanille med bomber i ditto og nogle enkelte i gelé. Kagen omkranses/pakkes ind (wrappes) med et chokoladebånd tyllet i frihånd. Ville jo gerne lave en lidt ekstra dekorativ og pyntet kage i dagens anledning... når nu muligheden bød sig. ;)

KLIK HER for opskrifter til non-bake fødselsdagskagen.

Fødselsdags-æblekage
Valget for den anden kage faldt på æblekage... familien er meget begejstrede for denne kage - og da det er sæson for friske jordbær, så var dette valg ganske oplagt. Æblekagen bliver serveret med creme fraiche... og i jordbærsæsonen med friske og meget velsmagende jordbær.

Jeg kan selv godt li' de grønne æbler... synes der er "bid i dem", og de har en dejlig frisk og syrlig smag, hvilket jeg synes gør sig rigtig godt i æblekagen.



KLIK HER for opskrift på fødselsdags-æblekagen.

To meget forskellige kager - men de har dog trods alt én fællesnævner... nemlig JORDBÆR, hvilket passer både til årstiden og datteren (hun elsker friske, velsmagende og saftige jordbær). :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar